بجنورد- استاندار خراسان شمالی گفت: براساس قانون ۵ درصد از اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای استان با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و تصویب شورای برنامه ریزی استان در قالب کمک های فنی اعتباری برای افزایش سرمایه صندوق حمایت از توسعه کشاورزی استان تخصیص می یابد.

تخصیص ۵ درصدی اعتبارات تملک دارایی استان برای افزایش سرمایه صندوق توسعه کشاورزی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمد رضا صالحی در نشست کارگروه تخصصی امور اقتصادی استان اظهار داشت: بر طبق اساس نامه صندوق توسعه همواره سهام دولت حداکثر ۴۹ درصد و سهام بخش غیر دولتی حداقل ۵۱ درصد است که به منظور افزایش سرمایه صندوق باید در گام نخست آورده ی بخش خصوصی و غیردولتی تامین و به موازات آن سهم دولت نیز با رعایت سهم درصد تعیین شده در دستورالعمل قانونی افزایش خواهد یافت.

وی توسعه بخش کشاورزی را عاملی موثر برای افزایش سرانه درآمد و ایجاد اشتغال در استان دانست و افزود: در راستای توسعه استان به دنبال توزیع مناسب کمک های فنی اعتباری در تمامی حوزه ها هستیم اما لازمه تخصیص اعتبار به هر حوزه ارائه پروژه کارشناسی است.

وی ادامه داد: شهرستان ها می توانند مدیریت صندوق توسعه منطقه خود را بر عهده داشته باشند و با برگزاری نشست های کارشناسی مشکلات شهرستان را در تمامی حوزه ها به منظور تخصیص اعتبارات لازم ببینند.

صالحی با تاکید بر دید کارشناسی در تمامی مباحث به ویژه امور اقتصادی استان، تصریح کرد: مسائل و موضوعات استان باید به صورت کارشناسی در جلسات مختلف مورد بررسی قرار گیرد و استان به عنوان اهرم مدیریتی بر اساس تخصیصات، اعتبارات، قوانین و اختیارت اولویت ها را برای تخصیص اعتبارات از محل منابع مختلف و شروع فعالیت ها مشخص نماید.

وی اشاره داشت: با توجه به آمار و ارقام موجود وضعیت استان در بهار ۹۶ نسبت به سال گذشته مطلوب است اما ما به دنبال تک رقمی شدن نرخ بیکاری در استان هستیم بنابراین این آمار نباید یک رشد تلقی و مانع از انجام فعالیت های بیشتر شود.

استاندار خراسان شمالی در ادامه به رابطه ایجاد مشاغل ارزان قیمت و افزایش سرانه درآمد استان اشاره داشت و تاکید کرد: باید با تعریف ساختاری درست و برنامه ای منسجم به دنبال افزایش سرانه در آمد استان باشیم.

صالحی با تاکید بر اینکه مشاغل ارزان و گران قیمت باید به موازات هم در استان ایجاد شود ، افزود: چراکه مشاغل ارزان قیمت معیشت و اشتغال پایدار و مشاغل گران قیمت توسعه پایدار بلند مدت برای استان را به دنبال دارد.

وی در ادامه به سفر وزیر نیرو و افتتاح بزرگترین پروژه نیروگاه خورشیدی کشور با ظرفیت ۳۰ مگاوات اشاره داشت و بیان کرد: افتتاح این پروژه اولین ثمره سرمایه گذاری خارجی در استان است که امیدواریم با افتتاح آن در کوتاهترین زمان ممکن و با توجه به ظرفیت ها و استعدادهای استان به منظور گسترش نیروگاههای انرژی تجدید پذیر، خراسان شمالی به پایلوت انرژی پاک در کشور تبدیل شود.

مساعدت وزیر نیرو با همکاری استان به منظور احیاء و راه اندازی پست برق در منطقه ی ویژه اقتصادی استان از دیگر دستاوردهای سفر وزیر بود.

استاندار خراسان شمالی بر تسریع روند تهیه طرح جامع سرمایه گذاری استان تاکید کرد و گفت: این طرح برای شروع هر نوع فعالیت اقتصادی به عنوان آمایش سرمایه گذاری در استان از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که این سند مناطق مستعد، ظرفیت ها و پتانسیل های منطقه را شناسایی و از ابتدای کار به عنوان نقشه ی راه در اختیار سرمایه گذران قرار می گیرد.

این گزارش حاکیست در این جلسه سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی به هدف گذاری صادرات استان در سال ۹۶ اشاره داشت و افزود: در سال جاری هدفگذاری صادرات استان ۱۷۰ میلیون دلار است که طی سه ماهه ابتدایی امسال ۲۵.۸ میلیون دلار کالا از استان به سایر کشورها صادر شده است.

مهدی عابدی همچنین از میزان ۱.۶۵۴میلیون دلاری واردات استان طی سه ماهه نخست سال جاری خبر داد.

عابدی مطرح کرد: برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی در برنامه ششم توسعه سالانه باید تا پایان سال ۱۴۰۰ تولید ناخالص استان ۴۰ درصد افزایش یابد که این میزان رشد درآمد سرانه استان را ارتقاء می بخشد.

وی ادامه داد: جذب سرمایه گذاری های خارجی و داخلی می تواند شکاف درآمدی و کسری درآمد سرانه استان نسبت به میانگین کشوری را جبران کند بنابراین تمامی استان باید اهتمام لازم برای جذب سرمایه گذاری داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.