در تاریخ ۱۰اردیبهشت ماه سال جاری بود که با حضور رئیس جمهور، وزیر نفت و جمعی از مسئولان، فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس برای تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین افتتاح شد.

پالایشگاه هایی که وعده «خودکفایی» تولید می کنند/افتتاح نمایشی، طلسم واردات بنزین را نشکست

به گزارش قدس آنلاین، در تاریخ ۱۰اردیبهشت ماه سال جاری بود که با حضور رئیس جمهور، وزیر نفت و جمعی از مسئولان، فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس برای تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین افتتاح شد.

بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، قرار بود در این پروژه که یکی از طرح های عظیم ملی هم نام گرفت، ۱۲میلیون لیتر بنزین یورو ٤ به مدار بهره برداری وارد شود و کشور را در تولید بنزین خودکفا کند.

ساخت این پالایشگاه که در سال ١٣٨٥ کلید خورده بود در دوران تحریم به دلیل نبود تجهیزات و سرمایه کافی به کندی پیش رفت اما پس از برجام اجرای این طرح پالایشی شتاب گرفت و برخی واحدهای آن نظیر واحد تقطیر نیز در سال ٩٥ به بهره برداری رسید.

از سویی قرار بود در پی بهره‌برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، علاوه بر تامین بنزین مورد نیاز کشور و خودکفایی در این زمینه  ایران به صادرکننده بنزین نیز تبدیل شود.

در همان روز افتتاح نیز رئیس جمهور اعلام کرد که با افتتاح مرحله نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، کشور در زمینه تولید بنزین به خودکفایی خواهد رسید که در همان زمان برخی رسانه ها از این مراسم به عنوان  جشن خودکفایی بنزین یاد کردند.

این اظهارات در حالی بیان شد که ۳روز پس از افتتاح پروژه وزیر نفت در حاشیه جلسه هیئت دولت با رد خودکفایی تولید بنزین به صراحت تصریح کرد که آنهایی که چنین حرفی زده اند خودشان باید جواب دهند.

به گفته زنگنه، تولید بنزین تا پایان امسال دریک فاز به بیش از ١٢میلیون در روز می‌رسد و تثبیت می‌شود و اگر فاز دوم وارد مدار شود روزانه ١٢ میلیون دیگر به تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس اضافه خواهد شد و پس از آن می توانیم صادرات را آغاز کنیم.

* رقمی که هنوز مشخص نیست

بر اساس این گزارش، اظهارات وزیر نفت نشان می دهد که بخشی از طرح خودکفایی در تولید بنزین تا پایان سال جاری عملی می شود؛ اما اینکه رقم مورد نظر وی، چه میزانی از خودکفایی را به خود اختصاص می دهد، هنوز مشخص نیست.

این مسایل در حالی است که طبق وعده،   قرار بود روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین در فاز اول تولید شود اما میزان تولید روزانه فاز نخست ۶/۱میلیون لیتر است. این ارقام در حالی است که هم اکنون روزانه ۷ تا ۸ میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌کنیم. همچنین عملکرد فروردین ماه ۱۳۹۶ نسبت به برنامه پیش بینی شده نشان می دهد میزان تولید ۱۲ درصد کاهش و میزان مصرف ۵ درصد افزایش یافته است. حال آنکه بر اساس برنامه، موجودی ذخیره استراتژیک بنزین باید ۶/۱۷میلیون لیتر باشد در حالی که رقم واقعی موجودی ۸ میلیون لیتر است؛ به عبارتی تفاوت ۶/۹ - میلیون لیتری در ذخیره وجود دارد.

از سویی براساس برنامه، میانگین خوراک پالایشگاه خلیج فارس در سال جاری روزانه ۸۹۴۲۵ بشکه در روز پیش بینی شده است که با فرض خوشبینانه بهره برداری به موقع فاز یک و رعایت برنامه تولید وبرنامه زمانبندی تعمیرات اساسی سایر پالایشگاه ها و مصرف پیش بینی شده میانگین روزانه ۷۶ میلیون لیتر در سال جاری، کماکان برای پوشش تراز مصرف و موجودی روزانه حداقل به ۴ میلیون لیتر واردات بنزین نیاز است.

همچنین به گزارش مهر، علیرغم گذشت بیش از دو ماه از افتتاح فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس - به ظرفیت تولیدروزانه۱۲میلیون لیتر بنزین - دو واحد ایزومریزاسیون لازمه تولیدبنزین یورو۴ این پالایشگاه هنوز ناقص است.

به گفته کارشناسان حوزه انرژی این مسایل نشان می دهد که در همان مقطع افتتاح این پالایشگاه بیشتر جنبه نمایشی داشته ودولت تا رسیدن به ارقام تولید وصادرات بنزین به منظور خودکفایی فاصله زیادی را باید طی کند که آن هم با افتتاح پالایشگاه های دیگر وافزایش ظرفیت تولید میسر است.  

* نیاز ساخت پالایشگاه های جدید برای خودکفایی

در این زمینه یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه این کمیسیون با وزیر نفت به خبرنگار ما گفت: در جلسه ای که وزیر نفت نیز حضور داشت، وی به صراحت اعلام کرد که ما به صورت ۱۰۰درصد نمی توانیم از ظرفیت اسمی فعلی پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای تولید بنزین بهره برداری کنیم اما با راه اندازی بخش عمده ای از این پالایشگاه می توانیم بخش قابل توجهی از بنزین کشور را تامین کنیم که این بحثی بود که زنگنه در کمیسیون انرژی مطرح کرد.

حسن بهرام نیا با بیان این که رسیدن به خودکفایی در تولید بنزین نیازمند زیرساخت های گسترده است تصریح کرد: در مجموع اگر ما بخواهیم برای تامین بنزین مورد نیاز کشور اقدام کنیم لازمه این کار احداث یک پالایشگاه بزرگ دیگر در سطح کشور است چرا که اگر به ظرفیت ۱۰۰درصدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم در تولید بنزین برسیم باز هم این مسئله پاسخگوی نیاز کشور نخواهد بود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: باید با استفاده از بخش خصوصی یک پالایشگاه دیگر راه اندازی کنیم که در این صورت می توانیم آینده نگر باشیم.

وی ادامه داد: از سویی با توجه به افزایش سالانه  آمار وسایل نقلیه در کشور باید یک افق وچشم انداز ۲۰یا ۳۰ساله در تولید بنزین در نظر بگیریم که اگر بخواهیم در این مدارحرکت کنیم باید ظرفیت تولید بنزین را افزایش دهیم.

وی بالا رفتن این ظرفیت تولید را منوط به ساخت پالایشگاه های جدید توسط بخش خصوصی ویا دولتی دانست وگفت: با توجه به تاکیدات اصل ۴۴ما باید کارها را به بخش خصوصی واگذار کنیم واز طرفی تامین منابع لازم را انجام دهیم تا بخش خصوصی به تولید بنزین ورود پیدا کند که برای جلوگیری از واردات بنزین ورسیدن به خودکفایی جز این مسئله راه دیگری نیست.

بهرام نیا با بیان این که هم اکنون در حدود ۶تا ۷میلیون لیتر میزان واردات بنزین به کشور است ودر پاسخ به این پرسش که آیا در تولید بنزین به خودکفایی رسیده ایم؟ تصریح کرد: وزیر نفت در همان جلسه اعلام کرد که هنوز به خودکفایی بنزین نرسیده ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.