در صورتی که اقلیم کردستان از عراق جدا شود بی شک همسایگانی که کردستان عراق را جزء خاک این کشور می دانند وبا ان تعامل و همکاری دارند را به کنار خواهند گذاشت . جدایی کردستان از دولت مرکزی عراق آن را به منطقه ای دیگری تبدیل می کند که به هیچ وجه با منافع و مصالح استراتژیک هیچ کدام از همسایگان از جمله ایران همخوانی ندارد بنابرانی پیش بینی می شود سطح روابط به پایین ترین سطح خود تنزل بیابد و قطعا این موضوع به ضرر کردها خواهد بود.

اصلی ترین حامیان همه پرسی کردستان عراق، آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند / طرح  همه پرسی برای جدایی اقلیم کردستان از عراق واحد، خلاف قانون اساسی  این کشور است

اختصاصی قدس آنلاین- دکتر پیمان  جبلی کارشناس روابط بین الملل و علوم سیاسی در گفت و گو با قدس آنلاین به بررسی تبعات جدایی اقلیم کردستان از دولت مرکزی عراق پرداخته است. جبلی با اشاره  به سابقه جدایی اقلیم کردستان  از عراق به قدس آنلاین گفت : سابقه جدایی سازی اقلیم کردستان از دولت مرکزی عراق به سال های حتی قبل تر از زمان حکومت صدام حسین باز می گردد. این مساله همیشه از سوی مسعود بارزانی در مذاکرات وتماس های مکرری که  با مقامات دولت مرکزی داشته بارها مطرح شده است بنابراین موضوع همه پرسی جدایی کردستان عراق از دولت مرکزی عراق همیشه مورد درخواست بوده است. وی افزود: منتها کردها به ویژه حزب وابسته به مسعود بارزانی جرات طرح این موضوع را نداشتند و حتی به این دلیل که در صورت جدایی از دولت مرکزی عراق کردها خود را در یک محاصره خود خواسته قرار می دادند طرح این موضوع را به صلاح نمی دانستند

این کارشناس علوم سیاسی خاطر نشان کرد: در حقیقت هیچ یک از کشورهای همسایه با کردستان عراق اعم از ایران؛ سوریه وترکیه موافق این همه  پرسی نیستند و همگی با قاطعیت اعلام کردند که در صورت جدا شدن این منطقه از عراق قطعا روابطی با این منطقه نخواهند داشت و آن را به رسمیت نخواهند شناخت. این بدان معناست که در صورت جدایی کردستان عراق از دولت مرکزی این کشور همسایگان هیچ ارتباط وتعامل زمینی، سیاسی وتجاری با اقلیم کردستان نخواهند داشت و قطعا این موضوع به ضرر اقلیم کردستان خواهد بود چرا که ارتباطات هوایی قادر به حل مشکلی از کردستان نیست و منجر به توسعه منطقه و اقتدار رهبران کرد نخواهد شد.   وی تصریح کرد: از سوی دیگر بحث کردستان عراق به عنوان یک اصل اساسی در قانون اساسی عراق بعد از سقوط صدام به عنوان یک جزء از پیکره واحد مورد توجه قانون قرار گرفته است به همین دلیل در قانون اساسی عراق هم زیستی وتعامل با منطقه کردستان و اعطای برخی از امتیازات محلی به کردستان عراق پیش بینی شده بنابراین طرح موضوع همه پرسی برای جداسازی این منطقه از عراق واحد، خلاف قانون اساسی و مصالح راهبردی کل این کشور می باشد.

