شهرکرد- فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفت: سالانه ۳۰ هزار فقره پرونده قاچاق چوب و زغال در کشور تشکیل می شود که حدود ۷۰ درصد آن مربوط به تصرف اراضی و منابع طبیعی است.

سالانه ۳۰ هزار پرونده قاچاق چوب تشکیل می شود

به گزارش قدس آنلاین، سرهنگ قاسم سبزعلی درخصوص آتش سوزی در جنگلها افزود: سالانه نزدیک به ۱۵هزار هکتار از اراضی و مراتع دچار حریق می شود که ۷۰ درصد این آتش سوزی ها در مراتع رخ می دهد.

وی گفت: در سال گذشته نزدیک به ۳۰ میلیارد ریال تجهیزات خودرویی و اطفای حریق و ۳۰ میلیارد ریال تجهیزات انفرادی برای مقابله با آتش سوزی خریداری شد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، ایجاد پایگاه های اطفای حریق در کنار جنگلها و منابع طبیعی را از دیگر برنامه های این سازمان برای جلوگیری از آتش سوزی جنگلها و مراتع دانست.

وی در خصوص مقابله با پدیده زمین خواری، جنگل خواری و کوه خواری در کشور نیز افزود: در این زمینه اقدامات مطلوبی صورت گرفته و در قوه قضاییه نیز تشکیلات خاصی در این زمینه شکل گرفته است.

به گفته وی، توانمند سازی اقتصادی و معیشتی جوامع محلی یکی از مهمترین راهکارهای حفاظت از منابع طبیعی است.

وی دست اندازی به طبیعت، منابع طبیعی یا محیط زیست را به دلیل مشکلات اقتصادی جوامع محلی دانست.

سبزعلی یادآور شد: یکی از برنامه سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری ایجاد فرایندی است که در آن جوامع محلی با بهره مندی از ظرفیت منابع طبیعی بدون ایجاد خسارت، خود، محافظ و نگهبان منابع طبیعی باشند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: با اجرای طرح کشت گیاهان دارویی و بهره گیری از ظرفیت منابع طبیعی، می توان به اقتصاد جوامع محلی کمک و مردم را در راستای حفاظت از منابع طبیعی حساس کرد.

گفتنی است؛ جنگلهای ایران حدود ۸ و ۸ دهم درصد مساحت کشور را تشکیل می‌دهند که از نظر مدیریتی به دو گروه جنگلهای شمال و خارج از شمال تقسیم می‌شوند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.