بهتر است از وزیر راه وشهر سازی سوال شود جناب آقای آخوندی از زمانی که شما وزیر شده اید آیا طرح های ارائه شده از سوی وزارت خانه شما از جمله " مسکن اجتماعی " توانسته چند متر مربع ساختمان و آپارتمان برای مردم بسازد؟ متاسفانه هر ساله بیست درصد نسبت به سال گذشته شاهد کاهش پروانه های ساختمانی بوده ایم.

قانون مالیات بر خانه های خالی پوششی بر ناتوانی های دولت در بخش مسکن است/ کاهش بیست درصدی صدور پروانه های ساختمانی در ۵ سال اخیر

محمد علی ربانی عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران در گفت و گو با قدس آنلاین با اشاره به پیشینه تصویب قانون مالیات برخانه های خالی و عدم اجرایی شدن آن اظهار داشت: برای اولین بار در سال های قبل از انقلاب قانون اخذ مالیات بر خانه های خالی به تصویب رسید اما این قانون نه آن زمان  و نه اینک بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی قابلیت عملیاتی شدن نداشته است. وی افزود: در حقیقت حتی اگر قانون مالیات بر خانه های خالی تصویب و به عنوان قانون عملیاتی شود مردم راه های مختلفی برای گریز از پرداخت مالیات پیدا می کنند مثلا می توانند به ظاهر وانمود کنند که کسی اعم از فرزندان یا بستگانشان در آن خانه زندگی می کند. بدیهی است قانون اخذ مالیات از خانه های خالی قانون کاملی نیست و نمی توان مردم را با زور و تصویب قانون مجبور به اجاره دادن خانه هایشان کرد چون ممکن است مردم قانون را دور بزنند.

ربانی درخصوص معضلات اجرای این طرح به قدس آنلاین گفت: با اینکه همواره کارشناسان راهکارهای خوبی برای بحث حل مشکل مسکن وخارج شدن از رکود پیشنهاد می دهند اما همواره مسئولین دولتی بدون توجه به این راهکارها به سراغ تصویب چنین قوانینی می روند در حالی که این قوانین می تواند بسیاری از مردم را به دردسر بیاندازد. مثلا اگر کسی آپارتمانش را به دلیل تعمیرات چندین ماه خالی از سکنه نگه دارد ممکن است به واسطه گزارش های بی دلیل و غیر واقعی به زحمت بیافتد و تا ثابت کردن این موضوع هزینه و وقت زیادی را متحمل شود. بی شک دنبال کردن چنین موضوعاتی راهکار مناسبی برای حل معضل کمبود مسکن نیست چرا که نمی توان انتظار داشت بعد از تصویب این قانون به یکباره مثلا دومیلیون خانه خالی در تهران به اجاره برود!

وی در پایان با طرح یک سوال از وزیر راه وشهر سازی پرسید: بهتر است از وزیر راه وشهر سازی سوال شود جناب آقای آخوندی از زمانی که شما وزیر شده اید آیا طرح های ارائه شده از سوی وزارت خانه شما از جمله " مسکن اجتماعی " توانسته چند متر مربع ساختمان و آپارتمان برای مردم بسازد؟ متاسفانه هر ساله بیست درصد نسبت به سال گذشته شاهد کاهش پروانه های ساختمانی بوده ایم. حال این سوال مطرح می شود که چرا شاهد کاهش بیست درصدی پروانه های ساختمانی بوده ایم؟ پاسخ روشن است دولت سیاست گذاری صحیح و درستی در زمینه  مسکن ندارد بنابراین دولت تصمیم گرفته با قانون اخذ مالیات از خانه های خالی به گونه ای کم کاری های خود را در حوزه مسکن پنهان کند! مطمئنا نمی توان کم کاری دولت را از طریق اجبار کردن مردم بر پرداخت مالیات بر خانه های خالی جبران کرد!

این فعال صنفی با اظهار تعجب از تصمیم گیری های دولتی ها خاطرنشان کرد: دولت مطمئن باشد با قانون هایی چون مالیات بر خانه های خالی یا مالیات بر خانه های ساخته شده نمی تواند رکود چند ساله را به پایان برساند. وقتی آقای آخوندی، خانه ای نساخته و در بحث مسکن مهر که مقام معظم رهبری بر تداوم آن هم تاکید کرده اند نه تنها اقدام مثبتی نداشته بلکه سرمایه های ملی در بخش مسکن مهر را هم سرگردان کرده ونتوانسته آن را به درستی مدیریت کند! بنده به عنوان یک کارشناس درتعجبم که وزیر دارایی  و  راه و شهر سازی با چه استدلالی چنین طرحی را مفید و مثمرثمر دانسته اند.

 ربانی با تشبیه دولت به کسی که در سر چهارراهی بلاتکلیف مانده به قدس آنلاین گفت: مثلا دریافت مالیات بر خانه های ساخته شده که موجب اعتراض کانون سراسری انبوه سازان شد نیز از دسته قوانینی است که نه تنها به بهبود وضعیت مسکن کمک نمی کند بلکه مسکن را بیش از پیش در رکود فرو می برند. متاسفانه  دولت یازدهم همانند فردی است که در سر چهار راهی قرار گرفته ومسیرش را بلد نیست بنابراین نمی داند آیا باید به سمت چپ یا راست یا شمال یا جنوب برود در این صورت معلوم است که تمامی راه ها را امتحان می کند واین امتحان تنها به ضرر مردم است که باید زیانهای ناشی از آزمون  وخطاهای مسئوولین را پرداخت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.