اصفهان- دهمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان اصفهان با شعار«رسانه یعنی مردم» ۱۶مرداد ماه سال جاری برگزار می شود.

جشنواره هایی که رقابت های سالم را میان رسانه هارقم می زنند

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: همه مردم نیازمند آگاهی هستندو یکی از حقوق اساسی مردم دریافت اطلاعاتی است که می تواند به آنها برای زندگی خوب کمک کند.

رسانه ها در افزایش هوشیاری اجتماعی، ارتقای سلامت مردم جامعه و ارایه یک چهره مناسب از همه خدماتی که دستگاه های دولتی و غیر دولتی، سازمان های مردم نهاد و همه کسانی که به مردم خدمت می کنند، همیشه نقش پررنگی داشته اند.

امروزه در دنیا رسانه های دیداری، شنیداری، مکتوب و مجازی گسترش بسیار زیادی پیدا کرده اند.

مطبوعات می توانند نقش سازنده ای در حفظ هویت و سلامت یک جامعه داشته باشند و البته در مقابل می توانند نقش مخربی را هم ایفا کنند، به همین دلیل امروزه سواد رسانه ای به عنوان یکی از اصلی ترین مهارت های اساسی زندگی مطرح می شود.

روزانه هزاران نشریه اعم از روزنامه، هفته نامه، ماهنامه، فصلنامه، گاهنامه، سالنامه در دنیا با رویکردهای مختلف و تنوع موضوعات چاپ می شوند و این نشان می دهد که با توجه به استقبال مخاطبان، مطبوعات در این مسیر سرمایه گذاری می کنند.

اما برای اینکه رسانه ها بتوانند در یک رقابت سالم کنار یکدیگر قرار بگیرند، برگزاری جشنواره های مطبوعات و خبرگزاری ها می تواند به برگزاری فضای رقابتی سالم کمک می کند.

به بهانه برگزاری این جشنواره نظر تعدادی از مسؤلان اصفهان را درباره نقش و جایگاه مطبوعات استان اصفهان جویا شدیم.

مطبوعات نباید وام دار کسی باشند!

اولین منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان در این باره می گوید: نقش مطبوعات به عنوان یکی از ارکان دموکراسی بر کسی پوشیده نیست و اگر از مطبوعات به عنوان رکنی از دموکراسی یاد می کنند، بیشتر به خاطر جایگاه و نقشی است که امروز مطبوعات در جوامع ایفا می کنند.

علیرضا نصر اصفهانی می افزاید: اگر روز ۱۷ مردادماه به نام «خبرنگار» در نظر گرفته شده به اهمیت این ماموریت و شغل خطیر باز می گردد.

وی با اشاره به اینکه مطبوعات در کشور ما از جایگاه بالایی برخوردار هستند، اظهارمی کند: آزاد بودن و وابسته نبودن مطبوعات از مسائل مهم است؛ مطبوعات باید مستقل باشد تا با استقلال رسالت خود را به خوبی انجام دهد اما این بدان معنا نیست که مسؤلان مربوطه و کسانی که امروز کاری از دستشان برای ارتقای رسانه بر می آید از ارج گذاری به صاحبان قلم غفلت کنند.

اولین منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان اظهارمی کند: مطبوعات نباید وام دار کسی باشند چون در آن صورت از بیان حقایق فاصله می گیرند و معتقدیم که باید همه افرادی که امروز می توانند نقشی را در ارتقای جایگاه و نقش مطبوعات ایفا کنند، نباید در این زمینه قصور و کوتاهی داشته باشند چون حیات یک جامعه در گرو سرزندگی مطبوعات ورسانه های ان جامعه است.

وی با اشاره به نقش خبرنگاران در ایجاد ارتباط بین مردم و مسؤلان، تصریح می کند: خبرنگاران مطالب را از مردم می گیرند به مسؤلان ارجاع می دهند و بالعکس اخبار و اطلاعات مسؤلان را به گوش مردم می رسانند که انجام این مهم در جهت رسیدن به آرمان ها و اهداف مشترک باید کاملا صادقانه باشد.

