۲۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 548374

صاحب این قلم در یک مجموعه ۱۴ آپارتمانی زندگی می‌کند. هر ماه و هر دو ماه که قبض‌های مصرف آب و برقی (آبفا- فاضلاب) و گاز را می‌آورند موجی از حیرت، چه کنم چه کنم، باور نکردنی در این مجموعه برمی‌خیزد.

به گزارش قدس آنلاین، صاحب این قلم در یک مجموعه ۱۴ آپارتمانی زندگی می‌کند. هر ماه و هر دو ماه که قبض‌های مصرف آب و برقی (آبفا- فاضلاب) و گاز را می‌آورند موجی از حیرت، چه کنم چه کنم، باور نکردنی در این مجموعه برمی‌خیزد.  

ساکنان آپارتمان‌ها اغلب بازنشستگان بی‌تقصیر هستند، یعنی آدم‌هایی که درآمد عمدشان همان حقوق مسخره و کذایی و پلکانی بازنشستگی است که قرار بوده حداقل ۲ میلیون تومان شود، ولی گویا تا پنج سال دیگر، قانع کردن این ساکنان که باید شارژ را مرتباً افزایش دهند کار مشکلی است زیرا ساختمان هزینه‌های دیگری چون حقوق سرایدار، تعمیرات و انواع مخارج هم دارد.

چند روز پیش فیش گاز دو ماهه را آوردند که ارقام زیر در آن توجهم را جلب کرد:

بهای گاز مصرفی: ۸۷۳۲۵۹۲ ریال یعنی حدود ۸۷۳ هزار تومان و خرده‌ای دیدم ۷۸۲/۸۳۱ ریال یعنی حدود ۸۳ هزار تومان هم بر آن مالیات برارزش افزوده و عوارض شهرداری افزوده‌اند، دیدم دلشان بر حال ما سوخته ۱۳۵۷۸ ریال هم بیمه کرده‌اند، دیدم طفلکی‌ها برای آبونمان هم ۸۱/۴۹۵ ریال منظور فرموده‌اند!

باز آمده‌اند زحمت کشیده‌اند ۲۶۰/۸۷۳ ریال یعنی حدود ۸۸ هزار تومان هم بابت عوارض گازرسانی اضافه کرده‌اند! چند رقم کوچک‌تر هم افزوده بوده‌اند و برای یک مجموعه ۱۴ آپارتمانی جریمه مصرف زیاد را هم منظور داشته و رقم یک میلیون و ۹۴ هزار و هفتصد تومان را مرقوم فرموده‌اند! مهلت پرداخت هم ۱۴ روزه است.

فکر کردم این انگلیسی‌ها که ۵۰ سال نفت ایران را به غارت می‌بردند، چرا به عقلشان در طول آن پنجاه سال نرسید گازرسانی کنند و از بس مهندسان ایرانی که دلشان می‌سوخت چرا گازها سر چاه‌ها بیهوده می‌سوزد؛ اصرار کردند شرکت ملی گاز ایران در حدود سال ۱۳۴۶ تشکیل شد و این ثروت ملی مردم ایران خیر و نفعش به مردم رسید و مردم خوشحال بودند که دیگر از شر سوزاندن مواد فسیلی مانند زغال چوب و زغال سنگ و هیمه و هیزم و در دهات تپاله گاو و پشکل گوسفند راحت شده‌اند و دولت‌ها به مردم پز می‌دادند که بفرمایید گاز ملی را به خانه‌هایتان فرستاده‌ایم.

فکر می‌کردم اگر مردم می‌دانستند شرکت ملی محترم گاز مصمم است تمام جرایمی را که کرسنت و کشور ترکیه از ایران می‌ستانند، از جیب مردم بیرون بکشد و علاوه بر آن حقوق آن چنانی را از مشترکان بخت برگشته جمع و جور کند، دل به استفاده از گازی که از سال ۱۹۰۸ تا سال ۱۹۶۷ سر چاه‌ها سوزانده می‌شد، نمی‌بستند و به این بلای خانمانسوز مبتلا نمی‌شدند.

