رئیس سازمان بهزیستی کشور با اذعان به این که آمار قابل متقنی از آسیب‌های اجتماعی در کشور وجود ندارد، گفت: برای رفع این مشکل در برنامه ششم پیش‌بینی‌هایی شده تا این سازمان آسیب‌ها را رصد و پایش کند.

آماری قطعی از آسیب‌های اجتماعی نداریم

به گزارش قدس آنلاین، انوشیروان محسنی بندپی صبح دیروز و در نشست خبری که به مناسبت هفته بهزیستی و تامین اجتماعی برگزار شد در پاسخ به قدس درباره آخرین آمارهای مربوط به آسیب‌های اجتماعی در کشور با بیان این مطلب گفت: البته در شورای عالی اجتماعی مشخص خواهد شد تا کار رصد، پایش و آینده پژوهی درست آسیب‌ها از سوی چه بخشی انجام شود.

وی از افزایش آسیب‌های اجتماعی همزمان با گسترش شهرنشینی، توسعه فناوری و فضای مجازی در کشور خبر داد و افزود: از آنجایی که آمار پایه‌ای درستی نداریم، نمی‌دانیم روند رشد آسیب‌ها در کشور چگونه بوده است. مثلاً در سال ۹۰ در مورد اعتیاد تحقیقی شد که سه آمار از آن بیرون آمد. بعضی‌ها می‌گفتند آمار معتادان یک میلیون و دویست هزار نفر است و برخی آمارهای کمتر و بیشتر از آن را ارایه می‌کردند.

وی با بیان این که مرکز آمار ایران آماری از آسیب‌های اجتماعی ندارد، تصریح می‌کند: اما طبق تحقیقی که یکی از پزشکان در مورد اختلالات روحی - روانی انجام داده، مشخص شده ۴/۲۳ درصد افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله کشور دچار نوعی از اختلالات روانی هستند. طبق همین تحقیق زنان بیش از مردان و تهران بیش از دیگر شهرهای کشور دچار اختلالات روحی و روانی هستند.

وی سپس به آمار طلاق در کشور که مستندتر از دیگر آسیب‌های اجتماعی است پرداخت و گفت: در بررسی هایی که اخیراً انجام شده ازدواج در سال ۹۵ به نسبت سال ۹۴ کاهش چهار درصدی داشته است. اما رشد طلاق به عنوان دومین آسیب اجتماعی در کشور مهار شده است و آن شیب قبلی را ندارد بطوریکه در سال ۸۵ در برابر هر ۹ ازدواج یک طلاق داشتیم، اما در سال ۹۴ در مقابل هر ۴.۳ ازدواج یک طلاق صورت می‌گرفت که هم اکنون در مقابل هر ۴.۱ ازدواج یک طلاق در کشور صورت می‌گیرد. به این ترتیب روند آن در کشور رو به کاهش است.

بندپی همچنین از رشد حاشیه نشینی در کشور خبر داد و گفت:در حال حاضر حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر حاشیه نشین در حاشیه شهر مشهد و یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در حاشیه شهر تهران زندگی می‌کنند و به این ترتیب حاشیه نشینی در مشهد بیش از تهران است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه به ماجرای مرگ تلخ «آتنا» پرداخت و گفت: هر چقدر آگاه سازی در زمینه خودمراقبتی را به خصوص در سنین اولیه کودکی افزایش دهیم کمتر شاهد بروز چنین حوادث تلخی در کشور خواهیم شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.