قهرمان تکواندوی جهان در سال ۲۰۱۴ با نارضایتی از شرایط موجود در تکواندوی ایران، گروه‌بندی‌ها در داخل و بیرون از فدراسیون را به ضرر آینده تکواندو دانست.

بهنام اسبقی: پولادگر دو دقیقه هم برای من وقت نداشت/ چرا نمی‌گذارند به گرند پری بروم

به گزارش قدس آنلاین، بهنام اسبقی درباره دلایل عدم حضورش در اردوی تیم‌ ‌ملی تکواندو اعزامی به مسابقات داخل سالن و هنرهای رزمی آسیا در عشق آباد ترکمنستان، اظهار کرد: در حال‌ حاضر دو اردوی متفاوت در حال‌ برگزاری است. یکی اردوهای اصلی که برای حضور در مسابقات گرندپری و کسب سهمیه المپیک است و در خانه تکواندو برگزار می‌شود  و دیگری اردوی تیم‌ ‌ملی برای شرکت در مسابقات داخل سالن هنرهای رزمی آسیا در ترکمنستان است. من به اردوی تیم‌ ‌ملی اعزامی به هنرهای رزمی آسیا دعوت شدم،  ولی مسابقاتی که در حال‌ حاضر از اهمیت بالایی برخوردار است، مسابقات گرند پری است. من و مهدی خدابخشی در حالی به اردوی تیم‌ ‌ملی برای شرکت در گرند پری دعوت نشدیم که از سوی فدراسیون‌ جهانی تکواندو برایمان دعوتنامه ارسال شده است. فدراسیون جهانی همه ساله ۳۲ نفر برتر رنکینگ را به اسم دعوت می‌کند چون بالاترین سطح مسابقات و دارای امتیاز است،  ولی متاسفانه ما که رنکینگ بالایی داشتیم و داریم به این اردوی تیم‌ ‌ملی دعوت نشدیم.

قهرمان سال ۲۰۱۳ جهان درباره دلایل عدم دعوت از او و خدابخشی به اردوی تیم‌ ‌ملی اعزامی به گرند پری، گفت‌: ما هم دلیل اصلی را نمی دانیم. واقعا نمی دانم این تصمیم فنی است یا از طرف فدراسیون اعمال شده است. من با مهدی بی باک هیچ مشکلی ندارم، اما نمی دانم این تصمیم شخص او است یا از سوی فدراسیون چنین تصمیمی گرفته شده است.

او ادامه‌ داد: پس از این که اسمم را در لیست دعوت شده‌ها ندیدم، چند روز منتظر ماندم تا شاید دوباره دعوت شوم، اما باز هم خبری نشد. مهدی خدابخشی که وضعیتی تقریبا شبیه به من دارد هم به فدراسیون رفته بود،  ولی از جریان صحبت‌هایش اطلاعی ندارم. من هم شنبه به فدراسیون تکواندو رفتم و نامه‌ای را نوشتم و خواستار پاسخگویی فدراسیون هستم.

دارنده مدال طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون در واکنش به صحبت‌های مدیر تیم‌های ملی تکواندو منبی بر تصمیم کادرفنی و فدراسیون بر استفاده از نفرات با رنکینگ پایین‌تر در مسابقات گرندپری، گفت‌: اصلا چنین صحبت‌هایی منطقی نیست. شاید یک ورزشکار خودش تمایلی برای حضور در مسابقات گرند پری را ندارد پس نباید نبود دیگر نفرات را بهانه عدم دعوت از من و خدابخشی، اظهار کنند. با توجه به صحبت‌هایی که داشتیم من شنیده‌ام که عاشورزاده و مردانی پس از مسابقات جهانی کره جنوبی به دلیل خستگی گفته‌اند که نیاز به استراحت دارند و تمایل ندارند در گرند پری شرکت کنند. همچنین این دو نفر رنک بالایی دارند و با نبودن در این دوره از گرندپری زیاد جایگاهشان در رده بندی دچار افت نمی‌شود. هر کسی زندگی خودش را دارد، عاشورزاده و مردانی مسابقات جهانی را رفتند  ولی ما نرفتیم. از طرف فدراسیون جهانی دعوت شده ام و شاید دوست ندارم در حال‌ حاضر استراحت کنم، این که فدراسیون اعلام کرده نفرات با رنک پایین‌تر را به گرندپری اعزام می‌کند منطق نیست. همیشه روال بر این بوده که بهترین نفرات به گرند پری اعزام می‌شوند و در صورتی که خود ورزشکار تمایل نداشته باشد می‌تواند با هماهنگی سرمربی شرکت نکند.

