یزد ـ معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: معدن سرب و روی مهدی آباد بزرگترین ذخیره معدنی سرب و روی در کشور و دومین ذخیره سرب و روی در جهان است بنابراین از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

معدن سرب و روی مهدی آباد دومین ذخیره سرب و روی در جهان است

به گزارش قدس آنلاین ، مهدی کرباسیان پیش از ظهر سه شنبه در عملیات اجرایی بهره برداری از معدن سرب و روی و باریت مهدی آباد مهریز اظهار داشت: این معدن بزرگترین ذخیره معدنی سرب و روی در کشور و دومین ذخیره سرب و روی در جهان است  و در دهه ۳۰ کشف شد و در دهه ۵۰ حدود ۶۰ هزار متر حفاری در آن صورت گرفت و سالها بهره برداری از آن متوقف بود.

 وی از کشف یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن ذخائر نادر خاکی در استان یزد در طول چهار سال گذشته خبر داد و افزود: از حدود چهار سال پیش اقدامات فنی معدن مهدی آباد با جدیت آغاز شده و با اشتغالزایی برای بیش از هزار نفر به صورت مستقیم، مشغول فعالیت است و ذخائر این معدن بسیار مورد نیاز کشور است و باید با استفاده از تکنولوژی روز در فرآوری معدنی، به ایجاد ارزش افزوده تولیدات معدنی کمک کنیم.

کرباسیان تصریح کرد: سرمایه گذاری بسیار خوب انجام شده در زمینه بهره برداری از این معدن صورت گرفته و  بیش از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری در این معدن انجام شده است.

رئیس هیئت عامل ایمیدور با اشاره به اینکه یزد از گنجینه‌های معدنی کشور به شمار می رود، افزود: یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن عناصر نادر خاکی در استان یزد کشف شده که از جمله آنها می توان به روی اشاره کرد که بزرگترین آن در کشور اکنون در منطقه مهدی آباد در شهرستان مهریز استان یزد قرار دارد.

زیرساخت‌های لازم برای استفاده از ظرفیت‌های توسعه ای در استان یزد ایجاد شده است

استاندار یزد نیز در این مراسم با بیان این که تمام اصول و استانداردهای زیست محیطی در طرح‌های عمرانی، صنعتی و معدنی این استان رعایت شده گفت: زیرساخت‌های لازم برای استفاده از ظرفیت‌های توسعه ای در استان یزد ایجاد شده است.

سیدمحمد میرمحمدی این معدن دومین معدن بزرگ جهان از نظر سرب و روی است و آورده سرمایه گذار، اهلیت سرمایه گذار، مباحث فنی و تخصصی که با نظارت وزرات صنعت و معدن در حال پیگیری است از جلمه موارد حائز اهمیت در حوزه استفاده از ظرفیت های معدنی است.

وی با بیان این که یزد از جمله استان‌های شاخص کشور درحوزه معدن است، افزود: در ابتدای دولت  اولین موضوعی که در استان یزد دنبال شده است مشکلات واحدهای صنعتی و معدنی بوده است.

میرمحمدی خام فروشی را یکی از مشکلات صنایع معدنی در استان یزد دانست و بیان کرد: در دولت یازدهم اقدامات مطلوبی با راه‌اندازی صنایع جوار معدنی در راستای رفع مشکل خام فروشی انجام شده است.

این مسئول در ادامه با بیان این که بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف انجام شده است که نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار مستقیم و غیر مستقیم ایفا کرده است.

وی عدم اتکا به منابع غیر پایدار را از جمله ویژگی‌های اشتغال‌زایی در دولت دانست و بیان کرد: استفاده از روشهایی که درآمد کشور را افزایش بدهد از دیگر اقدامات مطلوب در راستای توسعه اقتصادی کشور بوده است.

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود در مورد بحث آب این استان، تصریح کرد: زیرساخت‌های لازم به منظور استفاده بهینه از منابع آبی و ظرفیت‌های گرشگری ایجاد شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.