شهرکرد-اگر مسئولین در سطح استان نیازهای نابینایان را مورد توجه قرار ندهند ممکن است افراد نابینا هر روز بیشتر از قبل منزوی ،غیرفعال و سرخورده شوند که عوارض جبران ناپذیری را به بار خواهد آورد.

ورود با عصای سفید ممنوع/ حقوق نابینایان در نهادهای دولتی رعایت نمی شود

قدس آنلاین- گروه استانها: نابینایی وضعیتی است که فرد حس بینایی ندارد که علت آن عوامل فیزیولوژیکی می باشد. نابینایی درجات مختلفی دارد از جمله نابینایی مادر زادی و گاهی هم یک بیماری عمومی مانند:دیابت،آب مروارید،تراخم،جذام،کاتاراکت و بیماری های عروقی سبب کوری فرد خواهد شد.

 افراد نابینا دارای محدودیت های زیادی هستند که در صورت عدم وجود شرایط مناسب برای آنها مشکلات جدی به وجود خواهد آمد.

فضا سازی و مناسب سازی با رعایت ضوابط و استانداردهای لازم و همچنین ارائه آموزش های توانبخشی می تواند تا حد قابل توجهی از مشکلات نابینایان بکاهد و امکان زندگی روزمره مناسب را برای این افراد در کنار سایر شهروندان فراهم نماید.

اگر مدیران و مسئولین مربوطه در سطح استان نیازهای نابینایان را مورد توجه قرار ندهند و گام های قابل توجه و موثری در این راستا برندارند ممکن است افراد نابینا هر روز بیشتر از قبل منزوی، غیرفعال و سرخورده شوند و همچنین حس نادیده گرفته شدن از سوی اجتماع به آنها دست دهد که عوارض جبران ناپذیری را به بار خواهد آورد.

ترجیح می دهیم به خود متکی باشیم

یکی از افراد نابینای شهر در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین گفت: عمده ترین درخواست ما از مردم این است که با ما همچون دیگر افراد جامعه رفتار کنند و همچنین به جای اینکه آنها به تفاوت ها اشاره کنند از شباهت هایشان با ما حرف بزنند و با وجود اینکه بعضی مواقع نیازمند کمک از طرف دیگران هستیم اما ترجیح می دهیم به خود متکی باشیم.

وی افزود: از عمده ترین مشکلات ما می توان به آموزش تردد و اشتغال اشاره کرد که در بخش آموزش محدودیت منابع در زمان مناسب وجود ندارد و تهیه وسایل کمک آموزشی نیز هزینه های بالایی دارد و همچنین در سطح شهر با مشکلاتی از جمله عدم مناسب سازی فضاهای عمومی و معابر شهری، عدم نصب چراغ راهنمایی ویژه عابران نابینا مواجه هستیم و در طراحی ساخت فضای سبز و پارک ها در شهر نیازهای افراد نابینا در نظر گرفته نشده و استانداردهای لازم در این خصوص رعایت نشده است.

کتابخانه رودکی به کمک خیرین نیاز دارد

مدیرکل کتابخانه های عمومی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با قدس آنلاین با بیان اینکه کتابخانه های نابینایان سطح استان به ویژه کتابخانه رودکی به کمک خیرین نیاز دارد خاطر نشان کرد: در کتابخانه های رودکی شهرستان شهرکرد و کتابخانه فجر شهرستان بروجن حدود ۶۰۰ نفر عضو هستند.

فرهاد خلیل مقدم در ادامه افزود: کتابخانه های نابینایان در چهارمحال و بختیاری با وجود کتاب های بریل، نرم افزارهای مخصوص نابینایان، بخش آگوستیک و کامپیوترهای مجهز به تمامی افراد نابینایان استان خدمات ارائه می دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: در گذشته امکان استفاده از کتابخانه ها تنها برای افراد عادی جامعه فراهم بود؛ اما امروز کتابخانه ها در اختیار همگان قرار گرفته اند و یکی از اهداف کتابخانه ها خدمت به اقشار مختلف جامعه است و همچنین کتابخانه ها یکی از مهم ترین مکان هایی می باشد که افراد نابینا می توانند برای دریافت بسیاری از سوالات و دسترسی به اطلاعات مورد نظر خود مراجعه کنند، کتابداران باید در این زمینه با ارائه نقش محوری تمام کاربران را برای استفاده از کتاب های مورد نیاز یاری دهند.

