گزارشی از وضعیت روغن موتور در ایران در سال ۹۵ از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان اعلام شد.

وضعیت روغن موتور ایران در سال ۹۵ اعلام شد

به گزارش قدس آنلاین، معاونت نظارت بر کالاهای سرمایه ای و خدمات سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در گزارشی به بررسی وضعیت روغن موتور در ایران در سال ۹۵ پرداخته است.

بر اساس این گزارش،  شرکت بهران در مقدار تولید، توزیع و فروش کماکان اول بازار است اما شرکت نفت ایرانول با رشدی چشمگیر نسبت به سال ۹۴ در اکثر شاخص ها به خصوص تولید، توزیع و فروش و  سهم بازار فاصله خود را با بهران (اول بازار) کاهش داده است.

در این گزارش میزان تولید، توزیع و فروش چهار شرکت اصلی بهران، ایرانول، پارس و سپاهان به تفکیک آمده است.  در سال ۱۳۹۵ در مجموع بالغ بر ۳۷۶ میلیون لیتر روغن موتور توسط چهار شرکت نفت بهران، سپاهان، پارس و ایرانول تولید شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۹۴ که معادل ۳۵۰ میلیون لیتر بوده حدود ۷ درصد افزایش را نشان می دهد که در این میان شرکت نفت بهران با ۱۲۹ میلیون لیتر یک درصد افزایش، شرکت نفت ایرانول با ۱۰۹ میلیون لیتر ۳۱ درصد افزایش، نفت سپاهان با  ۷۳ میلیون لیتر یک درصد افزایش و نفت پارس با  ۶۵ میلیون لیتر ۱.۵ درصد کاهش را نشان می دهد که به ترتیب شرکت نفت بهران ۳۴ درصد، شرکت نفت ایرانول ۲۹ درصد، شرکت نفت سپاهان ۱۹ درصد و شرکت نفت پارس ۱۷ درصد تولید را به خود اختصاص داده اند.

توزیع روغن موتور

همچنین در سال ۱۳۹۵ جمعا بالغ بر ۳۵۳ میلیون لیتر روغن موتور توسط چهار شرکت نفت بهران، ایرانول، سپاهان، پارس توزیع شده است که این میزان نسبت به سال ۱۳۹۴ که معادل ۳۴۰ میلیون لیتر بوده حدود ۴ درصد افزایش را نشان می دهد.

میزانتوزیع شرکت نفت بهران در سال ۹۵ معادل ۱۳۶ میلیون لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۴(۱۳۰ میلیون لیتر) ۴.۶ درصد افزایش را نشان می دهد.

میزان توزیع شرکت نفت ایرانول  در سال ۹۵ معادل   ۹۵ میلیون لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۴(۸۱ میلیون لیتر) ۱۷ در صد افزایش را نشان می دهد.

میزان توزیع شرکت نفت سپاهان در سال ۹۵ معادل   ۶۲ میلیون لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۴ (۶۶ میلیون لیتر) ۶ درصد کاهش را نشان می دهد.

میزان توزیع شرکت نفت پارس  در سال ۹۵ معادل ۶۱ میلیون لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۴ (۶۳ میلیون لیتر) ۳ درصد کاهش نشان می دهد.

مقایسه تولید، توزیع و فروش این واحدها نشان می دهد،  در زمینه توزیع و فروش نیز سهم شرکت نفت بهران ۳۹ درصد، شرکت نفت ایرانول ۲۷ درصد،   شرکت نفت سپاهان ۱۸ درصد و شرکت نفت پارس ۱۷ درصد از کل توزیع سال ۹۵ می باشد.

حجم واردات روغن موتور در سال گذشته

براساس  آمار و اطلاعات دریافتی از سایت گمرگ ایران، واردات در سال ۱۳۹۵ به میزان ۲،۶۴۹ تن می باشد که نسبت به سال گذشته( ۱،۹۱۱) تن با رشد ۳۹ درصدی مواجه شده است. همچنین از نظر ارزشی نیز در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ رشدی معادل ۹۹ درصد را شاهد بوده ایم.

گفتنی است ایران  یکی از تولید کنندگان روغن موتور در سطح خاورمیانه  می باشد که به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و ...روغن صادر می کند.

حجم صادرات روغن موتور طی سال ۹۵

براساس آمار و اطلاعات دریافتی از سایت گمرگ جمهوری اسلامی ایران، میزان صادرات انواع روغن موتور در سال ۹۵ به میزان ۳۳،۲۹۶ تن بوده که در مقایسه با سال ۹۴ به میزان ۲۵،۲۳۴ تن معادل ۳۲ درصد افزایش داشته است.

همچنین از نظر ارزش ریالی صادرات سال ۹۵ (۶۷۵،۰۱۲ میلیون ریال) نسبت به سال ۹۴ (۷۶۷،۷۳۱ میلیون ریال) به میزان ۱۲ درصد کاهش داشته است.

در سال ۹۵ نسبت سهم صادرات روغن موتور خودرویی واحدهای تولیدی شرکت نفت بهران، پارس، سپاهان و ایرانول (۳۲ میلیون لیتر) به کل تولید داخل روغن موتور (۳۷۶ میلیون لیتر) حدود ۸.۵ درصد بوده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.