قزوین- مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین گفت: تاکنون تلاش‌های بسیاری برای جلوگیری از غرق‌شدگی صورت گرفته است چراکه در صورت ورود در ۹۰ درصد حوادث ناگوار برای آن‌ها رخ خواهد داد.

افراد برای نجات دیگران وارد کانال آب نشوند/۹۰ درصد غرق‌شدگان در کانال‌های آب طعمه مرگ می‌شوند

به گزارش قدس آنلاین، «ابوالفضل ذوالقدر» مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین با اشاره به خطرات کانال‌های آب استان اظهار کرد: آحاد مردم باید نسبت به خطرات موجود در مسیر کانال‌های آب هشیار باشند چراکه نمی‌توان به ازای هر نفر نجات‌غریق و تابلوی هشدار نصب کرد.
وی با اشاره به گشت‌های بازرسی موجود نسبت به کانال‌های آب استان ادامه داد: در حال حاضر در حد امکان در سطح و کناره‌های کانال‌های موجود در استان گاردکشی و حفاظ لازم توسط اداره طرح و آبیاری استان صورت گرفته و تابلوهای اعلان خطر نصب‌شده است.
این مسئول افزود: متأسفانه تعدادی از همشهریان نسبت به این هشدارها بی‌توجه بوده و فریب ظاهر آرام آب در کانال را خورده و برای شنا در آنجا اقدام می‌کنند که نتیجه اکثر این بی‌توجهی‌ها غرق شدن و داغدار شدن خانواده‌ها است.
ذوالقدر با بیان اینکه باوجود ظاهر آرام کانال‌های آب، جریان شدیدی در درون آن وجود دارد، گفت: جریان و سرعت سطح زیرین آب به‌قدری شدید است که حتی غواصان آموزش‌دیده و زبده نیز هنگام ورود در آن از تجهیزات لازم استفاده می‌کنند تا دچار مشکل غرق‌شدگی نشوند.
وی اضافه کرد: این نکته جای تأسف بسیار دارد که برخی نسبت به هشدارهای داده‌شده توجهی نداشته و نسبت به شنا در این آب که به دلیل داشتن املاح بسیار و غیربهداشتی بودن برای انسان تنها برای کشاورزی مناسب است، اقدام می‌کنند.
این مسئول آمار ۳ ماهه نخست سال ۹۶ در خصوص تعداد غرق‌شدگی‌ها را چنین اعلام کرد: تاکنون ۷ نفر در کانال‌های آب جان خود را براثر بی‌دقتی و عدم توجه به هشدارها ازدست‌داده‌اند که این آمار با توجه به غیرساحلی بودن استان رقم بالایی است.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری قزوین یادآور شد: در صورت مشاهده هرگونه غرق‌شدگی در اسرع وقت به نیروهای آتش‌نشانی و نیروهای امدادی تماس گرفته و اطلاع‌رسانی لازم انجام شود.
وی با تأکید بر اینکه هرگونه تعلل در این امر موجب پشیمانی خواهد شد، افزود: زمان زنده ماندن کسی که در کانال آب می‌افتد تقریباً ۶ تا ۸ دقیقه خواهد بود که اگر دچار وحشت و ترس نیز شود بی‌شک این زمان کاهش خواهد یافت لذا بهترین راه، تماس با نیروهای آتش‌نشانی و امدادی است تا امکان نجات برای فرد غرق‌شده ایجاد شود.
ذوالقدر بیان کرد: باوجود به غیرساحلی بودن استان قزوین در راستای نیاز استان ۳۵ غواص و نجات‌غریق تربیت‌شده است تا در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام دهند.
وی تصریح کرد: با توجه به عرض ۲ تا ۴ متری کانال‌ها می‌توان در صورت مشاهده چنین مواردی از طناب‌ها و یا تیوپ‌هایی برای نجات فرد دچار حادثه استفاده کرد، البته تأکید بر این است که فرد دیگری وارد آب نشود چراکه موارد بسیاری از غرق‌شدگی فرد نجات‌دهنده وجود دارد.
این مسئول با اشاره به وضعیت استاندارد کانال‌های آب استان خاطرنشان کرد: کانال‌های آب تا حد امکان استانداردسازی شده و بازرسی‌های متناوب نیز از آن می‌شود، منتها مشکل در عدم همکاری تعدادی از همشهریان و عدم توجه به هشدارهای خطر است.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری قزوین در پایان تأکید کرد: تاکنون تلاش‌های بسیاری برای جلوگیری از غرق‌شدگی صورت گرفته است بااین‌حال بار دیگر توصیه می‌شود افراد در کانال‌های آب وارد نشوند چراکه بدون شک در صورت انجام در ۹۰ درصد حوادث ناگوار برای آن‌ها رخ خواهد داد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.