ادارات و نهادهای دولتی نابینایان را نمی پذیرند

در ادامه این گزارش معاون توانبخشی بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در استان سه هزار و ۵۷ نفر از نابینایان تحت پوشش بهزیستی می باشند گفت: اداره کل بهزیستی استان خدمات مختلفی از جمله تحصیل رایگان،توزیع وسایل و تجهیزات رایگان،بهره مندی کمک های درمانی و معیشتی و همچنین استخدام منشی در برگزاری امتحانات می باشد.

معصومه محمدی با اشاره به اینکه یکی از عمده مشکلات نابینایان عدم پذیرش آنها در ادارات و نهادهای دولتی است تصریح کرد: بسیاری از نابینایان استان با وجود محدویت هایی که دارند تحصیلات خود را در مقاطع بالا به اتمام می رسانند اما قانون سه درصدی استخدام این افراد در بسیاری از نهادهای دولتی رعایت نمی شود که این مهم سبب می شود این افراد انگیزه خود را برای پیشرفت و ادامه تحصیل از دست دهند.

وسایل کمک توانبخشی بی کیفیت است

در ادامه این گزارش مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: استان به مناسب سازی و  فضاسازی بیشتری از جمله ایجاد کاشی های برجسته برای نابینایان مطلق و خطوط رنگی برای کم بینایان در سطح معابر،پارک ها و چهارراه ها نیاز دارد.

محمد میرزایی با اشاره اینکه تهیه وسایل توانبخشی تولید داخل برای افراد معلول از جمله نابینایان بی کیفیت می باشند تاکید کرد: به سبب بی کیفیت بودن وسایل کمک توانبخشی از جمله عصای هوشمند تولید داخل مجبور به تهیه و توزیع ۵۰ درصد تجهیزات و وسایل خارجی با هزینه های بسیار بالا هستیم.

وی در ادامه افزود: سال گذشته حدود ۸۰ میلیون تومان وسایل و تجهیزات توانبخشی در بین این افراد توزیع شد که این رقم پاسخگوی رفع نیازهای آنها نمی باشد.

ورزش نابینایان را دریابیم

رییس هییت ورزش های نابینایان چهارمحال و بختیاری گفت: تعداد چهار هیئت ورزش نابینایان در شهرستان های شهرکرد،بروجن،اردل و کیار فعال و همچنین ۲۵ ورزشکار خانم و ۳۶ ورزشکار آقا سازمان یافته در سطح استان وجود دارد.

آقابابایی با بیان اینکه در چهارمحال و بختیاری پنج مربی آقا و چهار مربی خانم مشغول فعالیت هستند گفت: درسطح استان سه داور آقا و پنج داور خانم وجود دارد و همچنین تعداد ورزشکاران نابینای بیمه شده مرد ۱۹ نفر و ورزشکاران بیمه شده نابینای زن ۱۵ نفر می باشند.

وی در ادامه افزود: ورزشکاران نابینا و کم بینای استان چهارمحال و بختیاری در رشته های مختلف ورزشی از جمله شطرنج، دومیدانی،جودو و پاورلیفتیگ فعالیت دارند و همچنین در حوزه ورزش مهم ترین مشکلات نابینایان عدم وجود سالن های ورزشی اختصاصی مناسب سازی شده، مشکلات مالی، عدم همکاری ارگان های مربوطه،عدم آگاهی والدین از ورزش های نابینایان می باشد.

رییس هیأت ورزش های نابینایان چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: در سه ماهه نخست سال جاری در رشته دوومیدانی بابک چابک حایز رتبه اول در ۱۰۰ متر و کسب رتبه سوم در هزار و ۵۰۰ متر و همچنین سهیلا یخچالی رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

در ادامه شهردار شهرکرد گفت: ۱۶ هزار مترمربع مناسب سازی و پیاده رو سازی در سطح شهرستان شهرکرد با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان انجام شده است.

نورالله غلامیان دهکردی با اشاره به مناسب سازی پارک ها با ایجاد رمپ عبور افزود: نصب لوازم ورزشی جانبازان و معلولین در پارک جانبازان با مبلغی بالغ بر ۹۰۰ هزار تومان انجام شده است .

وی تصریح کرد: اصلاح و مناسب سازی تقاطع ها و رفع گره های ترافیکی و بهبود عبور ومرور شهری با اعتباری بالغ بریک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان انجام که ۲۲۰ میلیون تومان از اعتبارات استانی و ۹۸۰ میلیون تومان نیز از اعتبارات داخلی تامین شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.