۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱
کد خبر: 548162

روزهای اخیر سرزمین‌های اشغالی شاهد اتفاق بی سابقه‌ای بود که بلافاصله در صدر اخبار رسانه‌های منطقه‌ای و بین المللی قرار گرفت؛ حمله شهادت طلبانه ۳ جوان فلسطینی به نیروهای اشغالگر حاضر در مسجد الاقصی و به رگبار بستن آنها.

برادران فلسطینی؛ این است مسیر پیروزی!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ جمعه گذشته سرزمین‌های اشغالی شاهد اتفاق بی سابقه‌ای بود که بلافاصله در صدر اخبار رسانه‌های منطقه‌ای و بین المللی قرار گرفت؛ «حمله شهادت طلبانه ۳ جوان فلسطینی به نیروهای اشغالگر حاضر در مسجد الاقصی و به رگبار بستن آنها».

در پی این اقدام، ۲ افسر اسرائیلی به هلاکت رسیده و ۳ جوان مجاهد فلسطینی هم شهید شدند.

در خصوص این اقدام نکات مختلفی قابل طرح است، که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود؛

این عملیات توسط سه جوان ساکن شهر أم الفحم در شمال فلسطین صورت گرفت که دو تن از آنها ۱۹ ساله و دیگری ۲۹ ساله بود. اقدام شهادت طلبانه این سه جوان که دست بر قضا همگی نام «محمد» دارند، نشان می‌دهد که روحیه مقاومت و مبارزه در میان نسل جدید فلسطین که از نظر سنی چندین دهه با سال‌های اشغال سرزمین‌شان فاصله دارند، کاملا پویا و پررنگ است و برخلاف برخی «مبارزان خسته» که به مرور از آرمان «مبارزه تا رهایی قدس» دست کشیدند، نسل جوان و نوجوان فلسطین با انگیزه‌ای مضاعف در میدان حضور دارد تا علی رغم همه دسیسه‌ها، سرزمینش را آزاد کند. این نگاه آرمانی و تکلیف گرا را می‌شود در آخرین مطلب شهید «محمد حامد جبارین» در فیس بوک یافت. وی تنها ساعاتی قبل از عملیات ضمن انتشار عکسی از خود و دیگر همرزمش در این عملیات، شهید «محمد احمد جبارین» که در صحن مسجد الاقصی گرفته شده، می‌نویسد: «خنده فردا زیباتر خواهد بود، به اذن خدا»

۲. اگرچه انتفاضه سوم در سالهای اخیر بار دیگر روحیه مقاومت و مبارزه را در میان فلسطینی‌ها تقویت کرده، اما همواره این سوال وجود داشته که چرا آنها به جای بهره گرفتن از سلاح‌های گرم(که از اوایل مبارزه ضداشغالگری متداول بود) سراغ سلاح سرد و چاقو رفتند؟ اقدامی که احتمال موفقیت و میزان ضربه زدن به دشمن را کاهش می‌دهد. اما عملیات اخیر بار دیگر نشان داد که مسیر درست و اثرگذار مبارزه چیست. فلسطینی‌ها باید متوجه شده باشند که اسلحه مقاومت تنها گزینه مبارزه است که نه قابل زمین گذاشتن است و نه قابل فراموشی و کنار گذاشتن. آنها باید بار دیگر به سلاح گرم که در سرزمین‌های اشغالی و کرانه باختری به میزان قابل قبولی در دسترس است، رجوع کنند. تجربه موفق گذشته و نیز تجربه جنگ‌های اخیر غزه نشان داده که با دشمن غدار باید به زبان خودش سخن گفت که این توصیه قرآن هم هست؛ «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُم».

۳. این عملیات سطح منازعه را بالا برده است؛ از سویی اکنون از جوانان و مبارزان فلسطینی توقع تداوم اینگونه عملیات‌ها به وجود آمده و آنها باید در مسیر برآورده کردن این توقع حرکت کنند و از طرف دیگر دشمن تا بن دندان مسلح اما بزدل و جان دوست صهیونیست اکنون بیش از گذشته احساس خطر کرده و می‌داند حتی در امنیتی‌ترین نقاط مانند مسجدالاقصی که از چندین مرحله تفتیش و بازرسی عبور می‌کند، دیگر در امان نیست و به جدی ترین شکل ممکن است به رگبار بسته شود. همچنین در میان برخی جوانان و مبارزان فلسطینی که انگیزه لازم برای مبارزه مسلحانه نداشتند هم قطعا روح امید و تلاش را خواهد دمید.

۴. این عملیات کار را برای مبارزان سابق فلسطینی که اکنون «انقلابیون خسته» بهترین توصیف برای ایشان است، دشوار می‌کند. آنها که این روزها در خفا و حتی گاهی آشکار سخن از صلح و پذیرش ایده دو دولت سخن می‌گویند. طبیعتا در شرایطی که جوانان فلسطینی روند مبارزه و شیوه انجام آن‌را ارتقأ می‌دهند، سخن از عقب‌نشینی هزینه‌های بیشتری برای قائلین آن در پی خواهد داشت.

۵.  محل انجام این عملیات هم هوشمندانه انتخاب شده است، علاوه بر دشواری هرگونه تحرکی خصوصا عملیات مسلحانه در منطقه حفاظت شده مسجدالاقصی، نفس اقدام در این محل و انتشار اخبار آن باعث یادآوری نام شریفی می‌شود که بیشترین گره خوردگی را با آرمان‌های مسلمانان دارد. برای آنها همواره نام فلسطین قرین با نام مسجد الاقصی و بیت المقدس بوده و در این زمانه فراموشی اشغال قبله اول و دوران مصالحه حکام عرب با صهیونیست‌ها، بار دیگر جهت و هدف نخستین مبارزه ضدالشغالگری را به جهان اسلام گوشزد می‌کند. اقدامی که کاملا برخلاف میل صهیونیستهاست. نکته‌ای که رهبر انقلاب هم سه سال پیش به آن اشاره کردند: «نگذارید قضیّه‌ فلسطین و قدس شریف و مسئله‌ مسجدالاقصی به دست فراموشی سپرده بشود؛ آنها این را می‌خواهند».

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.