بهنام اسبقی در ادامه صحبت‌هایش اظهار کرد: اگر مشکل بحث مالی و بودجه هست به ما بگویند. مطمئنم بحث هزینه صحت ندارد ، زیرا پس از مسابقات گرند پری دوباره تیم با پنج نفر به تورنمنت روسیه اعزام خواهد شد. اگر هم واقعا بحث هزینه صحت دارد حاضریم در صورتی که فدراسیون به ما تاییدیه شرکت در گرندپری را بدهد با هزینه شخصی به این مسابقات برویم. با شرایط پیش آمده هم دیگر فکر نمی‌کنم به مسابقات بتوانم اعزام شویم. مسابقات ۱۳ مرداد ماه شروع می‌شود و با توجه به زمان کمی که داریم فکر نکنم به گرندپری بعدی هم اعزام شویم.

دارنده مدال طلای قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۳ درباره حواشی پیش آمده در جریان برگزاری دیدارهای انتخابی قبل از اعزام به مسابقات جهانی ۲۰۱۷ کره جنوبی و خط خوردنش از تیم‌ ‌ملی، گفت‌: مشکل ما این  بود که مسابقات انتخابی برگزار نشد. من تا به حال در سال‌هایی که در اردوی تیم‌ ‌ملی بودم چنین چیزی را شاهد نبودم. من با مربیان زیادی از جمله عسگری، کریمی و مقانلو کار کردم و همیشه روال بر این بود دیدارهای انتخابی در تمام اوزان برگزار می‌شد. همیشه این گونه بود که ملی‌پوشان با فرجه‌ای که داشتند در اردو حضور داشتند. از سوی دیگر هم نفرات برتر قهرمانی کشور و لیگ پس از برگزاری انتخابی وارد اردوی اصلی می‌شدند. در پایان هم یک دوره مسابقات انتخابی درون اردویی برگزار می‌شد و نفرات برتر هر وزن در قالب تیم‌ ‌ملی به مسابقات اعزام می شدند.

به نقل از ایسنا، او در واکنش به صحبت‌های اخیر مهدی بی باک در رابطه با اینکه هر کسی بهتر است باید مبارزه می‌کرد و انتخاب می‌شد، اظهار کرد: حرف ما هم همین بود. اصلا انتخابی برگزار نشد. کلا مهدی بی باک تنها در وزن مهدی خدابخشی می خواست انتخابی برگزار کند. علت اعتراض‌های خدابخشی هم به همین مساله بود. مهدی بی باک با توجه به نتایج مسابقات یونان تکلیف سه وزن را در همان ابتدا مشخص کرد. البته فرزان عاشورزاده را با توجه به این که یک وزن پایین‌تر آمده بود و بدون برگزاری دیدار انتخابی گزینش کردند. در اوزان پنج و شش  و هفت هیچ دیدار انتخابی برگزار نشد و اعتراض‌ها هم به این بود که اگر بحث عملکرد است باید در همه اوزان برترین‌ها با انجام انتخابی معرفی شوند.

اسبقی افزود: من پس از این جریانات با مهدی بی باک حضوری صحبت کردم و از او پرسیدم که دلیل عدم برگزاری انتخابی چیست و او پاسخ داد که کادرفنی تشخیص می‌دهد، حتی از او راجع‌ به معیارهای این تشخیص پرسیدم  ولی جواب قانع کننده‌ای نگرفتم.

بهنام اسبقی در مورد پیگیری وضعیتش از سوی فدراسیون تکواندو و این که با شخص پولادگر صحبتی داشته است، گفت‌: من روز شنبه برای این که با آقای پولادگر صحبت کنم به فدراسیون تکواندو رفتم. چند ساعت حتی منتظر پولادگر ماندم و گفتند ایشان وقت ندارند. با وجود این که گفتم فقط دو ‌دقیقه می‌خواهم حضوری با پولادگر صحبت کنم،  ولی باز هم گفتند که او سرش شلوغ است و وقت ندارد. حتی نامه‌ای را هم که نوشته بودم با خودم برگرداندم. وقتی فردی دو ‌دقیقه برای من ندارد مطمئنا وقت خواندن نامه  مرا هم ندارد.

بهنام اسبقی در پایان درباره حال و اوضاع این روزهای تکواندوی ایران، گفت‌: روندی که تکواندوی ایران در پیش گرفته اصلا روند خوبی نیست. تکواندوی ایران دچار گروه بندی شده است. این افراد از هر جبهه منتظرند که یک نفر از تیم رو برو شکست بخورد و خوشحال شوند. در این بین هم جوانان و تکواندو کاران بیشترین ضربه را می خورند. من از پنج سالگی در تکواندو هستم و تا همین دو سال گذشته همه چیز بسیار عالی بود و هر کسی کار خودش را می‌کرد. در حال‌ حاضر یکی از مشکلات اصلی لیگ است. دیگر لیگ هیچ ثمره و باز خوردی ندارد. سطح قراردادها هم در لیگ بسیار پایین آمده و اصلا برای یک تکواندوکار حضور در لیگ به صرفه نیست. حتی ملی‌پوشان هم در لیگ نیستند و این انگیزه جوانان را کاهش می‌دهد. لیگ در گذشته سکوی پرتاب تیم‌ ‌ملی بود ، زیرا ملی‌پوشان هم حضور داشتند. شرایط به گونه‌ای شده که تماشاگران مسابقات لیگ انگشت شمارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.