«فیلترینگ» موضوعی است که روند آن در کشور ما از اواخر دهه هفتاد آغاز شد و در سال ۸۰ با تبدیل شدن به قانون، به صورت رسمی به کار خود شدت داد.

دنیا به فضای اینترنت «اعتماد» ندارد! / در آمریکا هم فیلترنیک

به گزارش قدس آنلاین، «فیلترینگ» موضوعی است که روند آن در کشور ما از اواخر دهه هفتاد آغاز شد و در سال ۸۰ با تبدیل شدن به قانون، به صورت رسمی به کار خود شدت داد. روند فیلترینگ نه تنها در ایران، بلکه در همه کشورهای دنیا وجود دارد و افزون بر این که ممکن است یک مبحث اجتماعی به حساب بیاید، در واقع در همه کشورها موضوعی امنیتی به حساب می‌آید. فیلترینگ در دنیا شکل‌ها و انواع مختلفی دارد و به نظر می‌رسد این روزها با وجود شدت گرفتن حملات سایبری، توجه بیشتری به نحوه مدیریت آن در همه دنیا شده است.

در کنار فیلترینگ، موضوع راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و بومی سازی سرویس‌های مختلف نیز وجود دارد که با وجود تهدیدهای سایبری فعلی بر روی فضای مجازی کشور، اگر با دید امنیتی بدان توجه شود، موضوعی مهم و حیاتی به شمار می‌آید.

از جمله مزایای فیلترینگ آن است که اولاً مانعی برای انتشار اطلاعات نادرست و بی پایه و اساس می‌شود و ثانیاً مانعی برای نفوذ آسیب‌های سایبری به حساب می‌آید.

 چگونگی فیلترینگ در دنیا

اینترنت در کشورهای مختلف به دلیل مسائل سیاسی، اجتماعی، امنیتی و یا اخلاقی فیلتر می‌شود.

در حال حاضر علاوه بر کشور ایران، کشورهایی از جمله چین، بلاروس، میانمار، کوبا، مصر، کره شمالی، عربستان، تونس، ترکمنستان، ازبکستان و ویتنام، برنامه فیلترینگ را با قدرت بالا و براساس قوانین، شرایط و ضوابط کشور خود اجرا می‌کنند.

همچنین کشورهای روسیه و استرالیا نیز بشدت در زمینه فیلترینگ صفحاتی که از نظر اخلاقی مشکل دارند، فعالیت می‌کنند، تا جایی که حتی در سیستم پلیس خود، زیرشاخه‌ای برای نظارت بر سایت‌ها ایجاد کرده‌اند.

در کشور چین نیز که یکی از بزرگ‌ترین فیلترکنندگان اینترنت دنیا به حساب می‌آید، تمامی کانال‌های آموزشی آمریکایی، اخبار خارجی، وبگاه‌های دولتی خارجی از جمله آمریکا، انگلیس و اسراییل و همچنین سرویس‌های سرگرمی آنلاین مانند سرویس‌های یاهو بشدت فیلتر شده‌اند.

 در آمریکا هم فیلترینگ وجود دارد

در کشور آمریکا نیز، هر چند ممکن است فیلترینگ روندی همچون کشورهای دیگر نداشته باشد، اما پس از حوادث ۱۱ سپتامبر، شنود، کنترل و نظارت بر تبادل داده‌های آنلاین کاربران به صورت قانونی به اجرا درآمد و این امر سبب اعتراضات زیادی شد که هنوز هم ادامه دارد. در حال حاضر، پلیس آمریکا حتی برای تحقیقات غیررسمی خود نیز از اطلاعات کاربران آنلاین بدون اجازه آن‌ها استفاده می‌کند.

البته در کنار این موضوع، برخی از ایالت‌های آمریکا، دارای قوانین مشخصی در خصوص فیلترینگ محتوای اینترنتی هستند و به تناسب این قوانین به فیلترینگ اینترنت اقدام می‌کنند.

دستکاری موتور جست و جوی گوگل

فرانسه یکی از مهم‌ترین و گردشگرپذیرترین کشورهای اروپایی است که نتایج موتورهای جست‌وجوی اینترنتی از جمله گوگل را دستکاری و بومی سازی کرده است. در فرانسه پس از تصویب قانون LSQ در سال ۲۰۰۱، تمامی شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت موظف شدند فعالیت‌های اینترنتی و پیام‌های پست‌الکترونیک مشتریان خود را حداقل به مدت یک سال ذخیره و نگهداری کنند.

فرانسه حدود ۲۲ میلیون کاربر اینترنتی دارد و به همین دلیل یکی از آنلاین‌ترین کشورهای دنیا نسبت به جمعیتش محسوب می‌شود. قوانین اینترنتی در این کشور، شامل قوانین تجارت الکترونیک و رعایت حریم شخصی و جرایم رایانه‌ای و بیشتر مربوط به مسائل امنیت ملی و آسیب‌های اقتصادی است. همچنین فیلترینگ در مدارس فرانسه با بستن‌ ای‌پی‌های مختلف به طور جدی و شدید اعمال می‌شود.

فیلترینگ در انگلیس، ایتالیا و آلمان

کشور انگلیس دومین کشور مهم اروپایی در زمینه فیلترینگ است. از آنجا که این کشور مهاجران زیادی از سایر کشورهای جهان دارد، عمده نظارت و فیلترینگ در زمینه نژادپرستی و مسائل تروریستی به اجرا درمی‌آید.

در ایتالیا نیز فیلترینگ و سانسور محتوای اینترنت بسیار رایج است. این محدودسازی از دسترسی عموم مردم به محتوای تارنماهای خاص و حتی برخی شبکه‌های تلویزیونی جلوگیری می‌کند.

و در نهایت در کشور آلمان که کشوری تکنولوژیک و پیشرفته به حساب می‌آید، فیلترینگ براساس قانون فدرال صورت می‌گیرد و در مواردی خاص، دادگاه‌های این کشور برای مسدود شدن برخی تارنماها رأی صادر می‌کنند. در آلمان مسدودسازی محتوای سیاسی رواج زیادی دارد. به طور مثال جست و جوی کلید واژه‌ها و عبارت هایی که به نفی هولوکاست مربوط می‌شوند، در اینترنت آلمان مسدود هستند.

با وجود چنین شرایطی در تمام کشورهای دنیا، فیلترینگ همواره موافقان و مخالفانی داشته و اظهارات مختلفی در این زمینه از جانب کارشناسان اینترنتی مطرح شده است، اما در نهایت بیشتر کارشناسان معتقدند که فیلترینگ امری ضروری و جدایی ناپذیر از اینترنت است و برای امنیت و آرامش کاربران نیز مفید واقع می‌شود، پس بهتر است از زاویه دید بزرگتری به فیلترینگ نگاه کنیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.