هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی در حالی قرار است روز جمعه ۳۰ تیر ۹۶ در سراسر کشور برگزار شود، که برخی رد صلاحیت های این دوره تا حدودی معنادار و مبهم بوده است.

پشت پرده ردصلاحیت های نظام پزشکی

به گزارش قدس آنلاین، حذف برخی از چهره های جامعه پزشکی از حضور در هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی، با حرف و حدیث هایی همراه بوده است. بطوریکه، برخی پزشکان از اهرم فشار وزارت بهداشت برای حذف منتقدان این وزارتخانه خبر می دهند و گروهی از پزشکان، از توافق وزارت بهداشت با چهره های منتقد پرده بر می دارند.

اعتراض های جامعه پزشکی

به دنبال اعلام تعرفه های پزشکی سال ۹۶ از سوی هیات وزیران، شاهد کاهش تعرفه های برخی رشته های پزشکی بودیم که منجر به اعتراض آنها به روند تعیین تعرفه ها شده بود. بطوریکه معترضان بر این عقیده بودند که عدالت بین رشته ای در تعیین تعرفه ها رعایت نشده و نوعی از تبعیض را در بین جامعه پزشکی رقم زده اند. این وضعیت باعث شد تا شاهد اعتراض آن دسته از پزشکانی باشیم که تعرفه رشته پزشکی آنها کاهش یافته بود.

اما، در آستانه برگزاری انتخابات نظام پزشکی، به یکباره شاهد عقب نشینی برخی از معترضین به کاهش تعرفه ها بودیم. این عقب نشینی، با سئوالات و ابهاماتی همراه شد، بطوریکه گفته می شود، وزارتخانه با برخی از معترضان به توافق رسیده و در مقابل نماینده آنها در لیست های مورد حمایت وزارت بهداشت قرار می گیرد.

از سوی دیگر، شنیده شده حذف برخی چهره های داوطلب حضور در انتخابات نظام پزشکی، در دستور کار وزارت بهداشت بوده و به هیچ عنوان توافقی صورت نگرفته است. اصولا این منتقدین از آن دسته افرادی هستند که هرگز در فریاد زدن حق، کوتاهی و مماشات نکرده اند و به نظر می رسد وزارت بهداشت نمی تواند با این دسته از منتقدین به توافق برسد و تنها راه، حذف آنها از گردونه حضور در سازمان صنفی پزشکان است.

اهرم فشار وزارت بهداشت

ترکیب هیات نظارت مرکزی انتخابات سازمان نظام پزشکی که شامل سه نماینده مجلس و ۴ نماینده دولتی است، تا حدودی با ابهام همراه شده است. بطوریکه، گفته می شود این ۴ نفر دولتی، می توانند در تایید یا رد صلاحیت های داوطلبان انتخابات نظام پزشکی، به شدت تاثیرگذار باشند.

در تماسی که با یکی از همین چهره های رد صلاحیت شده داشتیم، به همین نتیجه رسیدیم که ترکیب هیات نظارت مرکزی انتخابات نظام پزشکی، مورد سئوال ردصلاحیت شدگان است.

دکتر عبدالرسول صداقت متخصص رادیولوژی با ۱۲ سال سابقه حضور در هیات مدیره انجمن رادیولوژی ایران و ۱۲ سال حضور در نظام پزشکی کرج، از جمله چهره های رد صلاحیت شده در این دوره از انتخابات نظام پزشکی است.

او، سابقه ۸ سال ریاست انجمن رادیولوژی ایران، ۸ سال سابقه ریاست نظام پزشکی کرج و ۱۲ سال عضویت در مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی را در سوابق فعالیت صنفی خود دارد.

صداقت، همچنین ۴ سال و ۲ ماه سابقه مدیریت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و یک سال معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گرگان را در سابقه مدیریتی خود دارد.

وی که برادر شهید و جانباز است، خودش نیز سابقه حضور در جبهه های دفاع مقدس را دارد و هنوز از ترکش هایی که در بدن دارد، احساس درد می کند.

صداقت  اظهارداشت: بنده در طول دوران مسئولیت های خودم، وظیفه داشتم به عنوان مسئول یک سازمان مردم نهاد در نظام پزشکی و انجمن رادیولوژی ایران، از حقوق صنفی همکارانم دفاع کنم و این دفاع هرگز از روی مصلحت نبوده و همیشه سعی کرده ام «حق را فریاد بکشم».

