اردبیل-رئیس اتحادیه فرش‌بافان استان اردبیل گفت: متاسفانه نزدیک به ۵ سال است که تسهیلات ارزان قیمت به تولیدکنندگان فرش ارایه نمی‌گردد که البته در صورت ارایه این تسهیلات نیز مراحل بسیار سختی برای دریافت آن وجود دارد.

تولیدکنندگان فرش از دریافت تسهیلات ارزان قیمت محروم مانده‌اند

به گزارش قدس آنلاین، مالک اژدر حسنی در این باره اظهار کرد: اتحادیه صنف تولیدکنندگان و بافندگان فرش دست‌بافت استان اردبیل در سال ۱۳۸۵ بر اساس ماده ۷۷ قانون نظام صنفی تشکیل شد.

وی گفت: با تلاش‌های انجام یافته در حدود ۳۵ هزار بافنده در سطح استان شناسایی شد که این بافندگان به صورت خانگی، غیر متمرکز و متمرکز و به شکل کارگاهی فعالیت دارند.

رئیس اتحادیه فرش‌بافان استان اردبیل عنوان کرد: در حال حاضر  ۲۷۰ مورد پروانه کسب برای حرفه‌های مختلف در حوزه فرش دست‌بافت صادر شده است.

حسنی بیان داشت: طبق آمارهای رسمی ۵۰ هزار نفر در استان اردبیل در حرفه‌های مرتبط با فرش، از جمله؛ بافندگی، قالیشویی، رنگرزی، رفوگری، ترمیم کننده و... مشغول به کار هستند.

وی گفت: در حال حاضر تعداد بافندگان شناسنامه‌دار در استان اردبیل فقط حدود ۳۱ هزار نفر است که مابقی بافندگان به صورت متغیر به فعالیت می‌پردازند.

رئیس اتحادیه فرش‌بافان استان اردبیل تصریح کرد: طی ۱۰ سال گذشته آزمون‌های فنی حرفه‌ای مهارت قالی‌بافی برای ۵ هزار نفر، توسط این اتحادیه برگزار شده و گواهی‌های مربوطه برای قالیبافان استان صادر شده است.

حسنی بیان داشت:۱۱ هزار نفراز قالیبافان شناسنامه‌دار استان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند، که طبق مصوبه جدید مجلس انتظار داریم بافندگان بیشتری تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

وی در ادامه افزود: از سال ۹۳ بودجه‌ای برای بیمه بافندگان اختصاص نیافته است و در حقیقت از این سال میزان افراد تحت پوشش بیمه افزایش نیافت تا اینکه خوشبختانه سال گذشته فراکسیون تخصصی فرش دست‌بافت در مجلس شورای اسلامی تشکیل یافت که جلسات مختلف این فراکسیون منجر به تصویب طرح بیمه مجدد قالی‌بافان شد و در حال حاضر این مصوبه در شورای نگهبان در دست بررسی است تا به تصویب نهایی و در نهایت به اجرا برسد.

به گزارش قدس آنلاین، رئیس اتحادیه فرش‌بافان استان اردبیل با اشاره به میزان تولید فرش دستباف در استان اردبیل گفت: سالانه ۱۲۰ هزار متر مربع فرش در این استان تولید می‌شود که البته با توجه به پتانسیل بالایی که استان اردبیل در زمینه تولید فرش دستباف دارد امیدواریم این رقم در سال‌های آتی افزایش پیدا بکند.

حسنی در خصوص اینکه چرا میزان تولید فرش دست‌بافت در استان اردبیل از سال ۹۱ تا بحال تغییری نیافته است گفت: با توجه به وجود مشکلات مختلف در حوزه بافندگی اعم از عدم اختصاص تسهیلات مناسب و کم بهره، نبود بازار فروش مناسب و قطع صادرات، این میزان تولید افزایش پیدا نکرده است اما در سالجاری برنامه‌های منسجمی در همین راستا داریم که امیدواریم با عملیاتی شدن این برنامه‌ها شاهد افزایش میزان تولید فرش در استان اردبیل باشیم.

وی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص سال اقتصاد مقاومتی گفت: از آنجایی که ساخت و تهیه تمامی مواد اولیه و ابزارهای مورد نیاز برای تولید فرش، در داخل کشور انجام می‌شود این صنف پتانسیل بالایی جهت عملی نمودن فرمایشات مقام معظم رهبری دارا است در همین خصوص نیز اتحادیه فرش‌بافان استان اردبیل برنامه‌های مختلفی در جهت تحقق اهداف سال اقتصاد مقاومتی و تولید اشتغال تدوین نموده و به استانداری اردبیل تقدیم کرده است.

رئیس اتحادیه فرش‌بافان استان اردبیل افزود: یکی از این برنامه‌ها ایجاد اشتغال برای دو هزار نفر در زمینه تولید فرش دست‌بافت است که به صورت اشتغال غیر متمرکز و خانگی خواهد بود.

حسنی گفت: در سال ۹۵ استان اردبیل از نظر عملکرد سازمانی در زمینه فرش رتبه سوم کشوری را کسب کرد.

وی در زمینه ایجاد بازار فروش فرش دست‌بافت استان گفت: طبق برنامه سفرهای مختلفی به کشورهای اروپایی جهت یافتن بازار فروش مناسب انجام خواهد شد و در همین خصوص برای اولین بار در کشور به‌زودی شهرک صنف فرش در اردبیل ایجاد خواهد شد که کلیه مشاغل مرتبط با فرش در استان در این شهرک جمع‌آوری شده و نمایشگاه دایمی فرش اردبیل نیز در این شهرک ایجاد خواهد شد.

رئیس اتحادیه فرش‌بافان استان اردبیل افزود: تمامی این اقدامات در جهت فروش تولیدات فرش استان و برند سازی فرش اردبیل است که امیدواریم با اجرای این برنامه‌ها و حمایت مسوولان این اقدامات موجب پیشرفت صنعت فرش‌بافی استان شود.

حسنی با اشاره به مشکلات موجود در این صنف اظهار داشت: متاسفانه نزدیک به ۵ سال است که تسهیلات ارزان قیمت به تولیدکنندگان فرش ارایه نمی‌گردد که البته در صورت ارایه این تسهیلات نیز مراحل بسیار سختی برای دریافت آن وجود دارد.

وی در ادامه عنوان کرد: باید تسهیل در امورات اداری در زمینه‌های مختلف اعم از اخذ وام معرفی به بانک‌های عامل و توجیه نمودن ادارات ذیربط انجام پذیرد تا موانع موجود در مقابل این تولیدکنندگان برداشته شده و زمینه برای ایجاد اشتغال هموار شود.

رئیس اتحادیه فرش‌بافان استان اردبیل گفت: خوشبختانه به تازگی قوانینی در راستای افزایش تولید و اشتغال تنظیم شده است که اداراتی هم چون سازمان صنعت و معدن، برنامه و بودجه و اداره کار فعالیت‌هایی را در جهت عملی شدن این قوانین انجام داده‌اند که ما نیز امیدواریم تلاش‌های این ادارات نتیجه بخش بوده و با اجرای کامل این قوانین شاهد رونق تولید و اشتغال در سالجاری باشیم.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.