شهرکرد- مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: تعداد روزهای آلوده چهارمحال و بختیاری نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

تعداد روزهای آلوده چهارمحال و بختیاری ۵۰ درصد کاهش یافت

به گزارش قدس آنلاین، شهرام احمدی اظهار داشت: در ۳ ماهه نخست سال ۹۴ هوای استان ۳۱ روز تحت تأثیر ریزگردها، در سال ۹۵، ۲۰ روز و در سال ۹۶، تنها ۹ روز هوای استان تحت تأثیر ریزگردها بود که در ۲ روز گذشته نیز میزان ریزگردها بالاتر از حد مجاز بود.

وی افزود: در چند سال گذشته به دلایل مختلف از جمله تغییر اقلیم، تغییر حق‌آب‌ها و طرح‌های سدسازی و انتقال آب در سطح دنیا از جمله در حوزه دجله و فرات به ویژه در بالادست باعث شده تا اراضی و تالاب‌های زیردست در کشورهای سوریه، عراق و عربستان مستعد ریزگرد شوند.

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری بیان کرد: ناامنی در منطقه سبب شده تا کشورها اهتمام کمتری نسبت به محیط زیست داشته و نتوانند این مسئله را مدیریت کنند که با نوسانات جوی و خیزش بادهای فصلی ریزگردها به صورت فصلی وارد کشور می‌شوند.

احمدی با اشاره به کانون‌های ریزگرد کوچک داخلی گفت: منشأ بیش از ۹۰ درصد از ریزگردها کشورهای خارجی است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه ریزگردها خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در سطح ملی و استانی انجام که منجر به کاهش تعداد روزهای آلوده استان شده است.

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سال‌های گذشته بحث احیای تالاب‌ها مورد توجه جدی قرار گرفته که نخستین مصوبه دولت نیز احیای دریاچه ارومیه بود، تصریح کرد: همچنین آبگیری تالاب هورالعظیم سبب کاهش ورود ریزگردها به استان شده است.

احمدی با اشاره به احیای تالاب گندمان بیان کرد: با تلاش‌های انجام شده در چند سال گذشته تالاب گندمان احیا و اکنون منشأ حیات و درآمد است.

وی با بیان اینکه هر هکتار جنگل حدود ۶۸ تن گرد و غبار را جذب می‌کند، ادامه داد: توسعه جنگل به عنوان سدی در برابر گرد و غبار است که از همین رو افزایش فضای سبز شهرها، رعایت حق‌آبه زیست محیطی و همچنین تغذیه مصنوعی دشت‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.