​ایلام- ایلام دارای سه اقلیم گرم و خشک، معتدل و نسبتاً مرطوب و اقلیم سرد است؛ اما صرفاً قرار گیری در اقلیم سرد و یا گرم، نمی تواند بهانه ای برای افزایش مصرف انرژی باشد و همگان با توجه به محدویت منابع انرژی، بایستی در مصرف انرژی صرفه جویی کنند.

چالش انرژی در گیر و دار اقلیم ها/ افزایش دما توجیهی برای مصرف بی رویه نیست

قدس آنلاین گروه استان ها وحیدصدر سعدیه کرمی: تولید و مصرف انرژی، محدودیت منابع و تغییر اقلیم، زمینه ساز بزرگترین انقراض زیستی در کره زمین خواهد بود که بر اساس اعلام دانشمندان، انسان ها عامل این انقراض هستند که چه بسا دامن عاملان آن را نیز بگیرد!

تغییر اقلیم چالشی جهانی است

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی استان ایلام با بیان اینکه مدل های اقلیمی هواشناسی نشان دهنده بوجود آمدن تغییر اقلیم آب و هوایی در سطح کره زمین است، می گوید: تغییر در طبقه بندی اقلیم آب و هوایی در سراسر جهان بر اساس داده های بلند مدت صورت می گیرد.

ناصر ملکی با اشاره به اینکه این تغییرات به علت فعالیت های بشری و تولید گازهای گلخانه ای (که در افزایش دمای کره زمین تأثیرگذار است)، در حال ایجاد است، اظهار می دارد: بر اساس اعلام کارشناس بین المللی منطقه خاورمیانه که کشورما نیز در این منطقه قرار گرفته به سمت خشکسالی می رود و دمای حدی این منطقه از جهان افزایش یافته است.

وی به بروز بارش های رگباری و وقوع سیل در این مناطق به علت تغییرات آب و هوایی اشاره می کند و می افزاید: این بارش های تند و رگباری نه تنها در ذخیره منابع آب زیرزمینی مؤثر نخواهد بود، بلکه موجب ایجاد خسارت و فرسایش خاک و خاکشویی می شود و بستر رودخانه ها را نیز بعلت انباشت خاک، دستخوش تغییر کرده و زمین های مستعد کشاورزی که منبع تولید مواد غذایی هستند را نیز به سمت ویرانی پیش می برد.

مردم در مصرف آب و انرژی برنامه ریزی صحیح داشته باشند

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی استان ایلام به اقلیم بندی استان اشاره می کند و خاطرنشان می سازد: ایلام در حال حاضر به سه اقلیم گرم و خشک در حوزه جنوب که شهرستان های مهران، دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره را شامل می شود، معتدل و نسبتاً مرطوب که مناطق میانی استان شامل شهرستان های ایلام، ملکشاهی، چرداول و ایوان را شامل می شود و مناطق مرتفع کوهستانی استان نیز جزو اقلیم سرد قرار می گیرند.

ناصر ملکی با تأکید بر اینکه مردم و شهروندان برای مصرف آب و انرژی بایستی برنامه ریزی صحیح داشته باشند، ادامه می دهد: در برنامه ریزی برای میزان مصرف آب و انرژی در استان بایستی نتایج تحقیقات دستگاه های مختلف همچون هواشناسی در نظر گرفته شود چرا که با ادامه این روند و کاهش بارندگی و یا باران های سیل آسا، منابع آبی استان دچار چالش بسیاری می شود.

بیشتر استان ایلام جزو اقلیم گرم قرار گرفته است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان ایلام نیز در این باره با بیان اینکه اقلیم بندی در مجموعه وزارت نیرو بر اساس گزارش های سازمان هواشناسی صورت می گیرد، می گوید: در حال حاضر بیشتر شهرستان های استان شامل شهرستان های مهران، دهلران، سیروان، دره شهر، آبدانان و بدره، جزو مناطق گرمسیر محسوب می شوند و از تعرفه برق کمتری استفاده می کنند.

هادی شیرخانی با اشاره به اینکه در مناطق شمالی استان روزهای بسیار گرم هم داشته ایم، اظهار می دارد: این موضوع دلیل منطقی برای قرار گیری مناطق شمالی استان در گستره مناطق گرمسیر نیست و مؤلفه های لازم همچون توالی و شدت گرما در این مناطق محسوس نبوده و کماکان تعرفه برق در این مناطق بصورت معمول در نظر گرفته می شود.

