اگرچه جزئیات توافق اخیر روس‌ها و آمریکایی‌ها جهت برقراری آتش‌بس در جنوب سوریه آشکار نشده، اما چارچوب کلی این توافق بر دست برتر ارتش سوریه در جبهه عملیاتی جنوب تاکید دارد.

توافق روسیه و آمریکا؛ دمشق دست برتر ارتش در جنوب سوریه

  به گزارش قدس آنلاین،  توافق اخیر روسیه و آمریکا را نمی‌توان چیزی جز انعکاس موازنه قوا در جنوب این کشور ارزیابی کرد که طی سال‌های گذشته با حضور قدرتمند ارتش سوریه در میدان به دست آمده است.

استقرار مجدد ارتش سوریه در مرزهای بین المللی، ‌ در کنار نیروهای پلیس نظامی روسیه مهمترین بندهای این توافق به شمار می‌آید تا حضور «جبهه النصره» و نقش رژیم صهیونیستی در جنوب سوریه مهمترین بندهای مورد اختلاف باشد.

«فراس الشوفی» طی گزارشی که روزنامه  «الاخبار»  چاپ بیروت آن را منتشر کرد، درباره این توافق می‌نویسد: توافق آتش‌بس رؤسای جمهوری آمریکا و روسیه در جنوب غربی سوریه را تنها می‌توان به پیروزی قاطع ارتش سوریه و متحدانش در عرصه میدانی پس از سال‌ها مبارزه و نبرد سخت در جبهه‌های درعا و قنیطره ترجمه کرد.

با اینکه هنوز تفاصیل و مشروح این توافق اعلام نشده، اما بیانگر چارچوب کلی توافق بین دو قدرت جهانی شمرد که نشانه‌های آن طی ماه‌های گذشته در عرصه میدانی سوریه آشکار شد و مهمترین نمود آن، ‌ برقراری آتش‌بس در جنوب سوریه و ادامه آن برای هفتمین روز متوالی است.

برکسی پوشیده نیست که روس‌ها طی دیدارهایی که با طرف‌های آمریکایی و اردنی و شماری از سرکردگان گروه‌های تروریستی در امان داشتند، از تفوق میدانی ارتش سوریه و متحدانش در جنوب سوریه به عنوان برگ برنده‌ای در مذاکرات آتش‌بس استفاده کردند.

به جز نامه ارسالی دو روز گذشته «مایکل راتنی»، فرستاده ویژه آمریکا به سوریه به گروه مسلح موسوم به «نیروهای سوریه دموکراتیک» تاکنون هیچ مقام مسئول آمریکایی یا روسی توضیحی درباره توافق اخیر نداده و راتنی هم تنها به بیان اینکه این توافق «مناطق تحت تصرف گروه‌های مسلح در نزدیکی مرزهای اردن و جولان اشغالی در غرب استان سویداء را شامل می‌شود و مناطق شمالی این استان یا القلمون را دربرنمی‌گیرد و تاکید بر تلاش جهت استمرار آتش‌بس و اتخاذ تدابیری جهت استقرار نیروهای ناظر و ایجاد مرکز کنترل و نظارت» اکتفا کرد.

منابع دیپلمات روس در این‌باره خاطر نشان کردند، این توافق حاصل ماه‌ها مذاکرات طولانی و سخت برای قانع کردن آمریکایی‌ها به ضرورت توقف درگیری‌ها در جنوب سوریه بوده که البته گروه‌های تروریستی را شامل نمی‌شود.

به گفته این منابع نیروهای پلیس نظامی روسیه آماده استقرار در جنوب سوریه جهت نظارت بر روند اجرای آتش‌بس و جلوگیری از نقض آن در کنار آموزش صدها تن از نیروهای ارتش سوریه برای اجرای ماموریت نظارت و کنترل آتش‌بس در درعا، سویداء و قنیطره هستند.

درباره نحوه بازگرداندن گذرگاه مرزی «نصیب» که در تصرف گروه‌های تروریستی می‌باشد، این منابع خاطر نشان کردند: اردن پذیرفته است که ازسرگیری فعالیت تجاری و اقتصادی در این گذرگاه بدون اعمال حاکمیت نظام سوریه بر آن ممکن نیست، لذا در مرحله آینده اقدامات لازم برای خروج گروه‌های تروریستی از گذرگاه و سپردن آن به ارتش سوریه انجام خواهد شد.

اما در پاسخ به این سوال که آیا این توافق خواسته‌ها و مطالبات اسرائیل در خصوص استقرار نیروهای آمریکایی برسر مرزهای اشغالی جولان را در نظر می‌گیرد یا خیر، این منابع روسی اظهار داشتند: «چه کسی گفته آمریکایی‌ها به چنین خواسته‌ها و مطالباتی توجه نشان داده و یا تن می‌دهند؟ هیچ سخنی در این‌باره و موضوعاتی مشابه آن صورت نگرفته است».

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.