رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز معتقد است که روند مبارزه با این پدیده موفق بوده و آمار تخلفات ۲۵ میلیاردی در این زمینه بیش از ۵۰ درصد کاهش و به ۱۲میلیارد دلار رسیده است.

امضاهای طلایی پای قاچاق سوخت / سالانه دو میلیون شغل قربانی قاچاق کالا می شود/  فعالیت ۳۰۰ اسکله  آزاد بدون رصد گمرکی و مالیاتی

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز معتقد است که روند مبارزه با این پدیده موفق بوده و آمار تخلفات ۲۵ میلیاردی در این زمینه بیش از ۵۰ درصد کاهش و به ۱۲میلیارد دلار رسیده است.

این سخنان در حالی است که کارشناسان اقتصادی و برخی مسوولان می گویند که چنین آماری بر اساس شواهد موجود وحجم گسترده کالاهای خارجی در بازارها، واقعیت ندارد.

به گفته ناصر موسوی لارگانی نایب رئیس هیأت تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز، اگر واقعا ۱۳میلیارد دلار کمتر قاچاق انجام می شود، چرا وفور کالای خارجی در بازار مانع رشد تولید داخلی و رونق کالای ایرانی شده است؟.

وی تصریح می کند که اگر میزان قاچاق کالا کاهش پیدا کرده بود باید آثار آن را در رونق اشتغال و تولید داخلی مشاهده می‌کردیم.

بر اساس این گزارش، بحث اعداد و ارقام مربوط به فعالیت شبکه زیرزمینی در اقتصاد همواره از مباحث قدیمی و محل مناقشه است، اما یک حقیقت وجود دارد و آن ویروسی به نام قاچاق است که هم فرار مالیاتی دارد و هم به اشتغال ملی ضربه می زند.

این مسایل در حالی اقتصاد کشور را از ریل و مسیر اصلی خود که همان توسعه  و رونق است منحرف کرده که در بسیاری از کشورها برای رصد کردن مبادلات کالا میزان واردات رسمی کشور را از طریق گمرک، با گزارش‌ گمرکات کشورهای صادر کننده مقایسه کرده و میزانی که در گمرک مقصد ثبت نشده، اما در کشور مبدا ثبت شده قاچاق ورودی محسوب می‌شود.

* وجود رانت ها وفساد در سطح کلان و خرد

حشمت ا... فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و عضو کمیته تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر اینکه رصد قاچاق در مرزهای ایران امکان پذیر است به خبرنگار  قدس می گوید: به دلیل وجود رانت ها در سطح کلان و فساد در سطح خرد همتی برای مبارزه با آن وجود ندارد و می بینیم که شیوه درستی برای رصد قاچاق و مبارزه با آن اتخاذ نمی شود و به این صورت مالیاتی که باید صرف امور ممکلت شود پرداخت نمی شود و درصد کمی از آن به عنوان رشوه هزینه می شود و این موضوع حتی پنهان نیست و به صورت عرفی پرداخت می شوند.

وی می افزاید: کشوری که چند کیلو مواد منفجره را می تواند کشف کند رقمی معادل سه برابر عملکردعمرانی دولت قاچاق به آن وارد می شود و سالانه دو میلیون شغل  را قربانی می کند ولی جلوی آن را نمی گیرد.

وی که پیشنهاد دهنده طرح تحقیق و تفحص در زمینه سیاست های دولت در خصوص قاچاق کالاست با اشاره به شبهه در مورد آمارهای قاچاق خاطرنشان می کند: اگر میزان قاچاق از ۲۵ میلیارد به ۱۵یا ۱۳ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده چند نکته هست، اول اینکه این آمار مال زمانی است که به خاطر تحریم سطح کلی واردات و به همان نسبت هم قاچاق کاهش پیدا کرد، دوم اینکه چرا همزمان آمار کشفیات را به ریال می گویند ولی قاچاق را به دلار اعلام می کنند.

* ۳۰۰ اسکله باز بدون رصد گمرکی

فلاحت پیشه تاکید می کند: وجود ۳۰۰ اسکله باز و آزاد بدون رصد گمرکی و مالیاتی نشان دهنده این است که کماکان قاچاق در ایران نهادینه صورت می گیرد.

وی تصریح می کند: اگر فقط با قاچاق مقابله شود می توانیم سالیانه دو میلیون شغل را احیا کنیم ولی این کار نمی شود به علت اینکه قاچاقچیان بزرگ کشور کسانی هستند که از رانت های مختلف استفاده و قانون را برای خودشان تعطیل می کنند و چون شأن سیاسی و اجتماعی دارند کسی نمی تواند با آنها برخورد کند.

فلاحت پیشه می افزاید: طبق آمار دولت یک دهم قاچاق از طریق کوله بری وارد می شود، ولی در حقیقت به اسم کوله بران، واردات را برای قاچاقچیان مجاز کردند، مجلس این آمار را قبول ندارد، چرا که آمار موثقی دارد که در ازای هر یک میلیارد تومان سودی که به جیب قاچاقچیان بزرگ می رود، فقط ۹میلیون تومان به کوله بران می رسد، که نوعی  بهره کشی و برده داری است، به این صورت که در ازای هر شناسنامه ۲۰ هزار تومان به مرزنشینان می دهند و دیده شده که با یک پلاستیک شناسنامه کامیون های قاچاق را وارد می کنند و به اسم کوله بران قوانین مملکت را دور می زنند.

* پدیده ای به نام خیانت قاچاق

وی اظهار می کند: ما با پدیده ای به نام خیانت قاچاق روبه رو هستیم، به عنوان مثال از مرز کرمانشاه واردات و صادرات سوخت صورت می گیرد و پول آن نه به جیب ملت می رود و نه دولت، بلکه افراد خاص با امضاهای طلایی از آن سود می برند که پنهان هم نیست، این افراد خاص نوچه گان قدرت هستند و از آنها امتیاز می گیرند، این افراد سود را توزیع می کنند و از توزیع سود به عنوان رشوه های رسمی و غیر رسمی  استفاده می کنند تا همچنان مجوز قاچاق داشته باشند. به گفته وی هیأت تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شش ماه فرصت دارد که مبادی ورود قاچاق را مورد بررسی قرار داده و گزارش خود را ارائه دهد.

* نمی توانیم در تولید با دیگر کشورها رقابت کنیم

معصومه آقاپور علیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: قاچاق کالا باعث می شود تولید ناخالص داخلی ما دچار مشکل شود و چون در شاخه تولید داخلی، بهای تمام شده و تمرکز و تمایز در تولید نمی توانیم با دیگر کشورها رقابت کنیم بستر برای قاچاق کالا فراهم می شود.

وی می افزاید: وجود تعرفه ها و گمرک ها باید این قضیه را تعدیل کند ولی متاسفانه در سه محور ما مشکل داریم، اول مجلس است که با قوانین، ساز و کار ورود کالا را آن قدر سخت می کند که وارد کنندگان ترجیح می دهند کالایشان را غیر قانونی وارد کنند و بنابراین طی کردن ۲۴ دست انداز برای اخذ مجوز ورود کالا اگر تسهیل شود، کسی از مبادی غیر رسمی قاچاق نمی‌کند.

دوم زیرساخت های لازم برای کنترل مبادی ورودی است و مورد سوم در رابطه با دستگاه های نظارت کننده و بخش های کنترل و نظارت هستند و در آخر هم جنس ساختاری خود گمرک هم باید اصلاح شود که کارمندان آن آسایش لازم را داشته باشند و دچار فساد مالی نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.