حریری گفت: به گفته خود دولت چنان چه تمامی برنامه‌هایش درست پیش برود نهایتا سالی ۷۰۰ هزار شغل می‌تواند ایجاد کند

ایجاد یک میلیون شغل در سه ماه امکان ندارد/برای رسیدن به ۱ میلیون شغل در سه ماه نیاز به یک نرخ رشد بالای ۱۸ درصدی است، قطعا اشتباهی رخ داده است.

به گزارش قدس آنلاین، مجید رضا حریری، عضو اتاق بازرگانی و نائب رئیس اتاق ایران و چین  با ابراز تعجب از گزارش مرکز آمار مبنی بر ایجاد یک میلیون شغل در سه ماه بیان داشت: چنین آماری امکان ندارد، زیرا چنان چه ایجاد این میزان شغل در سه ماه صحت داشت وضعیت مملکت رونق بسیار زیادی پیدا کرده بود.

وی با اشاره به این مطلب که ادعای خود دولت هم این بوده که سالی ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کرده است، گفت: ادعای یک میلیون شغل در سه ماه به معنای ادعای ایجاد ۳ تا ۴ میلیون شغل در سال خواهد بود و این به معنای ریشه کن کردن کامل بیکاری در کشور است.

حریری با بیان این مطلب که این گزارش را ندیده و حتما آن را مطالعه خواهد کرد، اظهار داشت: قطعا کسی در نقل مطلب اشتباه کرده زیرا در ۵ دهه اخیر آمار ایجاد چنین شغلی در کشور وجود نداشته است.

عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: هیچ دولتی در طول ۵ دهه اخیر یعنی از سال ۱۳۵۰ تاکنون چنین ادعایی نداشته که بتواند در طی یک سال ۴ میلیون شغل ایجاد کند زیرا اصلا در اقتصاد ما ظرفیت ایجاد یک میلیون شغل در طی ۳ ماه وجود ندارد.

وی تصریح کرد: اقتصاد مانند موجود زنده ای است که هرگز یک اندامش نمی‌تواند بدون اعضا دیگر رشدی داشته باشد، یعنی همیشه نرخ رشد اقتصادی، اشتغال و همچنین نرخ سرمایه گذاری و تورم را باید در کنار هم نگاه کرد تا دریابیم که آیا اوضاع اقتصاد بهبود یافته است یا خیر.

این فعال اقتصادی اظهار داشت: با این شاخص ها است که می‌توان پایه علمی ادعاها را سنجید بنابراین ادعاهایی که در دورانی مانند دولت نهم و دهم مطرح می شد و یا ادعایی مانند ایجاد یک میلیون شغل در سه ماه پایه و اساس علمی ندارد و قابل باور برای هیچ شخصی نخواهد بود، بنده هم اطمینان دارم که دولت هم چنین ادعایی ندارد زیرا چنان چه تمامی برنامه های دولت درست پیش برود به گفته خود دولت نهایتا سالی ۷۰۰ هزار شغل می تواند ایجاد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قطعا این گزارش اشتباهی است که در نقل آمار پیش آمده است، زیرا برای رسیدن به  ۴ میلیون شغل در یک سال نیاز به یک نرخ رشد بالای ۱۸ درصدی داریم.

منبع: نسیم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.