۲۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸
کد خبر: 548348

همین چند روز پیش بود که فرهاد رهبر به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی معرفی شد تا بار دیگر نام او بر سر زبان ها بیفتد.

من مامور ویژه نیستم ...

به گزارش قدس آنلاین، همین چند روز پیش بود که فرهاد رهبر به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی معرفی شد تا بار دیگر نام او بر سر زبان ها بیفتد. او که مسوولیت مشاور اقتصادی و دبیر کارگروه اقتصادی آستان قدس رضوی را نیز با حکم حجت الاسلام والمسلمین رییسی برعهده دارد، دستکم در یک دهه اخیر – بارها و بارها- نامش رسانه ای شده و پرونده کاری اش در کانون نگاه افکار عمومی و زیر ذره بین رسانه ها قرار گرفته است. 

شخصیت پیچیده ؟

فرهاد رهبر - پیشترها- در مصاحبه ای با هفته نامه شهروندامروز گفته بود: فرهاد رهبر آدم پیچیده‌ای نیست.  از سال ۱۳۶۳ تا سال ۱۳۶۸- به عنوان کارشناس اقتصادی- در دفتر نخست‌وزیری کار می کند. در دولت آقای‌هاشمی رفسنجانی- به مدت سه سال- مدیرکل بررسی‌های اقتصادی مرکز استراتژیک است. پس از آن و از سال ۶۸ تا ۷۳ -پنج سال- در دانشگاه تهران حضور دارد و در کنار تدریس اقتصاد خرد، همکاری‌هایی با نهادها و سازمان‌های دولتی دارد.

دوره های تدریس برای مدیران ارشد

اصل ماجرا برای فرهاد رهبر- شاید- از این جا شروع می شود: یک جوان دارنده دکترای اقتصاد که رساله‌اش را با موضوع چگونگی مصرف درآمدهای نفتی نوشته است، پس از چندی می شود مدرس کلاس هایی برای مقامات قضایی و مدیران دولت که در آن کلاس ها مفاهیم علم اقتصاد را درس می دهد. خودش می گوید که آشنایی و دوستی اولیه اش با یونسی و محسنی‌اژه‌ای از همان دوره های تدریس شروع شد. دوستی ای که موجب دعوت علی یونسی برای حضور فرهاد رهبر در وزارت اطلاعات می شود.

فرهاد رهبر در سال ۱۳۷۸ به وزارت اطلاعات دعوت می شود و برای سه سال به عنوان معاون‌ یونسی-وزیر وقت- فعالیت می کند. ماجرای قتل‌های زنجیره ای در سال ۱۳۷۷ رخ می دهد و او در سال ۱۳۷۸ به وزارت اطلاعات می پیوندد.

چرا به وزارت رفت؟

این که چرا پای فرهاد رهبر به وزارت اطلاعات باز می شود و  نیت و انگیزه اش از این حضور – صرفنظر از دعوت آقای یونسی- چه بوده است، خودش ماجرا را چنین روایت می کند: بحث توقف فعالیت‌های اقتصادی وزارت اطلاعات از مهم‌ترین محورهای توافق من با آقای یونسی-وزیر وقت اطلاعات- بود. صریح‌تر بگویم: من به آقای یونسی گفتم، اگر قرار است امنیت اقتصادی‌ایجاد کنیم، بهتر است بساط فعالیت‌های اقتصادی را جمع کنیم. شرط کردم که هیچ تخفیفی داده نشود... د. وقتی هم دوره ماموریت رهبر در وزارت تمام می شود، یونسی یک پیشنهاد تازه به او می دهد؛ پیشنهاد پذیرفتن ریاست دانشکده وزارت اطلاعات را که او نیز می پذیرد و برای دوره کوتاهی در آن جا فعالیت می کند.

چگونگی شروع همکاری با احمدی نژاد

ماجرای شروع همکاری اش هم با احمدی نژاد خواندنی است.  خودش درباره آن روزها می گوید: گویا آقای احمدی‌نژاد درباره من با کسی مشورت کرده بود و دنبال‌این بود که نشست مشترک داشته باشیم. سراغ من را گرفته بودند و به دفترشان سفارش کردند که فرهاد رهبر را پیدا کنید. به‌این علت که من آدم ناشناسی برای مجموعه آنها بودم، ‌ کسی شماره تلفن یا ردی از من نداشت. احتمال داده بودند که فرهاد رهبر باید یکی از مدیران شهرداری تهران باشد و با شهرداری ارتباط برقرار کرده بودند و دست بر قضا با کسی هم صحبت کردند که نام خانوادگی‌اش رهبر بود. قرار ملاقات با آقای احمدی‌نژاد تنظیم شده بود و روزی که‌ایشان با آقای رهبر- شاغل در شهرداری- ملاقات کرده بودند، ‌ بحث مسائل اقتصادی پیش آمده بود و در نهایت، متوجه شدند که اشتباه شده است. غرض این که می‌خواهم بگویم هیچ‌گونه دوستی و رفاقتی پیش از دولت نهم با آقای احمدی‌نژاد نداشتم.

