یکی از عوامل اصلی تداوم وحشی‌گری‌های آل‌سعود علیه شیعیان العوامیه نشأت‌گرفته از اطمینان کامل مسئولان سعودی از عدم موضع‌گیری جامعه جهانی، سازمان ملل و همچنین نهادهای بین‌المللی است.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ شیعیان ساکن مناطق شرقی عربستان سعودی همواره به دلیل سیاست‌های تبعیض‌آمیز رژیم سعودی علیه آن‌ها مظلوم واقع شده‌اند. خاندان آل‌سعود که متولی ترویج ایدئولوژی وهابیت هستند هیچ‌گاه موفق نشدند حضور شیعیان درعربستان را برتابند و از همین روی، برخلاف تمامی اصول حقوق‌بشری با آن‌ها به عنوان شهروندان درجه دوم برخورد کرده و می‌کنند. اقدامات تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه خاندان سعودی علیه شیعیان طی سال‌های اخیر به جایی رسیده که آن‌ها را از بدیهی‌ترین حقوق شهروندی نیز محروم ساخته است. امروزه دیگر هیچ‌یک از مشاغل بزرگ و دارای درآمد مناسب در عربستان به شیعیان سپرده نمی‌شود. کودکان و نوجوانان شیعی نیز این حق را ندارند که در مدارس خود تحت تعلیم آموزه‌های تشیّع قرار گرفته و کتاب‌های شرعی را مطالعه کنند. آن‌ها در صورت رفتن به مدرسه باید تحت سیستم آموزشی آل‌سعود که بر پایه‌ واساس آموزش وهابیت بنا شده است، قرار گیرند.

اما مظلومیت شیعیان مناطق شرقی عربستان تنها به عدم برخورداری از حداقل حقوق شهروندان هر کشوری محدود و محصور نمی‌شود، زیرا امروز می‌بینیم که آن‌ها از بیش از دو ماه پیش تاکنون تحت شدیدترین حملات و یورش‌های نظامیِ وحشیانه نیروهای سعودی قرار گرفته‌اند. گزارش‌ها از شهرک «العوامیه» واقع در شهر «القطیف» عربستان حاکی از آغاز فاز جدیدی از سرکوب‌گری‌ها و عقده‌گشایی‌های خاندان سعودی علیه شیعیان است. حجم وسیع آثار تخریبی به جای مانده از حملات وحشیانه و ددمنشانه سعودی‌ها به مناطق شیعه‌نشین عربستان به حدی است که با مشاهده فایل‌های ویدئویی و تصاویر منتشرشده از العوامیه، در وهله اول این تصور به ذهن متبادر می‌شود که مناطق به تصویر کشیده شده بخشی از کشورهایی نظیر سوریه و یا عراق است.

واقعیت این است که مسئولان رژیم سعودی به خوبی می‌دانند که به دلیل اعمال سیاست‌های تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه ده‌ها ساله علیه شیعیان مظلوم مناطق شرقی، کاسه صبر آن‌ها لبریز گشته و هرلحظه امکان طغیان‌شان علیه ظلم و جوری که طی سالیان متمادی متحمل شدند، وجود دارد. از همین روی، آل‌سعود با به راه انداختن حجم وسیعی از اقدامات سرکوبگرانه نامتعارف و غیرمنتظره علیه شیعیان، تلاش می‌کند تا از آغاز یک انقلاب مردمی در مناطق شرقی جلوگیری کند. سعودی‌ها از این مسئله در هراس هستند که مبادا انقلابی همچون انقلاب مردمی بحرین، در عربستان نیز رخ دهد. ریاض می‌داند که درصورت تحقق چنین مسئله‌ای، همچون آل‌خلیفه باید سال‌ها با بحران‌ها و چالش‌های متعددِ ناشی از به راه افتادن جنبش‌های خودجوش مردمی، دست و پنجه نرم کند.

افزون بر این، همان‌گونه که گفته شد از بیش از دو ماه پیش شاهد ارتکاب شدیدترین اقدامات جنایتکارانه آل‌سعود علیه شیعیان هستیم. نیروهای سعودی در سکوت و بایکوت رسانه‌ای عجیب، به صورت دیوانه‌وار اقدام به حملات خمپاره‌ای به غیرنظامیان ساکن شهرک العوامیه می‌کنند. سعودی‌ها حتی در طول ماه مبارک رمضان نیز دست از جنایت‌های خود علیه شیعیان عربستان نکشیده و آن‌ها را آماج حملات شدید هوایی و زمینی قرار دادند. در واقع ریاض درصدد است تا در شرایط کنونی از تمرکز افکار عمومی بر روی تحولات پی‌درپی منطقه از جمله در سوریه، عراق، بحرین و یمن، نهایت بهره‌برداری را کرده و بدین‌ترتیب اقدامات وحشیانه خود علیه شیعیان را تحت‌الشعاع این تحولات قرار دهد.

