چندی پیش وزارت علوم اعلام کرد که در شیوه کاری دانشگاه پیام‌نور اشکالاتی وجود دارد و خواستار تغییراتی در اساسنامه این دانشگاه شد.

بازهم وزارت علوم شتاب‌زده عمل کرد

به گزارش قدس آنلاین، چندی پیش وزارت علوم اعلام کرد که در شیوه کاری دانشگاه پیام‌نور اشکالاتی وجود دارد و خواستار تغییراتی در اساسنامه این دانشگاه شد. رؤسای دانشکده‌ها و مراکز پژوهشی دانشگاه پیام نور درراستای توقف طرح تغییر اساسنامه این دانشگاه، نامه‌ای به رئیس جمهور ارسال کردند که در آن آمده بود: اگر نظام آموزشی دانشگاه به‌‎صورت غیرحضوری تعریف شود، تبعات سنگینی در پی خواهد داشت. نکته اول این‌که در حال‌حاضر دانشگاه دارای بیش از ۲۵۰ استادتمام و دانشیار و ۱۳۰۰استادیار است و درصورت غیرحضوری شدن دانشگاه، طبق آیین‌نامه‌های وزارتی این دانشگاه نخواهد توانست دوره دکتری داشته باشد.  بنابراین استادان یادشده فرصت تربیت دانشجوی دکتری را از دست می‌دهند و لاجرم جنبه پژوهشی دانشگاه تضعیف شده، شمار مقالات منتشرشده کاهش می‌یابد و درنهایت رتبه دانشگاه ازلحاظ پژوهشی به میزان قابل‌توجهی سقوط خواهد کرد. ضمناً برطبق اصول حاکم بر هیئت ممیزه دانشگاه، بسیاری از اعضای هیئت علمی‌ را از ارتقای رتبه محروم خواهد کرد.

نکته دوم این‌که دانشگاه نخواهد توانست در بسیاری از رشته‌های فعلی خود که دارای مجوز از مراجع ذی‌ربط هستند، دانشجو جذب کند؛ چراکه هیچ داوطلبی حاضر نیست رشته‌های مهندسی، هنر یا رشته‌هایی که نیاز به آزمایشگاه و تعامل حضوری با استاد دارد را در این دانشگاه انتخاب کند. نکته سوم این‌که با کاهش شدید جذب دانشجو، بسیاری از اعضای هیئت علمی ‌و کارمندان دانشگاه امنیت شغلی خود را از دست داده و قطعاً این امر منجر به بحران اجتماعی خواهد شد. در این حالت دولت برای رفع مشکل باید دانشگاه را از یک نهاد شهریه‌بگیر تغییر داده و تمامی ‌هزینه‌های دانشگاه را تقبل کند که این امر بار سنگینی را بر دوش دولت خواهد افکند.

فساد مالی در دانشگاه پیام نور وجود ندارد

هفته گذشته نیز دو نماینده به رئیس‌ جمهور درباره تغییرات اساسنامه دانشگاه پیام‌نور تذکر دادند. محمدمهدی زاهدی و احمد سالک، نمایندگان کرمان و اصفهان به رئیس ‌جمهور تذکری دادند مبنی‌بر این‌که براساس برخی اطلاعات به‌نظر می‌رسد پشت صحنه تغییرات اساسنامه دانشگاه پیام‌نور، فساد مالی وجود دارد؛ لذا می‌طلبد که برای شفافیت این موضوع، ورود کرده و دستورات اکید صادر کنید.

جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: احتمال فساد مالی درمورد دانشگاه پیام نور بعید است و گزارشی درمورد فساد مالی دانشگاه پیام نور نداشته‌ایم.

او با اشاره به تغییر اساسنامه دانشگاه پیام نور خاطرنشان می‌کند: وزارت علوم دست به کارهایی می‌زند که مجلس از آن بی‌خبر است؛ همچون تغییرات در اساسنامه پیام نور که به‌سمت آموزش از راه دور و آموزش مجازی برود، درحالی‌که بهتر است وزارت علوم قبل از این‌که اقدامی‌ کند، با اعضای کمیسیون مشورت داشته باشد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این‌که فعلاً بحث تغییر اساسنامه دانشگاه پیام نور منتفی است، خاطرنشان می‌کند: این موضوع در جلسه هفته گذشته با مسئولان وزارت علوم در کمیسیون آموزش مطرح و قرار شد مسئولان وزارتخانه فعلاً دست نگهدارند. به باور کوچکی‌نژاد، اساسنامه دانشگاه پیام نور نمی‌تواند به‌یک‌باره تغییر کند. این تغییرات بایستی به‌آرامی‌ و درراستای ارتقای کیفیت صورت بگیرد.