نامه منتشر نشده به احمدی نژاد 

به گزارش خبرگزاری های داخلی، در خردادماه ۱۳۸۶ بود که فرهاد رهبر نامه ای را به احمدی نژاد نوشت که در آن از سیاست های اقتصادی دولت انتقاد می کرد و نسبت به انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور هشدار می داد.  رهبر در ابتدای آن نامه نوشته بود که قصد مکدر کردن رئیس جمهور را ندارد و در سطرهای پایانی آن نیز یادآوری می کرد که درباره سازمان مدیریت، پیشنهادی دارد که حضوری عرض خواهد کرد. آن نامه البته در همان وقت منتشر نشد و بعدها رسانه ای شد. فرهاد رهبر در آن نامه به احمدی نژاد گفته بود که ادامه این روند- اقتصادی- را به مصلحت نظام و دولت نمی‌داند. گفته می شود، کمتر از یک ماه پس از نگارش همان نامه بود که فرهاد رهبر از ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی برکنار و در تیرماه همان سال نیز- سازمان منحل شد.

سال ها بعد، فرهاد رهبر در مصاحبه ای گفت که کاش می ماند و رئیس جمهور را متقاعد می کرد که انحلال سازمان مدیریت به نفع اقتصاد کشور نیست.

دوره پنج ساله دانشگاه تهران

در جلسه تودیع اما احمدی نژاد از فرهاد رهبر تمجید کرد و گفت که او در جای دیگری خدمت می کند. جای دیگر هم جایی نبود جز دانشگاه تهران. جایی که فرهاد رهبر در آن کسوت استادی  داشت و این دوره برای او از بهمن ۸۶ شروع شد و پنج سال و چند ماه به درازا کشید تا نام خودش را به عنوان رکورد دارترین رئیس دانشگاه تهران- پس از انقلاب اسلامی- ثبت کند. فرهاد رهبر در همان اولین روزهای ریاست در دانشگاه تهران این کد را برای مخاطبانش فرستاد که برای بستن فضا نیامده. او در اولین نشست رسانه ای با خبرنگاران گفت:   «مأمور ویژه نیستم.»

لیست سیاه

از نخستین روزهای آذرماه ۹۲ بود که شایعه برکناری فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه تهران بر سر زبان ها افتاد.  او در سال ۱۳۸۶ جایگزین عباسعلی عمید زنجانی در دانشگاه تهران شده بود.   ... به تاریخ ۲۸ اسفند ۹۲، احمدی نژاد در نامه‌ای به کامران دانشجو- وزیر وقت علوم و فناوری- از وی خواست، فرهاد رهبر و بیژن رنجبر- رییسان دانشگاه تهران و تربیت مدرس- را هر چه سریعتر برکنار کند. وی علت این درخواست را «رویکرد سیاست‌زده و غیرعلمی» در این دو دانشگاه نامیده بود. دوازده روز از نامه احمدی نژاد سپری شده بود اما وزیر علوم هنوز واکنشی به آن نشان نداده بود. ماجرا آن جا بالا گرفت که فرهاد رهبر- دهم فروردین- در شبکه یک تلویزیون حاضر شد و در پاسخ به پرسش مجری تلویزیون که از وی پرسید: «آیا وی رییس سابق دانشگاه تهران است یا رییس کنونی این دانشگاه»، گفت که «رییس فعلی دانشگاه است». در همان مصاحبه، فرهاد رهبر وقتی با پرسشی درباره دستور احمدی نژاد پیرامون تغییر رییسان دانشگاه تهران و تربیت مدرس روبرو شد، گفت: «این گونه خبرها را جدی نگیرید». در همان روزها علی مطهری- نماینده تهران در مجلس- گفت که تصمیم احمدی‌نژاد در برکناری روسای دو دانشگاه «شائبه اهداف انتخاباتی» دارد. واکنش جالب را اما صادق زیباکلام داشت که در نامه ای به احمدی نژاد در دفاع از فرهاد رهبر نوشت: چرا دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران بعنوان "مقصر" برگزیده شده؟ کارنامه ایشان بعد از ۲۲ خرداد ۸۸ در مقایسه با کارنامه بسیاری از روسای دانشگاههای دیگر بمراتب "سفید"تر و قابل قبول تر است.

حضور انتخاباتی

در حاشیه انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ نیز یک بار دیگر فرهاد رهبر خبرساز شد. آن جا که او به همراه حجت الاسلام والمسلمین رئیسی برای ثبت نام وی – به عنوان نامزد انتخابات-  به وزارت کشور رفت. این حضور موجب انتقادهایی در رسانه های دولتی و حامیان حسن روحانی شد که می گفتند فرهاد رهبر عضو هیات نظارت بر انتخابات است و نمی تواند در ستاد یک نامزد فعالیت کند. در واکنش اما بی درنگ، خبری منتشر شد، مبنی بر این که وی پیش از رفتن به ستاد آقای رئیسی از مسئولیت نظارتی خود استعفا کرده است.

لایحه مبارزه با پولشویی

ردپای فرهاد رهبر در لایحه مبارزه با پولشویی نیز دیده می شود. به گفته خودش، تلاش زیادی شد تا ضرورت‌این قانون بسیار مهم را برای مدیران ارشد قوه قضائیه و دولت، تفهیم کنند. هرچند آن قانون، اواخر سال ۱۳۸۶ تنظیم شد اما سابقه اش به ۹ سال پیش بازمی گشت که برای نخستین بار در معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات- در زمان تصدی فرهاد رهبر- بررسی شد.

زندگینامه در چند خط 

فرهاد رهبر، یکم مرداد ۱۳۳۸ خورشیدی در سمنان زاده شد. از سال ۱۳۵۶ به تهران آمد.  او پس از سپری کردن کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه تهران، از سال ۱۳۷۳ به عضویت هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران درآمد. فرهاد رهبر دارای مدرک دکترای اقتصاد نظری از دانشگاه تهران و پدید آورنده رساله دکتری با موضوع «چگونگی مصرف درآمدهای نفتی» است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.