جبلی با اشاره به تاثیرت تحولات اخیر عراق در طرح همه پرسی کردستان عراق به قدس آنلاین گفت:  بی شک طرح مجدد استقلال کردستان با تحولات هفته ها و ماه های اخیر در عراق بی ارتباط نیست. آزاد سازی موصل و قدرت گرفتن دولت مرکزی و نمایان شدن اقتدار دولت عراق که درهماهنگی کامل بین نیروهای ارتش مردمی (حشد الشعبی) پلیس فدرال و نیروهای کرد اتفاق افتاد موجب شد تا مسعود بارزانی و حزب دموکرات عراق با طرح مجدد همه پرسی به نوعی به دنبال امتیاز گیری به نفع خود باشند. وی ادامه داد: بی شک این موضوع که  با تصرف موصل به دست داعش و حرکت به سمت دیگر مناطق کردنشین اگر کمک، مساعدت وحمایت لجستیکی، سیاسی و حتی نظامی جمهوری اسلامی ایران نبود منطقه کردستان عراق و تمام مناطق تحت نفوذ حزب آقای بارزانی به شدت در معرض تهدید اشغال توسط داعش بود فراموش نمی شود، ضمن اینکه همین مساله باعث شد تا بارزانی چندین بار از کمک جمهوری اسلامی به صورت علنی تشکر کند.

معاون رسانه‌ای دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در خصوص تاثیرات منفی این جدایی خاطر نشان کرد: در صورتی که اقلیم کردستان از عراق جدا شود بی شک همسایگانی که کردستان عراق را جزء خاک این کشور می دانند و با آن تعامل و همکاری دارند روابط با اقلیم کردستان را کنار خواهند گذاشت. چرا که بی شک جدایی کردستان از دولت مرکزی عراق آن را به منطقه دیگری تبدیل می کند که به هیچ وجه با منافع و مصالح استراتژیک هیچ کدام از همسایگان از جمله ایران همخوانی ندارد، بنابرانی پیش بینی می شود سطح روابط به پایین ترین سطح خود تنزل یابد که قطعا این موضوع به ضرر کردها خواهد بود. جبلی افزود:حتی اگر همه پرسی برگزار و تجزیه و جدایی کردستان عراق از این کشور بر روی کاغذ نیز محقق شود در عمل چنین موضوعی محقق نمی شود. برای همین هم در هفته های اخیر شاهد تحرکات آقای بارزانی در کسب توجه و آرای مثبت اروپایی ها هستیم. وی تصریح کرد: از سوی دیگر سایر احزاب کرد عراقی با این طرح و همه پرسی مخالف هستند و اتحادیه های بزرگی چون اتحادیه میهنی کردستان و...با طرح مسعود بارزانی همراهی نکرده اند. لذا به نظر می رسد طرح این همه پرسی فشار سیاسی به دولت مرکزی و سهم خواهی بیشتر حزب بارزانی برای گرفتن امتیازات بیشتر از دولت مرکزی است.

این کارشناس روابط بین الملل با اشاره به مواضع ترکیه در قبال جدایی کردستان عراق از دولت مرکزی این کشور خاطر نشان کرد: چیزی که مسلم است ترک ها بلکه بیشتر از دو همسایه دیگر یعنی ایران و سوریه مخالفت قاطع و جدی تری را با تجزیه کردستان عراق اعلام کرده اند. اگر چه هر سه کشور ایران، ترکیه و سوریه مخالف این موضوع هستند اما تهدیدهای جدی که برای کردستان ترکیه و دولت مرکزی ترکیه در صورت همه  پرسی ایجاد می شود به صورت بالقوه بسیار زیاد است لذا ترک ها به شدت مخالف این همه پرسی و طرح کردستان عراق هستد لذا اگر این طرح اجرا و عملیاتی شود باید در یک ماه آینده منتظر واکنش آن ها باشیم.

وی در پایان با اشاره به نقش آمریکا ورژیم صهیونیستی در این همه پرسی به قدس آنلاین گفت: با توجه به اینکه مسعود بارزانی از مدت ها قبل برای جدایی کردستان از دولت مرکزی عراق به دنبال برقراری ارتباط  با مسئولین آمریکایی و رژیم صهیونیستی بود و آمریکا نیز با حمایت های امنیتی، سیاسی ولجستیکی خود به آنها وعده هایی داده بود قطعا جدایی اقلیم کردستان از عراق برای ایران و سایر کشورها تهدید آمیز است چرا که آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال تهدید منافع حیاتی ما در منطقه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.