خرم آباد-رئیس هیئت نظارت بر انتخابات لرستان گفت: تخلفات فراوانی در فرآیند انتخابات مشاهده شد که بسیاری از آن‌ها مستندسازی و جمع بدی شد و در اختیار شورای نگهبان قرار گرفت.

تخلفات فراوانی در فرآیند انتخابات مشاهده شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، تیمور سپهوند شامگاه دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان لرستان اظهارداشت: عدم پایبندی به اجرای قانون انتخابات ریاست جمهوری توسط برخی مسئولان اجرایی در استان است و مشکل دیگر زیاده‌خواهی و فراتر از قانون عمل کردن برخی مسئولان اجرایی استان بود درحالی‌که به‌صراحت در قانون انتخابات ذکرشده که فرماندار می‌تواند بین ۵ تا ۷ نفر را به‌عنوان عوامل اجرایی شعبات برای اجرای انتخابات معرفی کند درحالی‌که برخی مسئولان این قانون را رعایت نمی‌کردند و بیش از این تعداد را در شعبات اخذ رأی به‌کارگیری کرده بودند.

وی تصریح کرد: دریکی دو قسمت به‌صراحت دیده شد که آراء تقلبی وارد صندوق‌ها شد، همان‌جا هیئت نظارت ورود پیدا کرد آن صندوق را در ساعات اولیه باطل اعلام شد و مانع از شمارش آراء آن صندوق شدیم اما جای تأسف است به‌رغم اینکه قانون مشخص کرده در صورت وجود تخلف شورای نگهبان می‌تواند آراء آن صندوق را ابطال کند اما فرماندار آن شهرستان آراء آن صندوق را وارد سامانه وزارت کشور کرد که به این آقا تذکر داده شد.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات لرستان ازچالش‌های انتخابات ۹۶ گفت و عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که در انتخابات ۹۶ در استان لرستان وجود داشت این بود که برخی مسئولان که به صلاح نیست نامی از آن‌ها برده شود اما ازنظر قانونی پیگیر این تخلفات آن‌ها هستیم، افراد مسئله‌دار را به‌عنوان معتمدین شهرستان‌ها و بخشدارها معرفی کرده بودند، افرادی که سابقه داشتند و صلاحیت مکتبی و محلی نداشتند و توانایی انجام کار هیئت‌های اجرایی را نداشتند و یا افرادی بودند که اصلاً شناختی نسبت به مسائل انتخابات نداشتند درحالی‌که ویژگی‌های یک فرد معتمد در قانون انتخابات درج‌شده که اگر مسئولان به این قانون عمل می‌کردند مشکلی درصحنه اجرای انتخابات نداشتیم.

مسئول دفتر هیئت نظارت شورای نگهبان لرستان خاطرنشان کرد: دیگر تخلف شعبات اخذ رأی این بود که وزارت کشور می‌تواند بازرسینی را به شعبات اخذ رأی اعزام کند اما در قانون نیامده که فرماندار هم می‌تواند بازرس در شعب اخذ رأی داشته باشد.

سپهوند گفت: دیگر تخلفی که در انتخابات اخیر توسط برخی مسئولان اجرایی صورت گرفت این بود که در برخی شهرستان‌ها برخی مسئولان اجرایی نیروهای بازرس و یا کاربران دستگاه‌های احراز هویت خود را بارنگ کاندیدی خاص در شعبات مستقر کرده بودند که ابن کار به‌صراحت خلاف قانون است و جرم محسوب می‌شود.

سپهوند بیان کرد: علاوه بر این قانون به‌صراحت اعلام کرده هر فرماندار یک نماینده می‌تواند در شعبات اخذ رأی داشته باشد اما برخی از فرمانداران دو نفر را معرفی کرده بودند که این خلاف قانون انتخابات بود و نیابد صورت گیرد و با قاطعیت در مقابل این امر ایستادیم و قبل از انتخابات به‌صراحت به وزارت کشور اعلام شد.

وی افزود: این‌ها بهانه‌هایی برای خود می‌آوردند که در کلان‌شهرها باید فرماندار دو نماینده داشته باشد درحالی‌که در استان لرستان کلان‌شهری وجود ندارد و این تخلف علنی بود که درنهایت افراد اضافه برداشته شد اما متأسفانه با اسامی دیگری این افراد را می‌فرستادند.

مسئول دفتر هیئت نظارت شورای نگهبان لرستان گفت:  برای بیش از ۳۰ مسئول در رده‌های مختلف شهرستانی و استانی در استان لرستان پرونده تخلفاتی انتخابات تشکیل‌شده و این شورا با جدیت دنبال پیگیری این تخلفات است و از قوه قضائیه خواسته این تخلفات حتماً پیگیری شود و در استان نیز در حال پیگیری است.

سپهوند با اشاره به بررسی این تخلفات عنوان کرد: تخلفات فراوانی در فرآیند انتخابات مشاهده شد که بسیاری از آن‌ها مستندسازی و جمع بدی شد و در اختیار شورای نگهبان قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.