او می‌گوید: تأکید ما این است که وزارت علوم هر برنامه‌ای که درراستای کیفیت‌بخشی و ساماندهی حوزه وزارت علوم دارد، درباره آن برنامه، کمیسیون آموزش و تحقیقات را قانع کند و توضیح دهد.

داوود محمدی، نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز گفته برای تغییر در اساسنامه دانشگاه پیام‌نور زمان مناسبی نیست و احتمالاً با تذکراتی که کمیسیون آموزش به فرهادی داده، تغییر اساسنامه دانشگاه پیام ‌نور منتفی می‌شود.

 دانشگاه پیام نور مظلوم واقع شده است

محمدعلی داوریار، رئیس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی و عضو شورای مرکزی دانشگاه‌های پیام نور سراسر کشور در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: اصلاح اساسنامه، حق دانشگاه پیام نور است و کسی با اصل اصلاح اساسنامه مشکل ندارد، اما بایستی عادلانه به این دانشگاه نگاه شود، چون دانشگاه پیام نور ظرفیت‌های زیادی دارد.

او ادامه می‌دهد: این دانشگاه با خدماتی که ارائه می‌کند، رضایتمندی زیادی بین دانشجویان و خانواده‌هایشان ایجاد کرده است، اما از مظلومیت‌های دانشگاه پیام نور این است که به‌درستی شناسانده نشده است.

داوریار با بیان این‌که این دانشگاه در اکثر رشته‌ها پذیرش دارد جز رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی، توضیح می‌دهد: دانشگاه پیام نور خدمات زیادی برای همراهی با دانشجویان داشته و شرایط ویژه‌ای را درنظر گرفته است که از آن‌جمله می‌توان به امکان تحصیل همزمان در دو رشته، انتخاب شهر محل آزمون پایان ترم توسط خود دانشجو، امکان همزمان تحصیل و خدمت سربازی در شرایط خاص و امکان تحصیل برای بانوان خانه‌دار و شاغلان بدون کنکور در مقطع کارشناسی اشاره کرد.

به‌گفته این مسئول، این دانشگاه با بومی‌گزینی به‌ویژه برای دختران، باعث رضایتمندی خانواده‌ها شده و دانشگاهی سهل‌الوصول و محتوامحور است که کیفیت آموزشی را حفظ کرده است.

وی با بیان این‌که اصلاح اساسنامه دانشگاه ضروری است، اما بایستی با دید واقع‌نگر، وضعیت دانشگاه را نگاه کرد، می‌افزاید: برای نمونه، واحد مشهد این دانشگاه، ابزار و امکانات آزمایشگاهی در برخی رشته‌ها همچون شیمی‌ و فیزیک دارد که به‌جرئت می‌توان گفت هیچ‌یک از دانشگاه‌های منطقه شرق کشور ندارند.

داوریار می‌گوید: دانشگاهی که با حدود سه‌دهه فعالیت، فراز و نشیب‌های زیادی را پشت‌سرگذاشته تا به اینجا رسیده، دانشگاهی است که نیمه‌دولتی است و یک‌سوم شهریه دانشگاه‌های شهریه‌ای را می‌گیرد و یک‌سوم دانش‌آموختگان دوره لیسانس این دانشگاه در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های سراسر کشور تحصیل می‌کنند. این‌ها واقعیت‌های دانشگاه پیام نور است که باید دیده شود.

عضو شورای مرکزی دانشگاه‌های پیام نور سراسر کشور خاطرنشان می‌کند: این دانشگاه محتوامحور است و با توجه به توسعه‌ای که داشته، کیفیت آموزش را حفظ کرده است. اگر قرار باشد براساس آنچه برای این دانشگاه تعریف شده، آموزش مجازی و از راه دور را در دستور کار خود قرار دهد، همچنان‌که انجام می‌دهد، ورود دیگر دانشگاه‌ها به حوزه آموزش‌های مجازی و الکترونیکی چه توجیهی دارد؟ حرف ما این است که اصلاح اساسنامه دانشگاه، امری ضروری و لازم است، اما بایستی با توجه به امکانات و ظرفیت‌های دانشگاه پیام نور، واقعیت‌های این دانشگاه را دید.

به‌گفته او، براساس آنچه در جلسه اخیر شورای مرکزی دانشگاه‌های پیام نور سراسر کشور با ریاست این دانشگاه مطرح شده، تغییر اساسنامه این دانشگاه، فعلاً منتفی است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.