مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا در مصاحبه‌ای عنوان کرد که پیگیری رویکرد تغییر نظام نتایجی معکوس دارد.

سیاست تغییر نظام همیشه نتایج معکوس دارد/ مجاهدین خلق به هر مهمان مهم خود در همایش‌ها ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دلار پرداخت می‌کند

 به گزارش قدس آنلاین، «گری سیک» مقام ارشد سال‌های دور دولت آمریکا از جمله مشاور امنیتی ملی «جیمی کارتر» رئیس جمهور سال‌های ۷۷ تا ۸۱ میلادی  این کشور، با نشریه «ایرانیست» درباره ایران و امور منطقه گفت‌وگو کرد.

گری سیک با توضیحاتی پیرامون دولت پهلوی و برخی موارد مرتبط و نیز کودتای سال ۱۹۵۳ میلادی به رهبری آمریکا که اینک برخی از اسناد آن از بایگانی خارج شده است، به بحث پیرامون روابط دولت ترامپ با ایران پرداخت و گفت: «این روابط به طور اساسی بر مبنای این ایده شکل یافتند که "ایران یک دشمن" بوده  و این نگرش ها  تاکنون تغییر نکرده و دولتمردان آمریکا نیز مایل به همکاری با ایران نیستند. آن‌ها حتی به تعاملی با ایران که نتایج مثبت داشته باشد چون مورد افغانستان و دیگر مکان‌ها که شاهدش بودیم نیز علاقه‌ای ندارند و تا جایی که بتوانند مخالف ایران هستند. افراد زیادی در دولت (ترامپ) وجود دارند که مایل به تغییر نظام در ایران هستند و این بسیار خطرناک است.»

گری سیک در باره اظهارت اخیر «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا که درباره تغییر نظام ایران سخن گفته بود و این که چرا واشنگتن متوجه نشده  روش برخورد با ایران چنین نیست، گفت: «تغییر نظام همواره ایده‌ای وسوسه برانگیز است. دولت‌ها در همه جا فکر می‌کنند که می‌توانند حکومت را تغییر یا حاکمانی را جابجا کنند و همه چیز خوب به پیش می رود. اما معمولا این رویکرد نتایج معکوس و تبعات ناخوشایندی را در پی دارد. آن‌ها تاکنون درس عبرت نگرفته اند و  هنوز معتقدند همه مشکلات آن‌ها به  حضور حاکمی در یک مکان گره خورده است.»

وی در ادامه درباره دیدگاه مبهم دولت ترامپ درباره تغییر نظام  در ایران و مفهوم آن گفت: «مطمئن نیستم که دولت ترامپ دیدگاهی این چنینی دارد. دولت ترامپ دارای چندین دیدگاه است. هر چند که برای دولتی چون آمریکا وجود چند دیدگاه نیز امری غیرمعمول نیست.»

گری سیک درباره گروهک منافقین و گزینه مورد نظر ترامپ برای جایگزینی با جمهوری اسلامی نیز گفت: «آن‌ها بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دلار به اشخاص برای سخنرانی و ترویج پیامشان  مبنی بر اقدام خشونت آمیز علیه نظام ایران و براندازی آن پرداخت می‌کنند. اگر منبع منابع مالی آن‌ها را تشخصیص می دادیم، آنگاه بهتر این افراد  را می شناختیم. منابع آن‌ها قابل توجه بوده و دارای نفوذ سیاسی زیادی هستند.»

وی در خاتمه درباره نبرد در سوریه و احتمال بروز جنگی ناخواسته نیز افزود که آمریکا از یک سو با ایران و روسیه در این کشور علیه داعش می‌جنگند اما درباره خود سوریه قضیه برعکس است. محاسبه اشتباه، اطلاعات نادرست و تبعات ناخواسته در نبرد سوریه بسیار بالا است و امکان در افتادن آمریکا در جنگی دیگر در خاورمیانه نیز بسیار زیاد است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.