نصر اصفهانی معتقد است حرفه خبرنگاری از اضطراب بالایی برخوردار است و زندگی کسانی که در زمینه مطبوعات کار می کنند، با استرس عجین است، بنابراین همه باید تلاش کنند که زحمات این قشر به نوعی جبران شود.

وی تاکید می کند: نامگذاری ۱۷ مرداد به نام روز خبرنگار به این معناست که به همه آحاد جامعه اهمیت نقش و جایگاه خبرنگاران گوشزد شود، مورد توجه قرار گیرند و به گونه ای با آنها برخورد شود که حرمت و شأن آنها حفظ شود و البته در این برخوردها احساس وامداری به کسی را نداشته باشند.

خبرنگاران شفاف سازان جامعه هستند

شهردار اصفهان خبرنگاران را شفاف سازان جامعه توصیف کرد که در مسیر آگاهی بخشی به جامعه و انعکاس صحیح رویدادهای مختلف از هیچ تلاشی فروگذار نیستند.

مهدی جمالی نژاد در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین ضمن اشاره به نقش و جایگاه خبرنگاران و رسانه ها در پیشبرد اهداف مدیریت شهری اصفهان اظهارمی کند: با توجه به اینکه رویکرد شهرداری اصفهان در دو سال گذشته، رویکردی نوین و نگاهی نو به شهر بوده است، معتقدم اگر رسانه ها نبودند این نگاه نو نمی توانست در زیبا شهر اصفهان تبیین و گفتمان جدید در شهر و کشور ما معرفی شود.

وی تصریح می کند: خوشبختانه حضور بسیار خوب رسانه ها به شهرداری اصفهان کمک کرد تا گفتمان جدید خود را محقق کند.

شهردار اصفهان ادامه می دهد: در عین حال نگاه ما به شهر نگاهی نرم افزاری در کنار نگاه سخت افزاری است، بدان معنا که قرار است فناوری های نرم در کنار فناوری های سخت قرار گیرد.

وی خاطرنشان می کند: معتقدیم کار شهرداری فقط ساخت و ساز نیست از این رو گفتمان جدید را در کنار رویکرد قبلی شهرداری که خدماتی، فرهنگی و اجتماعی بوده است، قرار داده و بر رویکرد دانش مبنا تاکید داریم.

جمالی نژاد با اشاره به اینکه در کنار همه اقداماتی که انجام می شود، استفاده از دانش های نوین، استفاده از علوم جدید و فناوری های نوین توسط رسانه ها به خوبی تبیین شده است، می افزاید: من در همان ابتدای فعالیت اعلام کردم برای اینکه این گفتمان در سطح شهر جریان داشته باشد، نیاز به زمان دارد و تنها کسانی که در این مسیر می توانند کمک کنند، خبرنگاران و رسانه ها هستند.

شهردار اصفهان تاکید می کند: خوشبختانه همراهی اهالی رسانه با شهرداری اصفهان بسیار خوب بوده و نه تنها در این حوزه بلکه در تمام بخش ها رسانه ها نقشی پررنگ داشته اند و انصافاً همراه و همگام با مدیران استانی و شهری هستند.

وی با بیان اینکه خبرنگاران اصفهان دلسوزانه فعالیت می کنند و به دنبال نفاق و تفرقه نیستند، می گوید: این خود از محاسن رسانه های شهر اصفهان است که انتقادها را با زیان ثلیث و روان مطرح کرده، از محدوده انتقاد فراتر نمی روند و منصفانه مسائل را تحلیل و تشریح می کنند.

مطبوعات استان اصفهان در انتقال چالش ها و مشکلات نمره خوبی می گیرند

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان معتقد است مطبوعات استان اصفهان در انتقال چالش ها و مشکلات جامعه موفق بوده و نمره خوبی می گیرند زیرا مطبوعات استان بسیار اکتیو در این حوزه عمل کرده اند.

