وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه ایران هرگز به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نبوده است، کارشکنی های آمریکا در برجام را خلاف روح توافق خواند.

ظریف: ایران هرگز به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نبوده است

به گزارش قدس آنلاین، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز در مصاحبه تلویزیونی خود با شبکه تلویزیونی سی ان ان اعلام کرد که ایران هرگز به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نبوده است.

وی در این مصاحبه خود همچنین گفت: ایران در جریان توافق و پیش از انجام آن صراحتا اعلام کرده که به دنبال سلاح هسته ای نیست.

وزیر خارجه کشورمان همچنین با انتقاد از رفتار رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران گفت وقتی ترامپ در اجلاس جی ۲۰ از رهبران دیگر کشورها می خواهد که با ایران کار نکنند، این به معنای نقض نص و نه تنها روح برجام است.

ظریف همچنین در ادامه مصاحبه تلویزیونی خود با «فرید زکریا» مجری سرشناس شبکه تلویزیونی سی ان ان افزود: آژانس انرژی اتمی هفت بار اجرای تعهدات ایران را تایید کرده است اما آمریکا به تعهدات خود عمل نکرده است.

وی با اشاره به جریان شوم ایران هراسی در جهان ادامه داد: فکر می کنم برخی به دنبال هراس افکنی هستند. سابقه ایران روشن است. ایران خود قربانی تسلیحات شیمیایی شده بود اما هرگز از تسلیحات شیمیایی استفاده نکرد. دلیل آن این است که ما معتقدیم این تسلیحات نه تنها متناقض ایدئولوژی ما هستند بلکه امنیت ما را نیز تقویت و تامین نخواهند کرد.

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: سیاست ما همیشه یکسان و ثابت بوده است. ما همواره مخالف تروریسم و افراطی گرایی بوده و به مبارزه کنندگان با تروریسم کمک کرده ایم. این مساله در افغانستان، عراق و در سوریه روی داده است.

ظریف در خصوص حمایت های همه جانبه دونالد ترامپ از عربستان سعودی افزود: این سیاست نادرست و اشتباهی است. ما منشاء تروریست ها را می شناسیم. می دانیم عاملین حمله به برج های دو قلو از اتباع کدام کشور بودند. هیچ یک از آنها ایرانی نبودند. هیچ یک از کسانی که از سال ۲۰۰۱ به این سو مرتکب عملیات تروریستی شده اند نیز ایرانی نبوده اند. اکثر آنها آمریکایی بودند.

وی همچنین در خصوص اقدامات تروریستی عربستان سعودی عنوان کرد: متاسفانه ایدئولوژی عربستان عامل افراط گرایی و تعصب بوده که چنین برگ تاریکی را توسط افراد نامرتبط با اسلام را به منطقه ما و سرتاسر جهان آورده اند. نگاهی به النصره، داعش و القاعده بیندازید. هیچ یک از آنها ارتباطی به اسلام نداشته و همچنین هیچ ارتباطی با ایران نیز ندارند.

وزیر خارجه ایران در ادامه سخنان خود به بیان دلیل حمایت ایران از دولت سوریه پرداخت و تصریح کرد: سیاست ما در قبال سوریه، افغانستان، عراق و دیگر بخش های منطقه همواره ثابت بوده است. ما همواره مخالف تروریسم و افراطی گرایی بوده و به مبارزان علیه افراطی گرایی کمک کرده ایم. ما این کار را در سالهای اولیه قرن جاری (میلادی) در افعانستان انجام داده و با حکومت طالبان و القاعده در این کشور مخالف هستیم. ما برای کاهش تسلط داعش در عراق نیز به کمک عراقی ها شتافتیم و در سوریه هم مشغول همین کار هستیم.

ظریف همچنین در ادامه سخنان خود در خصوص آتش بس سوریه افزود:  اول از همه باید آتش بس برقرار شود. پر واضح است که ما برای دستیابی به یک آتش بس جامع تلاش کنیم، البته به جز گروه هایی که مانند داعش و النصره که از سوی شورای امنیت به عنوان گروه های تروریستی معرفی شده اند.

وی با اشاره به چهار بند پیشنهادی ایران در قالب قطعنامه ۲۲۵۴ سه عنصر دیگر از این بندها یعنی انجام گفتگوهای ملی، اصلاح قانون اساسی و ایجاد دولت ملی با حضور اعضای دولت فعلی سوریه را از دیگر بندهای پیشنهادی ایران دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص بحران و جنگ یمن نیز گفت: بیش از دو سال است که بمباران مردم بی گناه یمن ادامه دارد. این درحالیست که سعودی ها امیدوار به پایان دادن آن ظرف دو هفته بودند.

ظریف در پایان تصریح کرد که راه حل بحران یمن تنها پذیرش این واقعیت است که راهکار نظامی راه به جایی نخواهد برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.