زنجان- امروزه زیتون تولیدی در زنجان علیرغم نداشتن برند مخصوص به دلیل شرایط اقلیمی خاص و استفاده نکردن از سموم شیمیایی برای آفت زدایی طرفداران زیادی را در بازارهای داخل و خارجی برای خود دست و پا کرده است.

زیتون کاران زنجانی در انتظار «برند سازی»

قدس آنلاین- گروه استانها: طارم زنجان را به دلیل ویژگیهای خاص اقلیمی و پرمحصولی «هندوستان ایران» لقب داده اند. چرا که به خاطر برخورداری از شریان حیاطی رودخانه قزل اوزن، به بزرگترین قطب کشاورزی استان و منطقه تبدیل شده و کیفیت محصولات باغی و زراعی آن شهرت جهانی دارد.

طارم زنجان قطب زیتون کشور

مطابق گمانه زنی ها پیش بینی می شود با توجه به رشد روز افزون تولید زیتون در زنجان طی ۱۰ سال آینده شهرستان طارم بیش از ۵۵ درصد تولید زیتون کشور را به خود اختصاص دهد. فرماندار طارم در این زمینه با اشاره به تولید سالانه  ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، مقام اول تولید محصول زیتون در کشور، جوانان خلاق و پر تلاش و زحمت کش، شهرستان طارم را از همه لحاظ غنی توصیف نموده و روحیه قانون مداری، مشارکت جویانه و همراهی مردم با مسئولین را موجبات خرسندی مسئولین بیان کرد.

علی باقری با اشاره به اینکه کارخانه های موجود ظرفیت فرآوری ۲۵ درصد محصول زیتون منطقه را دارند، می گوید: شهرستان طارم بیشترین تولید کننده زیتون در سطح کشور را به خود اختصاص داده است و در این میان سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان توسعه صنایع تبدیلی زیتون و فروش بازار ز یتون را در دستور کاری خود قرار داده است.

وی همچنین با اشاره به لزوم توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری مواد غذایی، توجه به بحث سرمایه گذاری در حوزه آموزش را باعث ارتقای صادرات محصولات کشاورزی بر شمرد و تأکید کرد : حوزه کشاورزی یک ابزار هم در توسعه اقتصاد و اشتغال پایدار در استان زنجان است و شهرستان طارم ۴۰ درصد زیتون کشور را تولید کرده و به قطب زیتون کشور معروف است.

زیتون زنجان به نام استانهای همجوار

هر چند پیش از این برای تکمیل زنجیره تولید زیتون زنجان بین استانداری، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی کشور تفاهم نامه ای منعقد شده اما کماکان واحدهای فراوری زیتون برند خاصی ندارند و باید زمینه هایی فراهم شود تا ارزش افزوده محصولات بیشتر و برند سازی در این خصوص انجام شود پرا که تا کنون زیتون طارم به نام سایر استان ها صادر می شود.
مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در این باره می گوید: کشاورزان بنا به دلایل مختلفی ترجیح می دهند زیتون خود را کنسروی تولید کنند و به این جهت حتی کمبود مواد اولیه برای روغن کشی وجود دارد که آن را از سایر استان ها تهیه می کنند.  برند مناسب برای شهرستان وجود ندارد به این لحاظ دیگر شرکت ها زیتون فراوری شده را در بسته های بزرگ ۲۰۰ کیلویی تولید و از شهرستان خارج می کنند.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون نیاز داخلی برای مصرف زیتون بیشتر است و صادرات وقتی انجام می شود که مازاد تولید داشته باشیم، گفت: در کشور ۹۰ هزار هکتار باغ زیتون وجود دارد که قسمت کمی از روغن مصرفی کشور از زیتون استحصال می شود و بیشتر آن وارداتی است.

زیتون زنجان صاحب برند می‌شود!

در کشورهای پیشرفته دنیا  از زیتون ۱۰۰ نوع محصول فراوری تولید می کنند از این رو برای رقابت با بازارهای بین المللی چاره ای جز برندسازی زیتون وجود ندارد چرا که برندسازی منتج به فعال شدن کارخانه‌های نیمه‌تعطیل و اشتغال‌زایی می شود. رئیس شورای ملی زیتون ایران  در این زمینه با بیان اینکه قدمت فرآوری زیتون در ایران به اواخر دهه ۶۰ برمی‌گردد، می گوید: فرآوری زیتون از همان ابتدا از کشورهایی مثل ایتالیا، اسپانیا و فرانسه و به صورت صنعتی وارد کشور شد. قبل از این برهه زیتون کشور به صورت شکسته فرآوری می‌شد و همین مسئله سبب افزایش قیمت تمام شده محصول بود ولی ورود صنعت فرآوری باعث شد که کیفیت زیتون فرآوری شده بهبود یابد و روندی صعودی داشته باشد.

مهدی عباسی با بیان اینکه در حال حاضر کارخانه‌های فرآوری با حداکثر نصف ظرفیت خود فعالیت می‌کنند، گفت: برندسازی موجب می‌شود که کارخانه‌ها با حداکثر ظرفیت و توان خود مشغول به کار شوند و احصای برند از جانب صاحبان صنایع به موازات تاسیس شرکت‌های بازاریابی تاثیر چشم‌گیری در بهبود وضعیت زیتون تولیدی استان زنجان می‌گذارد.

  رئیس شورای ملی زیتون همچنین می افزاید: رعایت کامل موازین بهداشتی، رعایت استانداردهای زیست‌محیطی، کاهش قیمت تمام شده زیتون و متمرکزسازی تولید همراه با نظارت بیشتر، از مزیت‌های برندسازی زیتون استان به‌شمار می‌رود. همچنین با برندسازی و با کمک محیط زیست و با تجدید نظر روی فعالیت کارگاه‌های کوچک می‌توان از پساب تولید زیتون نیز بهره برد. این در حالی است که ما پساب را دور می‌ریزیم ولی سایر کشورها آن را تصفیه می‌کنند و لیتری ۱۸ هزار تومان می‌فروشند.

بزرگترین ذخایر ژنتیکی زیتون خاورمیانه

اکنون ۶۰ رقم تجاری و ۲۴۰ ژنوتیپ زیتون از کشورهای مختلف دنیا و همچنین مناطق مختلف ایران در زنجان جمع‌آوری و کشت شده وبدین ترتیب یکی از بزرگترین ذخایر ژنتیکی زیتون خاورمیانه را ایجاد کرده است که گنجینه‌ای ارزشمند برای انجام تحقیقات در زمینه های مختلف روی این محصول به حساب می‌آید. با عنایت به اجرای حدود ۶۰ درصد طرح‌های به‌زراعی و به‌نژادی زیتون کشور در ایستگاه طارم، با مصوبه موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، این ایستگاه در رده ایستگاه‌های درجه یک تحقیقاتی قرار گرفته است.

این روند که در ایستگاه تحقیقات زیتون طارم وابسته به مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان پیگیری می شود نوید بخش آینده ای روشن و برند معتبر زیتون زنجان خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.