افزایش دمای هوا توجیهی برای افزایش بی رویه مصرف نیست و بخش های مختلف دولتی، صنعتی و خانگی بایستی در مصرف بی رویه انرژی صرفه جویی کنند و از وسایل و دستگاه هایی که مصرف انرژی آنها بالاست در ساعات پیک بار استفاده نشود.

وی با تأکید بر لزوم صرفه جویی در مصرف انرژی، می افزاید: صرفاً قرار گیری در اقلیم سرد و یا گرم، نمی تواند بهانه ای برای افزایش مصرف انرژی باشد و همگان با توجه به محدویت منابع انرژی، بایستی در مصرف انرژی صرفه جویی کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان ایلام به آسیب دستگاه های انتقال انرژی به علت افزایش بی رویه مصرف اشاره می کند و خاطرنشان می سازد: میزان مصرف برق استان در حال حاضر از ۳۵۰ مگاوات در روز گذشته و این میزان به تجهیزات و دستگاه های این شرکت آسیب جدی می زند.

هادی شیرخانی با اشاره به گرمی هوای استان و تغییرات اقلیمی، یادآور می شود: افزایش دمای هوا توجیهی برای افزایش بی رویه مصرف نیست و بخش های مختلف دولتی، صنعتی و خانگی بایستی در مصرف بی رویه انرژی صرفه جویی کنند و از وسایل و دستگاه هایی که مصرف انرژی آنها بالاست در ساعات پیک بار استفاده نشود.

اقلیم بندی مؤثر در مصرف بهینه گاز!

مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام با بیان اینکه رعایت الگوی مصرف و صرفه جویی در مصرف انرژی وظیفه همگانی است، می گوید: تعیین اقلیم بر عهده سازمان هواشناسی بوده و اینکه چه منطقه ای گرم و یا سرد تلقی شود، بر اساس اعلام نظر کارشناسان سازمان هواشناسی است.

عباس شمس اللهی با اشاره به اینکه وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران در این مورد تنها اقدام به تعیین حداقل و حداکثر دامنه مصرف گاز می کند، اظهار می دارد: قیمت هر مترمکعب گاز کاملاً مشخص است و در اقلیم های متفاوت دمایی، تنها بیشینه و کمینه مصرف متفاوت است.

وی به تأثیر مثبت اقلیم بندی در میزان مصرف گاز در استان اشاره می کند و می افزاید: تعیین هدف پلکانی شدن و دامنه مصرف گاز، گسترش فرهنگ صرفه جویی در بین آحاد جامعه است که خوشبختانه در استان ایلام موجب صرفه جویی در این ثروت خدادادی شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام با اشاره به لزوم صرفه جویی در مصرف انرژی، ادامه می دهد: صرفه جویی نه تنها موجب کاهش هزینه های خانواده ها و کمتر شدن رقم پرداختی آنها می شود، بلکه باعث گازرسانی بیشتر به دیگر نقاط استان می شود.

عباس شمس الهی یادآوری می کند: دامنه میزان مصرف گاز در فصول گرم و سرد سال و در مناطق مختلف، متفاوت تعیین شده با این وصف، تغییر اقلیم، گرم شدن هوا، تعیین دامنه و ... نمی تواند تأثیری بر لزوم صرفه جویی در مصرف گاز داشته باشد چرا که منابع انرژی با محدودیت مواجه هستند.

افزایش دمای هوا و لزوم صرفه جویی

استان ایلام در چند سال اخیر بعلت نوسانات دمایی که بیشتر به سمت گرم شدن پیش رفته و در سال های گذشته برخی نمایندگان و مسئولان استان در تلاش بودند تا این استان جزو اقلیم سرد قرار گیرد و تعرفه مصرف گاز در استان حداقل شود، اما از طرفی اگر این مهم محقق می شد تعرفه مصرف انرژی برق برای استان افزایش می یافت.

اما با این اوصاف و آنچه که حائز اهمیت است و تمامی مسئولان و کارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند، لزوم صرفه جویی و مصرف بهینه انرژی است که تمامی آحاد جامعه، خانواده ها، بخش های صنعتی و دولتی در رعایت آن بایستی اهتمام داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.