هاشم امینی در گفتگو با خبرنگار ما اظهارمی کند: طی چند سال گذشته در استان اصفهان با تشکیل خانه مطبوعات، محلی برای ارتباط تنگاتنگ و انسجام یافته در حوزه مطبوعات استان ایجاد شده است.

وی ادامه داد: این انسجام باعث شده تقریبا هیچ تشکیلات غیر رسمی برای مطالبات افرادی که در مطبوعات کار می کنند ایجاد نشود و در عین حال مطالبات صنفی آنها پیگیری شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تشکیل خانه مطبوعات و خبرنگاران این استان را در ایجاد وحدت رویه وانسجام بخشی در خصوص وظیفه ای که مطبوعات در جامعه بر عهده دارند، بسیار تأثیرگذار خوانده و تاکید می کند: مطبوعات استان اصفهان در انتقال چالش ها و مشکلات جامعه موفق بوده و نمره خوبی می گیرند زیرا مطبوعات استان بسیار اکتیو در این حوزه عمل کرده اند.

وی نقش مطبوعات در جامعه و اثر گذاری آنها در فرهنگسازی، جریان سازی و پیگیری مطالبات مردم و مسؤلان را بی بدیل توصیف و تصریح می کند: شاید پرداختن به این موضوع وظیفه ما نباشد اما آنچه مطبوعات در حوزه دستگاه های خدماتی نقش ایفا می کنند و تجربه ۹ ساله ای که در مدیریت آبفای این استان داشته ام، این بوده که هر جا ما با مشکل برخورد کردیم خوشبختانه مطبوعات استان همراهمی و بخشی از مشکلات ما را حل کرده اند.

امینی یادآور می شود: البته امروزه با توجه به گسترش شبکه های اجتماعی و مجازی، باید مطبوعات به این موضوع دقت کنند که بخشی از مخاطبان آنها به سمت اینگونه فضاها رفته اند و این مهم هم می تواند به عنوان فرصت و هم تهدید تلقی شود.

به گفته وی،   انتقال بخشی از اخبار و نکات مد نظر دستگاه های خدمات رسان به فضای مجازی می تواند تأثیرگذار باشد.

رسانه ها نقش مهمی در مقابله با رکود اقتصادی دارند

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با بیان اینکه رسانه ها به ویژه جراید نقش مهمی در معرفی تولیدات داخلی به عموم مردم و مقابله با رکود اقتصادی دارند، می گوید: تولیدکنندگان داخلی و فعالان اقتصادی  در معرفی تولیدات خود باید بتوانند از ظرفیت  تاثیرگذاری رسانه ها بویژه جراید استفاده کنند.

سید عبدالوهاب سهل آبادی می افزاید: جمهوری اسلامی ایران در آغازین دهه چهارم انقلاب اسلامی  توانسته در عرصه های امنیتی، سیاسی و بین المللی در جامعه بین الملل تاثیرگذار باشد و در بخش اقتصادی  نیز بایستی تاثیرگذارتر از امروز باشد و روزنامه ها می توانند این باور را در جامعه تقویت کنند.

وی تاکید می کند: خبرنگاران می توانند مشاوران مناسبی برای اتاق بازرگانی باشند.

بدون تردید رسانه به عنوان عنصری تأثیر گذار در توسعه می تواند راه رسیدن به جایگاه مطلوب را هموار سازد و زمینه ساز دستیابی به آن شود.

رسانه می تواند با زمینه سازی برای ایجاد تحول در اندیشه های آحاد جامعه بستر ساز توسعه و هموار کننده راه دستیابی به جامعه آرمانی باشد که البته تا رسیدن به این جایگاه ما راهی بس طولانی داریم.

دوری از حواشی بی اهمیت، واقعیت نگاری به دور از نگرش های سلیقه ای و فردی و حزبی و گروهی، همزبانی با مردم با توجه به واقعیتها از جمله اموری است که می تواند در اعتماد سازی مردم به رسانه ها موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.