تیم های استقلال و پرسپولیس برای سومین بار خارج از تهران دربی پایتخت نشینان را برگزار خواهند کرد.

گزارش کامل دربی های دوستانه استقلال و پرسپولیس/ اولین مصاف خارج از ایران

به گزارش قدس آنلاین، تیم های فوتبال استقلال و پرسپولیس هشتاد و پنجمین دیدار خود در تاریخ مسابقات رو در روی خود را اینبار خارج از کشور برگزار می کنند؛ دیداری دوستانه و تدارکاتی که برای اولین بار در کشوری به جز ایران برگزار می‌شود. به همین بهانه نگاهی آماری داریم به همه دیدارهای غیر رسمی دو تیم در تاریخ مسابقات رو در روی آنها و همه دیدارهایی که خارج از تهران برگزار کرده اند. 

* سومین دیدار خارج از تهران، اولین دیدار خارج از کشور

دو تیم در تاریخ رقابت های خود تاکنون دو بار خارج از تهران به مصاف هم رفته‌اند. اولین باری که استقلال و پرسپولیس خارج از تهران با هم دیدار کردند، به سال ۷۳ باز می‌گردد. استقلال و پرسپولیس در مرحله رفت نیمه نهایی چهارمین دوره لیگ آزادگان در ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفتند و در حالی که بازی دو تیم با نتیجه ۲-۲ مساوی پیش می رفت، به علت ایجاد درگیری از سوی مجتبی محرمی بازیکن پرسپولیس با بازیکنان استقلال و پیامد آن هجوم هواداران منتسب به تیم پرسپولیس به داخل زمین، بازی نیمه کاره ماند و با حکم فدراسیون فوتبال نتیجه این بازی ۳ بر صفر به سود استقلال شد.

البته فدراسیون در همین حکم چند بازیکن از دو تیم را نیز محروم کرد و بازی برگشت بین دو تیم را به ورزشگاهی بدون تماشاگر در بندر عباس برد تا اولین دیدار خارج از تهران دو تیم در تاریخ جمعه ۷ بهمن ماه سال ۱۳۷۳ در بندر عباس برگزار شود. این بازی با تساوی بدون گل به اتمام رسید تا اولین دیدار دو تیم خارج از تهران با مساوی تمام شده باشد.

دومین باری که دو تیم خارج از تهران به مصاف هم رفتند، به سال ۸۱ و دومین دوره از مسابقات لیگ برتر باز می‌گردد. دیداری که به دلیل نا آماده بودن زمین ورزشگاه آزادی در شهر تبریز برگزار شد. این بازی دقیقا در تاریخ جمعه ۲۰ دی سال ۸۱ و در ورزشگاه یادگار امام تبریز انجام شد که در نهایت با گلزنی علی سامره در دقیقه ۱ برای استقلال و علی انصاریان از روی نقطه پنالتی در دقیقه ۷۵ برای پرسپولیس با نتیجه مساوی به پایان رسید. 

دیدار دوستانه دو تیم در بیله فیلد سومین دیدار دو تیم خارج از تهران و نخستین دیدار دو تیم خارج از کشور محسوب می‌شود.

* سامره اولین گلزن دربی خارج از تهران

علی سامره مهاجم دهه‌های هفتاد و هشتاد آبی پوشان با گلی که در ثانیه ۴۵ دربی شماره ۵۳ در ورزشگاه یادگار امام تبریز زد، نام خود را به عنوان نخستین گلزن دربی خارج از تهران در تاریخ ثبت کرد. البته تاکنون خارج از تهران تنها دو بار دو تیم موفق به گلزنی شده‌اند که سهم هر یک از دو تیم نیز یک گل است. 

علی انصاریان از پرسپولیس دومین گلزن و در کنار علی سامره تنها گلزن دربی خارج از تهران است.

* اولین دربی، اولین دربی دوستانه

تاریخ اولین دربی دوستانه دو تیم، به نخستین بازی دو تیم باز می‌گردد. در واقع دو تیم برای اولین بار در تاریخ خود به صورت دوستانه و در دیداری غیر رسمی به مصاف هم رفتند. دیداری که در تاریخ جمعه، ۱۶ فروردین سال ۴۷ و در ورزشگاه شهید شیرودی (امجدیه) برگزار شد و در نهایت نیز بدون رد و بدل شدن گل با نتیجه مساوی بدون گل به پایان رسید.

* ۶ دربی غیر رسمی

دو تیم تاکنون ۶ بار به صورت غیر رسمی و در قالب دیدارهای دوستانه و یا جام‌های چهارجانبه با هم دیدار داشته‌اند. ۴ دیدار از این ۶ دیدار دوستانه و یا مناسبتی بوده و دو بار نیز دیدارهای دو تیم در قابل رقابت‌های چهارجانبه صورت گرفته.

* استقلال شکست ناپذیر در دربی‌های غیر رسمی

دو تیم در حالی ۶ بار در دیدارهای غیر رسمی با هم دیدار داشته‌اند که تیم استقلال در هیچ یک از این دیدارها شکست را تجربه نکرده. سه دیدار از این ۶ دیدار با برتری استقلال به پایان رسیده و سه بار نیز دو تیم به نتیجه مساوی رسیده‌اند.

