دکتر طهرانچی گفت: به دنبال شکل‌گیری و ایجاد معاونت علمی دریافتیم که دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) در این زمینه باید نقش ویژه‌ای ایفا کند چرا که ما در کشور، دانشگاهی نداشتیم که هدف آن تربیت پزشکان منطقه با ملیت‌های مختلف فعال باشد؛ از این رو در راستای مرجعیت علمی و گسترش دیپلماسی سلامت به این مهم توجه شده تا آستان قدس رضوی به این مقوله ورود پیدا کند.

معاونت علمی و فن‌آوری زمینه‌ساز مرجعیت علمی آستان قدس رضوی

به گزارش قدس آنلاین، سرپرست معاونت علمی و فناوری آستان قدس رضوی، شکل‌گیری این معاونت را با زمینه‌ساز تحقق مرجعیت علمی این نهاد اعلام کرد.   دکتر محمد مهدی طهرانچی با بیان این مطلب به خبرنگار قدس گفت: پیشرفت علمی از مؤلفه‌های اقتدار کشور است؛ از این رو به سازمان‌هایی نیاز داریم که در حوزه علم، اقتصاد و فرهنگ الگو باشند و بتوانند رفتار و تجربیات موفقی را در جامعه شکل دهند. به این ترتیب سعی شده در حوزه علم با نگاهی جامع و مطابق توان آستان قدس رضوی در مقوله بسیج نیروهایی علمی در قالب خادمان علمی توجه شود.

وی با اشاره به گستره فعالیت دانشگاه‌های آستان قدس رضوی افزود: این مجموعه علاوه بر استعدادهایی که در درون سازمان خود داراست، از استعدادهای گستره تری نیز برخوردار است که تنها مربوط به داخل کشور نیست و تمامی دلدادگان حضرت ثامن الحجج(ع) را شامل می‌شود که مایلند در شبکه دانشمندان رضوی به عنوان جهادگر علمی حضور داشته باشند؛ بنابراین با یک برنامه‌ریزی کلان سعی داریم، سازمانی الگو در این زمینه ایجاد کنیم که به طور قطع می‌تواند برای کشور اقتدارآفرین باشد.

به دنبال مرجعیت نافع علمی هستیم

سرپرست معاونت علمی و فناوری آستان قدس رضوی گفت: پس از حضور آیت‌الله رئیسی در مقام تولیت این مجموعه، رویکرد تازه‌ای در آستان قدس رضوی مد نظر قرارگرفت و آن بحث علمی کردن سازمان و توسعه علم بوده است چرا که ما در مشهد عالم آل محمد(ع) قرار داریم. برهمین اساس باید این آستان و شهر مشهد به جایگاه خود به عنوان مرجعیت علمی در دنیا دست پیدا کند.

دکتر طهرانچی افزود: البته مرجعیت علمی که آستان قدس به دنبال آن است، تنها مرجعیت علمی عام نیست، بلکه چنان مرجعیت علمی را می‌خواهیم که درعین حال خدمت به زائران و دلدادگان امام رضا(ع) به عنوان علمی نافع بتواند، اثرگذار باشد.

مرجعیت علمی که آستان قدس به دنبال آن است، تنها مرجعیت علمی عام نیست، بلکه چنان مرجعیت علمی را می‌خواهیم که درعین حال خدمت به زائران و دلدادگان امام رضا(ع) به عنوان علمی نافع بتواند، اثرگذار باشد

وی با اشاره به رویکرد گسترش علم و توجه به سلامت مردم در پیشینه موقوفات آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: با تکیه بر همین نگاه، لازم بود تا نگاهی نوین در این مجموعه در حوزه و نهاد علم ایجاد شود و معاونت علمی آستان قدس رضوی با همین نگاه شکل گرفت.

دکتر طهرانچی گفت: در ذیل این مجموعه همچنین دو نهاد شامل «بنیاد علمی و فناوری» و «بنیاد سلامت رضوی» تشکیل شد چرا که نهادهایی که در این زمینه در آستان قدس رضوی حضور داشتند، می‌بایست همگرایی پیدا می‌کردند بویژه در مقوله سلامت نیز بایستی به طور یک پارچه ورود پیدا می‌کردیم و از آموزش تا درمان و از تولید دارو تا توزیع آن به منظور خدمت رسانی به محرومان و زائران داخلی و خارجی ساماندهی می‌شد.