درهمین‌حال، با اقداماتی که رژیم سعودی طی ‌سال‌های گذشته در عرصه ترویج وهابیت در داخل و خارج از مرزهای عربستان انجام داده است، امروز دیگر بر هیچکس پوشیده نیست که خاندان این رژیم دارای مشکل ایدئولوژیک با شیعیان هستند و آنان را بزرگترین مانع در برابر ترویج ایدئولوژی‌ای می‌دانند که سال‌ها برای بسط دادن آن تلاش کرده و دلارهای نفتی‌شان را در این مسیر خرج کرده‌اند. خاندان سعودی بقای وهابیت را در گرو نابودی تشیّع می‌دانند و برای تحقق چنین خواسته‌ای حتی حاضر به خمپاره‌باران شهروندان بی‌دفاع خود نیز هستند.

دراین میان، اما نمی‌توان مسئله تشدید سرکوب گسترده شیعیان مناطق شرقی را با تغییر و تحولات اخیر در ساختار قدرت آل‌سعود نیز بی‌ارتباط دانست. ملک سلمان اخیرا در اقدامی که قطعا مقدمات آن از چند ماه پیش آماده شده بود، «محمد بن سلمان» فرزند و ولیعهد دوم را به عنوان ولیعهد جدید خود منصوب کرد؛ کسی که با نقش‌آفرینی مؤثر در آغاز جنگ یمن، نشان داد که با افراطی‌گری و ماجراجویی در سطوح مختلف خو گرفته و عجین شده است. با توجه به وجود برخی اخبار مبنی بر کناره‌گیری قریب‌الوقوع پادشاه کنونی عربستان از قدرت به دلیل بیماری و کهولت سن، به نظر می‌رسد بن‌سلمان که خود را در یک قدمی کرسی پادشاهی می‌بیند، سرکوب گسترده شیعیان مناطق شرقی را در دستور کار خود قرار داده تا بدین‌سان به زعم خود به یکی از چالش‌هایی که تصور می‌کند در آینده ممکن است رژیم نوپای وی را با خطر مواجه سازد، پایان دهد.

متأسفانه رژیم سعودی برای توجیه اقدامات خصمانه خود علیه شیعیان، تحرکات مشکوکی را در مناطق شرقی کلید زده است. مدتی است که خبرهایی درخصوص وقوع انفجار در مناطق شیعه‌نشین و کشته و زخمی شدن عناصر پلیس سعودی براثر آن، در رسانه‌ها منتشر می‌شود؛ انفجارهایی که هیچگاه درباره علل وقوع آنها تحقیقی انجام نمی‌شود و مظنونین احتمالی آن نیز تحت تعقیب قرار نمی‌گیرند. بنابراین، اکنون این شائبه تقویت شده است که مقامات سعودی، خود از عوامل پشت پرده وقوع حوادث خرابکارانه در مناطق شرقی هستند تا بدین‌ترتیب، تصویری خشونت‌آمیز و افراطی از شیعیان را به افکار عمومی ارائه داده و به نوعی جنایت‌هایشان علیه آن‌ها را تحت عنوان دروغین «مبارزه با تروریسم» تداوم بخشند.

البته این مسئله نیز نباید ناگفته بماند که یکی از عوامل اصلی تداوم وحشی‌گری‌های آل‌سعود علیه شیعیان العوامیه نشأت‌گرفته از اطمینان کامل مسئولان سعودی از عدم موضع‌گیری جامعه جهانی، سازمان ملل و همچنین نهادهای بین‌المللی است. متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی سعودی‌ها که از بام تا شام شعارهای بشردوستانه سر می‌دهند، اکنون در روشنی روز، چشمان خود را به روی آتشی که بر آسمان العوامیه خیمه زده است، بسته‌اند. علی‌رغم هشدارهای متعدد برخی نهادهای حقوق بشری همچون سازمان عفو بین‌الملل نسبت به فروش تسلیحات به ریاض، بازهم شاهد آن هستیم که کشورهایی نظیر آمریکا و انگلیس نه تنها هیچ توجهی به این هشدارها نمی‌کنند، بلکه به امضای قراردادهای تسلیحاتی جدید با ریاض هم مبادرت می‌ورزند و با این اقدام، میزان پایبندی خود به اصول حقوق بشری را در سطح کلان به منصه ظهور می‌رسانند! در این میان، سازمان ملل متحد نیز تنها در نقش یک تماشاچی ساده ظاهر می‌شود که اگر اعتراضی هم داشته باشد، پس از متوسل شدن سعودی‌ها به سیاست «تطمیع و تهدید»، به راحتی از کنار اعتراض خود می‌گذرد.

اما در کنار همه این اتفاقات، خاندان سعودی اکنون خود به خوبی می‌دانند که رویکرد نظامی‌گری آنها در منطقه با بن‌بست مواجه شده و به خاک و خون کشیدن شماری از شیعیان مظلوم العوامیه نمی‌تواند تسکین‌دهنده آلامی باشد که در نتیجه شکست‌های متعدد در جبهه‌های مختلف، متحمل شده‌اند.

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.