مدیر مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری گفت: نجات فک خزری نجات دریای خزر است و مردم و مسئولان در کشورهای حاشیه دریای خزر باید برای این موضوع دست به دست هم بدهند.

نجات فک خزری نجات دریای خزر است

به گزارش قدس آنلاین، مدیر مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری گفت: نجات فک خزری نجات دریای خزر است و مردم و مسئولان در کشورهای حاشیه دریای خزر باید برای این موضوع دست به دست هم بدهند.

دکتر امیر صیاد شیرازی در گفت و گو با قدس با بیان اینکه جمعیت این پستاندار ۱۰۰ هزار برآورد می‌شود، افزود: این برآورد در مقایسه با ۵۰ سال گذشته است که جمعیت فوک‌های خزری بیش از ۱ میلیون بوده، اما به این تعداد کاهش پیدا کرده است.

 همه  کشورهای حاشیه خزر مقصرند

وی با اشاره به اینکه به خاطر این کاهش چشمگیر، اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست (iucn) فک خزری را در رده «موجودات در معرض انقراض» قرار داده است، تصریح کرد: با این همه، مشکلی که وجود دارد این است که کشور روسیه هنوز این آمار را قبول ندارد و همچنان مجوز شکار به شکارچیان داده می‌شود و همه تلاش ما این است که نام این گونه، وارد کتاب قرمز روسیه که چیزی شبیه «IUCN» است، بشود که در این راه گام‌های خوبی در قالب جلساتی که در این کشور داشته‌ایم، برداشته شده است.

وی درباره دیگر دلایل کم شدن جمعیت فک‌های خزری نیز گفت: غیر از شکار بی‌رویه که تأثیر مستقیم انسان بر تعداد این گونه است و طی آن سالانه هزاران فک دریای خزر در قسمت شمالی این دریاچه شکار شده‌اند، از دیگر دلایل می‌توان به بحث آلودگی‌ها اشاره کرد که متأسفانه هر پنج کشور حاشیه دریای خزر، در ایجاد این آلودگی‌های بزرگ، سهم دارند.

صیاد شیرازی خاطرنشان کرد: آلاینده‌های نفتی، سموم کشاورزی و فعالیت‌های متعددی که در حاشیه دریای خزر انجام می‌شود برای فک‌ها آسیب زاست و متأسفانه هر روز مقدار زیادی از این آلاینده‌ها وارد دریا می‌شود که این باعث می‌شود نه تنها محیط آلوده شود، بلکه سبب بروز مسمومیت می‌شود چون در تحقیقات مشخص شده است که این آلودگی‌ها بمرور زمان می‌تواند، سیستم بدن این موجودات و دیگر موجودات و حتی انسان‌هایی را که از منابع دریایی استفاده می‌کنند، تضعیف کند.

وی افزود: این تضعیف سیستم ایمنی باعث می‌شود که مقاومت بدن در برابر بیماری‌هایی که شاید قبلاً تلفاتی را در بر نداشته است، پایین بیاید و باعث تلفات بالایی بشود که می‌توان به شیوع بیماری در سال ۲۰۰۰ اشاره کرد که طی آن ۱۰ هزار قلاده فک به خاطر بیماری ویروسی به نام «دیس تمپر» از بین رفتند؛ اتفاقی که ضربه سنگینی به جمعیت فک‌ها وارد کرد.

تأسیس مرکز درمانی و پژوهشی فک خزری

صیاد شیرازی درباره فعالیت مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری و تأثیر فعالیت آن در سرنوشت فک‌های خزری نیز گفت: مرکز ما اولین مرکزی بود که در بین پنج کشور حوزه دریای خزر برای حفاظت از این گونه با کمک یک مرکز هلندی به ریاست خانم «لنی هارت» با ۴۷ سال سابقه کار در این زمینه، تأسیس شد و شروع به کار کرد.

وی افزود: از همان زمان که مرکز به عنوان یک پروژه پایلوت، فعالیت خود را آغاز کرد، می‌دانستیم هر پنج کشور باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا اتفاقات مثبتی بیفتد.

صیاد شیرازی در ادامه افزود: در این سال‌ها آموزش‌های مردمی را بخصوص در بین ماهیگیران جدی گرفته‌ایم چون یکی از دلایل اصلی مرگ فک‌ها، گیر افتادن در تورهای صیادی بود، ولی در حال حاضر با پیگیری بحث‌های آموزشی و راه اندازی مرکز در جزیره «آشوراده» اوضاع عوض شده است و فک‌های زیادی نجات پیدا کرده‌اند.

مدیر مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری درباره جلب همکاری دیگر کشورها در پروژه حفاظت از فک خزری گفت: دو سالی است در دیگر کشورها بویژه روسیه کار می‌کنیم و اقدام‌های مثبتی شده است و از طرفی داغستان هم قبول کرده است که نام فک خزری را در کتاب قرمزش که نشان از وضعیت بد این گونه دارد، بیاورد و حتی صحبت هایی شده است برای ایجاد دومین مرکز حمایت از فک خزری در داغستان.

 کمک جوامع محلی به زندگی فک‌ها

وی در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به نقش جوامع محلی در بهبود وضعیت فک خزری گفت: جوامع محلی چشم و گوش ما هستند و بدون حضور آن‌ها هیچ اتفاق مثبتی نخواهد افتاد. بنابراین اولین کاری که ما در مناطق انجام می‌دهیم، توزیع پرسشنامه هایی بین جوامع محلی است.

صیاد شیرازی تصریح کرد: این پرسشنامه تنها با موضوع فک خزری نیست، بلکه مسیری است برای برقراری ارتباطی صمیمانه با افراد به عنوان دوست و همکار در پروژه حفاظت از فک خزری و امروز خوشبختانه ماهیگیران از نقش فک‌ها آگاه هستند و دیگر آن را رقیبی برای شکار نمی‌بینند، بلکه می‌دانند که وجود فک برای افزایش جمعیت ماهی‌های سالم ضروری است.

وی در پایان یادآور شد: خوشبختانه در دو سال اخیر گزارشی نداشته‌ایم که ماهیگیری به عمد فکی را کشته باشد و در دیگر کشورها هم خواسته شده است به همین روش با جوامع محلی ارتباط بگیرند و کار کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.