* استقلال با ۳ گل زده بیشتر

مجموع گل های زده استقلال در ۶ بازی غیر رسمی مقابل پرسپولیس به عدد ۷ می رسد و مجموع گل های زده سرخ پوشان در این دیدارها به عدد ۴ می‌رسد. به این ترتیب آبی پوشان ۳ بار بیشتر از رقیب خود گلزنی کرده‌اند.

آبی پوشان در ۴ بازی از این ۶ بازی موفق به گلزنی شده‌اند و حریف این تیم تنها در دو بازی موفق به گلزنی شده است.

* هادی نوروزی بهترین گلزن دربی های غیر رسمی

گرچه استقلالی‌ها به مراتب بیشتر از سرخ پوشان در این دیدارها موفق به گلزنی شده اند، اما هیچ یک از بازیکنان استقلال و حتی پرسپولیس (به جز هادی نوروزی) موفق به گلزنی بیشتر از یک بار در این بازی‌ها نشده‌اند و هادی نوروزی کاپیتان فقید سرخ پوشان با زدن دو گل در این بازی‌ها بهترین گلزن دربی‌های غیر رسمی به حساب می‌آید.

جواد قراب، کارو حق وردیان، عباس مژدهی، رضا عادلخانی، غلامرضا فتح آبادی، آرش برهانی و حنیف عمران زاده گلزنان استقلال در دیدارهای غیر رسمی مقابل پرسپولیس هستند و زنده یاد هادی نوروزی (۲ گل)،  علی پروین و حسین کلانی نیز دیگر گلزنان پرسپولیس در این بازی‌ها هستند.

* ۵ دربی در روز جمعه

پرتکرار ترین روز برگزاری دربی‌های غیر رسمی، روز جممه است. به این ترتیب که دو تیم ۵ دربی غیر رسمی خود را در روزهای جمعه برگزار کرده و تا پیش از این بازی تنها یکبار در روز غیر از جمعه (دوشنبه) به میدان رفته‌اند. این برای اولین بار است که دربی دوستانه دو تیم در روز شنبه برگزار می‌شود.

* هیجان انگیز ترین دربی غیر رسمی

شاید هیجان انگیزترین دربی غیر رسمی دو تیم، دومین دربی دوستانه‌ای بود که بین دو تیم انجام شد. این دربی که پنجمین دیدار دو تیم و دومین دیدار دوستانه شان بود، ابتدا با گلزنی علی پروین در دقیقه ۷ برای پرسپولیس به هیجان رسید و سپس حسین کلانی در دقیقه ۲۳ نتیجه را برای سرخ پوشان دو برابر کرد.

این بازی تا دقیقه ۷۵ با نتیجه دو بر صفر به سود سرخ پوشان در جریان بود که در این دقیقه جواد قراب اولین گل آبی پوشان را به ثمر رساند. این بازی تا دقیقه ۸۸ با همین نتیجه دو بر یک به سود سرخ پوشان در جریان بود که تیم استقلال در دقایق ۸۸ و ۹۰ دو بار توسط کارو حق وردیان و عباس مژدهی به گل رسید تا نتیجه این بازی در دو دقیقه پایانی ۱۸۰ درجه تغییر کرده و به سود آبی پوشان ادامه پیدا کند.

* پر تکرار ترین نتایج

پر تکرار ترین نتایج در این نوع دربی‌ها، مساوی بدون گل و پیروزی یک بر صفر برای آبی پوشان بوده است. ضمن این که پر گل ترین دیدار غیر رسمی دو تیم هم به همان پیروزی ۳ بر ۲ آبی پوشان باز می‌گردد که در آن بازی ۵ بار توپ از خط دروازه ها عبور کرد.

شرح کامل دیدارهای غیر رسمی دو تیم:

* دربی شماره یک؛ جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۴۷ - مناسبت: دوستانه - استقلال صفر - پرسپولیس صفر

* دربی شماره ۵؛ جمعه ۳ مهر ۱۳۴۹ - مناسبت: دوستانه - استقلال ۳ - پرسپولیس ۲  گلها: جواد قراب، کارو حق وردیان و عباس مژدهی (استقلال) علی پروین و حسین کلانی (پرسپولیس)

* دربی شماره ۱۱؛ جمعه ۲۵ خرداد ۱۳۵۲ - مناسبت: جام چهار جانبه اتحاد - استقلال یک - پرسپولیس صفر گل: رضا عادلخانی

* دربی شماره ۲۲؛ جمعه ۲۵ آبان ۱۳۵۸ - مناسبت: بزرگداشت مرحوم علی دانایی فرد - استقلال یک - پر سپولیس صفر گل: غلامرضا فتح آبادی

* دربی شماره ۲۳؛ جمعه ۱۳ تیر ۱۳۵۹ - مناسبت: خداحافظی صفر ایرانپاک - استقلال صفر - پرسپولیس صفر

* دربی شماره ۷۲؛ دوشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۰ - مناسبت: جام ولایت - استقلال ۲ - پرسپولیس ۲ - گلها: هادی نوروزی (۲ گل برای پرسپولیس)، آرش برهانی و حنیف عمران زاده (استقلال)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.