بجنورد- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی از احداث ۴ کتابخانه بزرگ در این استان تا پایان سال ۹۶ خبر داد.

۴ کتابخانه بزرگ در خراسان شمالی احداث می شود

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی، علی‌محمد جهانی، گفت: استان خراسان شمالی با مشارکت بیش از ۲۴ هزار نفر در مسابقات رضوی در سال ۹۵  توانست رتبه‌ی نخست مشارکت در این مسابقات را کسب کند.

وی افزود: در سال ۹۶ نیز تاکنون بیش از ۳۰ هزار نفر از مردم خراسان شمالی در این مسابقات شرکت کرده‌اند که امیدواریم امسال از استان‌های برتر در این زمینه باشیم.

جهانی با اشاره به تعداد کتاب‌های معرفی‌شده در نشست‌های کتاب‌خوانی گفت: در سال گذشته ۱۰۴۵ کتاب در نشست‌های کتاب‌خوانی معرفی‌شده‌اند و این آمار در سال جاری و تا پایان خرداد ۳۰۰ جلد است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی در خصوص تعداد کتابخانه‌های موجود در خراسان شمالی گفت: ۴۸ کتابخانه نهادی و ۱۴ کتابخانه مشارکتی در استان فعالیت دارند که طی ۱۸ ماه گذشته شاهد رشد ۲۵ درصدی  این موضوع بوده‌ایم و همچنین با افزایش کتاب‌ها از ۶۷۱ هزار جلد به ۷۵۲ هزار جلد رشد ۱۲ درصدی کتاب را نیز داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته با تخصیص اعتبارات مناسب، تجهیز کتابخانه‌ها صورت گرفت و تعمیرات و زیباسازی کتابخانه‌ها نیز در حال انجام است.

جهانی گفت: از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری، ۴ کتابخانه بزرگ در مرکز شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان، شیروان و اسفراین در حال ساخت است که امیدواریم در سال جاری به بهره‌برداری برسد. در این صورت با دو برابر شدن زیربنای کتابخانه‌های استان، شاهد رشد ۱۰۰ درصدی آن خواهیم بود.

وی در خصوص تعداد نیروی فعال در کتابخانه‌های خراسان شمالی گفت: در حال حاضر کمتر از ۱۰۰ نفر درمجموع کتابخانه‌های استان و ستادهای شهرستان و استان فعالیت می‌کنند که میانگین تحصیلات اکثریت آن‌ها بالاتر از مدرک کارشناسی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی گفت: هم‌اکنون در شهر بجنورد و اسفراین هرکدام ۴ کتابخانه، در شهرهای شیروان و گرمه ۳ کتابخانه و در شهرهای جاجرم، آشخانه، راز و فاروج، صفی‌آباد، سنخواست، حصار گرمخان، لوجلی، تیتکانلو، ایور، درق، پیش قلعه، قاضی و شوقان نیز هرکدام یک کتابخانه فعالیت دارند.

جهانی با اشاره به تعداد کتابخانه‌های روستایی افزود: قابل‌ذکر است که دو روستای زیارت و ینگه قلعه نیز که به شهر ارتقاءیافته‌اند دارای کتابخانه می‌باشند و در بخش‌های روستایی برخی از شهرهای اسفراین، جاجرم، شیروان، فاروج، گرمه و مانه سملقان دارای کتاب‌خانه‌ های فعال می‌باشد

وی از رتبه برتر شهرستان فاروج در جذب و سازمان‌دهی عضوهای فعال در مکان‌های کتاب‌خوانی در استان خبر داد و گفت: شهرستان فاروج با جذب ۶۲ درصدی رتبه نخست استان را داشته است که بعدازآن به ترتیب شهرستان‌های  گرمه و اسفراین در رتبه‌های برتر قرار دارند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی بابیان اینکه برای سرانه مطالعه کتاب تعریف درستی وجود ندارد گفت: آمارهایی که داده می‌شود نمی‌تواند ملاک واقعی میزان سران مطالعه‌ی کتاب باشد، با این‌ وجود در خراسان شمالی سرانه‌ی اعضا نسبت به کشور بسیار بالاتر است و در حال حاضر اعضای استان ۴۶/۴ نفر در هر ۱۰۰ نفر است که امید داریم در ۲ سال آینده سرانه‌ی عضویت  به عدد ۷ برسد و ما شاهد حضور ۷۰ هزارنفری اعضا در کتابخانه‌های خراسان شمالی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.