به گفته فعالان بخش مسکن این حوزه ۵سال است که با چالش های متعددی دست به گریبان است که در این راستا حدود ۵۰میلیارد دلار از سرمایه در گردش مسکن در بانک ها وهمچنین خانه های خالی همچنان راکد مانده است.

۱۶۰هزار میلیارد تومان پول در اقتصاد نمی چرخد / سود بالای بانکی مانع اصلی رونق ساخت و ساز

به گزارش قدس آنلاین، به گفته فعالان بخش مسکن این حوزه ۵ سال است که با چالش های متعددی دست به گریبان است که در این راستا حدود ۵۰ میلیارد دلار از سرمایه در گردش مسکن در بانک ها وهمچنین خانه های خالی همچنان راکد مانده است.

البته این عده معتقدند بخش عمده ای از این رقم توسط سرمایه گذاران در بانک ها وبا هدف کسب سود سپرده گذاری شده که قطعا چنین مسئله ای به برنامه های سیستم بانکی برای جذب سرمایه بر می گردد.

این در حالی است که با توجه به گرانی مسکن در سال های قبل وکاهش قدرت خرید مردم، این بازار نیازمند تزریق تسهیلات کلان با نرخ سود بسیار پایین است که در حال حاضر چنین برنامه ای از سوی دولت و بانک ها برای حمایت از بخش مسکن که حدود ۵۰۰ شغل نیز به آن وابسته است، وجود ندارد.

* سود بالای بانکی مانع ساخت وساز

در این زمینه یکی از عضو هیات مدیره انجمن صنفی انبوه سازان با بیان این که بدون شک اکثر سرمایه های بخش مسکن به سمت بانک ها سرازیر شده است به خبرنگار ما گفت: البته بخشی دیگر از این سرمایه ها نیز به سمت فعالیت هایی مانند تجاری سازی نیز کشیده شد اما این بخش ها نیز با بحران مواجه شده است.

خزاعی، خواب عمده سرمایه های بخش مسکن را در بانک ها دانست وخاطرنشان کرد: وقتی سرمایه گذاران دیدند که سود بانک ها بیشتر و راحت تر از بخش مسکن است به همان سمت رفتند واز سپرده پول های خود سودهای خوبی نیز گرفتند.

وی با اشاره به این که این سود در مدت ۵ سال رکود قطعا به دست نمی آمد درباره حجم سرمایه در گردش بخش مسکن اظهارداشت: هم اکنون ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور بدون استفاده مانده که این میزان نشان می دهد حجم بالایی از سرمایه در گردش مسکن (حدود ۱۰۰ میلیارد دلار) در این واحدها خوابیده که رقمی حدود ۳۸۰ هزار میلیارد تومان می شود.

وی با اشاره به تاثیر آزادسازی این حجم از سرمایه در اقتصاد کشور خاطرنشان کرد: اگر این رقم طی این سال ها آزاد می شد وخرید وفروش در بخش مسکن صورت می گرفت گردش مالی آن موجب رونق در اقتصاد کشور بود که این اتفاق نیفتاد.

* ۵۰ میلیارد دلار سرمایه خارج از بخش

وی با بیان این که در سال نیز ۵۰ میلیارد دلار یعنی حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان حجم در گردش بخش مسکن در کشور بود، تصریح کرد: این در حالی است که بخش عظیمی از این سرمایه ها در بانک هاست ومقداری هم در بخش مسکن مانده است که این موجب مشکلاتی برای این بخش مهم اقتصاد کشور شده وحتی انبوه سازان را هم درگیر کرده است.

خزاعی با اشاره به این که حجم معاملات در ابتدای سال اندکی رشد کرد اما پس از آن روند نزولی گرفت، درباره مشکلات انبوه سازان با توجه به رکود بازار مسکن طی این ۵ سال گفت: اگر تعداد ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی را به ازای هر انبوه ساز و به طور میانگین ۲۰۰ واحد در نظر بگیریم سرمایه حدود ۱۳ هزار انبوه ساز کشور راکد مانده واین قشر کارآفرین با مشکلات متعددی دست وپنجه نرم می کنند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون خبرهایی به ما می رسد که برخی انبوه سازان به دلیل بدهی بانکی در زندان هستند که این خبر ناخوشایندی برای بخش مسکن است.

این عضو هیئت مدیره انجمن صنفی انبوه سازان در ادامه با هشدار نسبت به آینده بازار مسکن در کشور به علت رکود فعلی تصریح کرد:  بر اساس آمار نفوس مسکن، در کشور و طی یکسال حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار واحد مسکونی باید ساخته شود که اگر این اتفاق بیفتد در ۱۲ سال آینده کشور در ساخت مسکن به رقم متعادلی دست می یابد اما اکنون با ساخت رقم ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد در سال قطعا به رقم مطلوب نخواهیم رسید و از برنامه این بخش عقب می مانیم که در آن زمان قطعا با یک سونامی تقاضا در بازار مواجه می شویم.

وی با بیان این که رکود این بخش ۳۰ درصد از صنایع وابسته به مسکن را به تعطیلی می کشاند واین مسئله به فاجعه در کشور منجر خواهد شد تصریح کرد: به گفته مسئولان هم اکنون صنعت مسکن از رکود خارج نشده واین در حالی است که برای این بخش مهم وحیاتی اقتصاد کشور چاره اندیشی نشده است.

* نابودی انبوه سازان

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور نیز با بیان این‌که سازندگان از رکود ۵ ساله مسکن خسته شده‌اند، گفت:‌ ۵ سال رکود مسکن و بی توجهی به این بخش باعث شده تا همکاران ما به سمت نابودی پیش بروند.

فرشید پورحاجت افزود: به تازگی مجوزی صادر شده که سازندگان در قالب اوراق حق تقدم مسکن می‌توانند تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای هر واحد از تسهیلات استفاده کنند.

وی تصریح کرد: این تسهیلات طی ۵ مرحله و هر مرحله ۲۰ درصد به سازنده پرداخت می‌شود، ‌به عبارت دیگر هر سری ۱۲/۵ میلیون تومان.

وی با تاکید بر این که هیچکس به حوزه ساخت و ساز مسکن توجه نمی‌کند، افزود:‌ هر روز نیز یک مشکل جدید جلوی پای سازندگان مسکن سبز می‌شود؛ یک روز مشکل بیمه‌ای داریم یک روز مصائب مالیاتی.

وی با اشاره به این که ‌در این شرایط برخی برای این حوزه فقط شعار می‌دهند تصریح کرد: هنوز به شکاف‌های سال‌های ۹۰ و ۹۱ بازار مسکن پوشش داده نشده است و یک ابزار مالی قوی برای حوزه مسکن و تقویت تقاضا طی چهار سال اخیر دیده نشده است.

پورحاجت با تاکید بر این‌که مشکل کنونی مسکن در کشور عدم تقویت طرف تقاضاست، تصریح کرد: دولت باید با ابزارهای مالی تقاضا را تقویت کند در این راستا باید تسهیلات بانکی مناسب برای ورود مردم به بازار مسکن در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

وی افزود:‌ باید با یک نرخ مناسب تسهیلات مناسب اقشار مختلف جامعه را پرداخت کنیم که معتقدم با شرایط کنونی سیستم بانکی کشور تحقق این امر دشوار است. وی تصریح کرد:‌ سیستم بانکی نیز باید نسبت به رفتاری که در حوزه تولید مسکن دارد، تجدیدنظر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.