رسانه های آمریکا از مدت ها پیش در حال گزارش و بررسی زوایای مختلف دخالت روسیه در انتخابات این کشور هستند اما پرسشی که در این میان کمتر پرسیده می شود این است که آیا آمریکا در هیچ انتخاباتی در دنیا دخالت نمی کند؟ آیا آمریکا برای اعمال نفوذ در دستگاه های حاکمیتی دیگر کشورها و در نتیجه حاکم شدن دولت های هوادار واشنگتن در این کشورها اقدام به دخالت نکرده است؟ و اگر دخالت کرده چه موفقیت هایی به دست آورده است؟خبرگزایر تسنیم: دولت آمریکا در بازه زمانی بین سال های ۱۹۴۶ تاکنون در ۸۱ انتخابات در ۴۷ کشور دنیا دخالت کرده است.

دخالت آمریکا در انتخابات ۴۷ کشور طی ۳۵ سال

به گزارش قدس آنلاین، رسانه های آمریکا از مدت ها پیش در حال گزارش و بررسی زوایای مختلف دخالت روسیه در انتخابات این کشور هستند اما پرسشی که در این میان کمتر پرسیده می شود این است که آیا آمریکا در هیچ انتخاباتی در دنیا دخالت نمی کند؟ آیا آمریکا برای اعمال نفوذ در دستگاه های حاکمیتی دیگر کشورها و در نتیجه حاکم شدن دولت های هوادار واشنگتن در این کشورها اقدام به دخالت نکرده است؟ و اگر دخالت کرده چه موفقیت هایی به دست آورده است؟

داو لوین، کارشناس نهاد سیاست و راهبرد در دانشگاه کارنگی ملون در گفتگو با سی ان ان با بیان اینکه موضوع دخالت آمریکا را در انتخابات دیگر کشورها از دیدگاه علوم اجتماعی بررسی کرده است گفت: تحقیقاتم در این زمینه مدت ها پیش از آنکه خبرساز شود، آغاز شده بود.

لوین با بیان این که موضوع دخالت قدرت های بزرگ را در انتخابات دیگر کشورها مورد مطالعه و کنکاش قرار داده است، افزود: « آمریکا در بازه زمانی 1946 تاکنون در 81 انتخابات در 47 کشور دنیا دخالت کرده است.»

وی برای نمونه به دخالت آمریکا در انتخابات ایتالیا در سال 1948 اشاره کرد و گفت: « آمریکا نگران بود حزب کمونیست در انتخابات برنده شود و لذا هر آنچه در توان داشت به کار گرفت تا از برنده شدن این حزب جلوگیری کند. واشنگتن به دولت وقت ایتالیا قول داد کمک هایش را به این کشور افزایش دهد و در مقابل تهدید کرد اگر حزب کمونیست برنده شود کمک هایش را قطع خواهد کرد. دولت وقت آمریکا همچنین وعده داد هزینه ی تبلیغات انتخاباتی حزب دموکرات مسیحی ایتالیا را تامین خواهد کرد و موضوع های تبلیغاتی در اختیار آنان قرار خواهد داد.»

به گفته لوین، کشورهایی که آمریکا در انتخابات آنان دخالت کرده است عبارتند از: «شیلی ، سومالی ، آرژانتین ، ایتالیا، اسرائیل، ژاپن، آلمان غربی، فیلیپین، برزیل ، اندونزی ، لائوس، ایسلند، سریلانکا، لبنان، یونان، گوآتمالا، مالزی، نپال، سن مارینو، پرو، بولیوی، کاستاریکا، جمهوری دومینیکن، گیانا، تایلند، مالت، اوروگوئه، ایران ، پاناما ، انگلیس، بلغارستان، چکسلواکی ، هائیتی، نیکاراگوئه، رومانی، آلبانی، یوگسلاوی، صربستان و مونته نگرو، کامبوج، اوکراین، روسیه، اسلواکی ، ویتنام جنوبی ، جامائیکا ، السالوادر ، ماریتوس ، گرانادا.»

لوین گفت: بر اساس نتایجی که در بررسی هایش بدست آورده، آمریکا از هر حزبی که در کشورهای یاد شده پشتیبانی کرد، سهم آن حزب در انتخابات به طور میانگین سه درصد آراء بیشتر بوده است اما این رقم در برخی کشورها بسیار پائین تر و در برخی هم بالاتر رفته است.

وی گفت: واشنگتن در برخی موارد از نامزدهایی پشتیبانی کرد که هوادار دموکراسی بوده اند و در برخی موارد نیز از نامزدهای اقتدارگرا پشتیبانی کرده است. دخالت آمریکا در انتخابات سایر کشورها بسته به شرایط موجود در هر کشور تفاوت داشته است. برای نمونه در جریان جنگ سرد ، آمریکا بیشتر از رهبران اقتدارگرا در برابر کمونیست ها پشتیبانی می کرده است.

لوین افزود: دوسوم از موارد دخالت آمریکا در انتخابات دیگر کشورها پنهانی بوده و یک سوم از این موارد هم آشکارا اتفاق افتاده است. در مواردی که دخالت ها آشکارا اتفاق افتاده، کارآمدی بیشتری هم در مقایسه با دخالت های پنهانی داشته است.
 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.