معاون علمی و فناوری آستان قدس رضوی گفت: همچنین برای مرجعیت علمی شهرمشهد باید رخدادهای بزرگ علمی در این شهر و حول حرم شریف شکل بگیرد و یکی از این مباحث، برگزاری سمینارهای علمی درحوزه‌های متعدد همانند سلامت و پزشکی است زیرا خدمت در حوزه سلامت این مجموعه زمانی اثرگذار است که علم، نهادینه شده و با سرآمدان علم تعامل وجود داشته باشند.

دکتر طهرانچی در ادامه گفت: به دنبال شکل‌گیری و ایجاد معاونت علمی دریافتیم که دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) در این زمینه باید نقش ویژه‌ای ایفا کند چرا که ما در کشور، دانشگاهی نداشتیم که هدف آن تربیت پزشکان منطقه با ملیت‌های مختلف فعال باشد؛ از این رو در راستای مرجعیت علمی و گسترش دیپلماسی سلامت به این مهم توجه شده تا آستان قدس رضوی به این مقوله ورود پیدا کند.

وی افزود: البته این مقوله یک آغاز است و برای تکمیل آن نیاز به حلقه‌های دیگری هم هست؛ یکی از این موارد همین تربیت نظام‌مند پزشکان منطقه است. به این ترتیب با حمایت‌های وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی صحبت‌هایی شده تا بزودی آموزش دانشجویان خارجی صورت بگیرد و البته خواست آستان قدس رضوی به دور از حرکت‌های موازی در کشور و در راستای انتشار فرهنگ رضوی است.

راه‌اندازی دانشکده‌های داروسازی و دندانپزشکی در دانشگاه امام رضا(ع)

رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) نیز در ادامه این نشست گفت: براساس سیاست‌های نوین آستان قدس رضوی که مبتنی بر تقویت و بین‌المللی سازی واقعی دانشگاه بوده به سمت ایجاد دانشگاه پزشکی رفته و به دنبال آن دانشکده‌های داروسازی و دندانپزشکی نیز شکل خواهد گرفت. از همین رو تعاملاتی با وزارت بهداشت صورت گرفته و زیرساخت‌های اولیه نیز فراهم شده است. همچنین مطابق رنکینگ جولای ۲۰۱۷ رتبه این دانشگاه ۵۷۲ پله ارتقا یافته است.

دکتر سعیدی با اشاره به رشد ۳۰ درصدی جذب دانشجویان خارجی در سال گذشته، افزود: در سال‌های گذشته این افراد تنها پنج درصد از جمعیت دانشجویان دانشگاه امام رضا (ع) را تشکیل می‌دادند که امسال این میزان افزایش رشد داشته و به ۴۰۰ نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) با تأکید بر اینکه بیشترین دانشجویان خارجی در این دانشگاه را اتباع کشورهای همجوار تشکیل می‌دهند، گفت: رویکرد دانشگاه به سمت جذب افزون‌تر دانشجویان خارجی است تا از یکسو تعادل میان بازار کار و میزان دانش آموختگان در داخل کشور به هم نخورد و از سوی دیگر اهداف مورد نظر مبتنی بر تأثیرگذاری در منطقه و ارزآوری محقق شود چرا که هزینه تحصیل این افراد نسبت به دانشجویان ایرانی دو برابر بوده و افزایش این تعداد دانشجو نیز با توجه به هدف پررنگ‌تر شدن بخش بین‌المللی دانشگاه امام رضا (ع) میسر است.

گفتنی است، همزمان با برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی CTO که با حضور ۱۸۰ نفر از متخصصان داخلی و خارجی در ۵ و ۶ مرداد ماه برگزار می‌شود، احکام نخستین گروه از خادمان علمی رضوی که به امضای مقام تولیت آستان قدس رسیده به آن‌ها اهدا خواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.