چندی پیش وزیر نیرو به جنوب شرقی ایران سفری یک روزه داشت، زیرا گزارش‌های متعدد به دولت رسیده بود که تعرفه آب و برق در  سیستان- بلوچستان به قدری گران است که مردم از استفاده از برق منصرف شده‌اند و در آتش گرما می‌سوزند و کولرها و وسایل برقی‌شان را خاموش کرده‌اند. من وقتی قبض گاز دو ماهه را دیدم تکانی خوردم، زیرا این دولت یا نمی‌فهمد یا خودش را به نفهمی می‌زند، در کشوری که رکود کامل برقرار است و تورم به حداکثر رسیده و درآمدها ناچیز است، انسانی و اسلامی و منصفانه نیست تمام کسر بودجه خود را بر سر مردم سرشکن کند.

دولت نمی داند که مردم فقیر و فاقد درآمد و مظلوم سیستان و بلوچستان که نه آب نه کشاورزی نه وسیله کسب درآمد دارند قادر نیستند قبض‌های گران آب و برق را پرداخت کنند؟ وزیر نیرو یک روزه به زاهدان یا چابهار می‌رود و طاقت تحمل هوای گرم و سوزان آن خطه را ندارد. من نمی‌دانم چه می‌شد مدتی فیش‌های آب و برق مردم محروم‌ترین و گرم‌ترین و بد آب و هواترین استان ایران بخشیده شود و دولت از محل کمک‌های سرشماری که به بنیادها و مؤسسات مختلف و متنابه و بی‌شمار می‌کند، دستی بر سر و ریش مردم سیستان و بلوچستان بکشد.

من نمی‌دانم این سفر یک روزه جناب وزیر چه تأثیری بر حال مردم سیستان و بلوچستان خواهد داشت، اما شنیدم و خواندم اغلب محکومیت‌هایی که در زمینه گاز در مراجع بین‌المللی بر ما تحمیل می‌شود، اعزام نمایندگانی از وزارت نفت است که اطلاعات کافی ندارند و همین است که هر از چند گاهی خبر محکومیت ایران در معاملات نفت و گاز نشر می‌یابد و مردم می‌گویند قرار است ایران ماه‌ها گاز مجانی به ترکیه تقدیم کند.

ایران سرزمین نفت و گاز است. در سال ۲۰۰۸ یک مجله جهانی انرژی نوشته بود ایران تا ۸۰ سال آینده نفت و تا ۳۰۰ سال آینده گاز دارد.

در هر کشور دنیا فاجعه‌ای آسمانی، طبیعی، سیل و زلزله، حمله ملخ، رانش زمین، حریق روی می‌دهد، دولت تسهیلاتی برای مردمان زجر دیده قایل می‌شود.

ولی در اینجا ما هنوز وضعیت وام کسبه پلاسکو روشن نیست و در فضای مجازی دیدم کسبه خسران دیده اجتماع کرده می‌پرسند: وام ۳۰۰ میلیون تومانی چه شد؟

وضعیت کارگران معدن گرگان روشن نشده و من نفهمیدم آنان را مورد حمایت قرار دادند یا نه؟

برای من جالب است جناب وزیر نیرو چرا فقط یک روز در سیستان و بلوچستان توقف فرمودند و این بازدید را طی چندین ساعت خاتمه دادند؟

وعده‌های مبهم تأسیس نیروگاه جدید چند صد کیلو واتی مشکلی از مشکلات آن مردم نجیب و غیور وطن پرست را حل نخواهد کرد. دولت باید در اولین گام بهای آب و برق را در این فصول گرم پیش رو مشمول بخشودگی قرار دهد و به جای آن از حقوق نجومی نازنینان مبالغی کسر کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.