وی افزود: بنده با هیچ کس رودربایستی و بده بستان ندارم که بخواهم در مقابل آنها سکوت کنم. نمونه های بارز این ادعای بنده را می توانید از لابه لای مصاحبه ها و مقالاتی که به نقل از بنده در رسانه ها آمده است، ببینید.

صداقت در ارتباط با ماجرای ردصلاحیت خودش در انتخابات نظام پزشکی کرج، گفت: دو سال پیش در پی اعتراضات رادیولوژیست های استان البرز به دانشگاه علوم پزشکی استان، در ارتباط با کاهش تعرفه های مصوب سونوگرافی و رادیولوژی، نامه ای با امضای بیش از ۶۰ رادیولوژیست به دانشگاه نوشتیم که متاسفانه به جای اینکه جواب منطقی دریافت کنیم، بلافاصله دانشگاه برای من و دو سه نفر از همکاران، پرونده تعزیراتی درست کرد و از همان زمان هم هشدارهایی داده شد که این پرونده هدفش این است که در دوره آینده انتخابات نظام پزشکی، صلاحیت ما مورد تایید قرار نگیرد.

وی ادامه داد: متاسفانه هیچ گونه کار کارشناسی روی این پرونده صورت نگرفته بود و به عنوان مثال، بابت یک ماه اضافه گرفتن از تعرفه ۱۷ هزار تومان به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان، ۴۵۰ میلیون تومان جریمه بریدند، در حالی که بعد از اعتراض ساده و بدون کار کارشناسی، این مبلغ را به ۲۰۰ میلیون کاهش دادند و ما در نهایت ۱۶۰ میلیون پرداخت کردیم که البته به ما گفتند که اگر پرداخت نکنیم، رسما از حساب شما این مبلغ برداشته خواهد شد.

صداقت به نکته قابل تامل اشاره کرد و افزود: همزمان مرکز تصویربرداری دیگری که فکر می کردند مدیر آن نیز بنده هستم، به همان میزان جریمه شد ولی بعدا که متوجه شدند مدیر آن یکی از دوستان خودشان است، مبلغ جریمه را به ۷۰ میلیون و در نهایت ۵۰ میلیون کاهش دادند.

وی گفت: جالب اینکه در جریان نام نویسی هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی، متوجه شدم در استعلامی که از مجاری چهارگانه هیات نظارت استان البرز، گزارشی در مورد آن مرکز ارجاع نشده و مدیرعامل آن مجموعه کاندیدا شده و در لیستی قرار دارد که یکی از مدیران ارشد دانشگاه علوم پزشکی البرز نیز حضور دارد. در حالی که صلاحیت بنده را رد کردند و در جلسه ای که برای اعتراض خودم حضور پیدا کرده بودم، رسما به من اعلام کردند که «ما بابت شما شدید از جانب وزارتخانه و دانشگاه علوم پزشکی البرز تحت فشار هستیم»، و من برای این ادعای خودم شاهد دارم که از درون همان هیات نظارت بوده و حاضر است شهادت بدهد.

صداقت ادامه داد: بعد از اینکه در دو فقره اعتراض خودم را به هیات مرکزی نظارت ارائه دادم، هیچ دلیل محکمه پسندی به بنده اعلام نکردند.

وی گفت: در پیگیری هایی که انجام شد، مشخص گردید هیات نظارتی که سه نماینده مجلس و چهار نماینده دولتی عضو آن هستند، تحت تاثیر القائات وزارت بهداشت، هیچ کدام از دلایل بنده را قبول نکردند.

صداقت افزود: این قبیل ردصلاحیت ها یک هشدار خطرناک برای جامعه پزشکی است که دخالت سازمان های دولتی و وزارتخانه در پیشگیری از حضور منتقدین را می بایست رصد کنند و به نظر می رسد باید یک بازنگری در ترکیب هیات نظارت مرکزی صورت بگیرد. در واقع، باید قانون مشخصی برای رد صلاحیت ها باشد تا اینگونه سلیقه ای عمل نشود

وی در پایان گفت: بدیهی است که دولتی ها مانع ورود افراد صاحب فکر و اندیشه به سازمان نظام پزشکی هستند تا بتوانند کارهای غیر کارشناسی خود را به پیش ببرند، کما اینکه اگر نظام پزشکی مقتدری داشتیم مانع اجرای بی مهابای طرح تحول سلامت می شد و الان اینگونه با مشکل مواجه نمی شدیم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.