جلسه چهارم دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان ردیف دوم و سوم نفتی برگزار شد.

مصداق آش نخورده و دهان سوخته شدم/ وزارت نفت ال‌سی‌های زنجانی را تائید کرد

به گزارش قدس آنلاین، نجفی - نماینده دادستان در ادامه جلسه چهارم دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان ردیف دوم و سوم نفتی اظهار کرد: در صفحه ۲۱۹ کیفرخواست آمده است که: شرکت هواپیمایی انر ایر توسط زنجانی به مبلغ ۲۵۵ میلیون دلار خریداری شود و بند "د" قرارداد برای فروش نفت و محصولات است.

وی ادامه داد: در بند دوم قرارداد ذکر شده که "شمس" توانایی فروش را دارد و بابت هر بشکه یک دلار کمیسیون بگیرد.

نجفی تصریح کرد: در بند ۵ قرارداد آمده است که مسئولیت حفظ نفت در هر کشوری بر عهده "شمس" است بنابراین این توافق بر اساس ماده ۱۰ قانون مدنی قرارداد است.

شمس در ادامه دفاعیات خود گفت: تمام فروش‌ها از جانب زنجانی بوده است؛ کیفرخواست گزینشی انتخاب شده است.

قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: توافق نامه نبوده و قرار داد است.

شمس پاسخ داد: اگر سوءنیت داشتم، توافق را امضا نمی‌کردم؛ من مصداق آش نخورده و دهان سوخته شدم.

نجفی نماینده دادستان گفت:همان ۵ درصد سهام اونودیر برای شما کافی است.

شمس در ادامه گفت: شما گفتید که بیت المال است و پس دادم. هدف بنده شکستن ساختار تحریم بود و هر کجا که انحرافی دیدند گزارش دادند. من وحدت قصد با بابک زنجانی نداشتم. اعمال انجام شده به دست یک نفر نبوده است و زنجیره‌ای از افراد در این کار دست داشتند.

قاضی مقیسه در واکنش به حرف‌های شمس گفت: شما پس قبول دارید که یک کارگزار نبودید و یک زنجیره افراد در بردن اموال ملت دست داشتند.

مهدی شمس در ادامه دفاعیات خود گفت: مراجع ذیصلاح بابک زنجانی را تایید کردند. وزارت نفت ال‌سی‌های این شخص را تایید کرد. اگر این کارها نمی‌شد اصلا چنین اتفاقی نمی‌افتاد. قرارگاه خاتم‌الانبیا و بانک ملت؛ اینها هم می‌توانند در این کار شریک باشند.

قاضی مقیسه گفت: شما عضو اصلی تشکیلات بودید. شرکت‌های جعلی را شما ایجاد کردید ولی به گونه‌ای وانمود کردید که بابک زنجانی فرد مهمی است و توانایی فروش نفت را دارد و با این حساب مقامات به وی اعتماد کردند. شما زنجیره‌ای بودن را قبول دارید این خوب است. شما ۱.۲ میلیارد دلار را به جای اینکه به کشور برگردانید صرف کارهایی کردید که به نفع منافع خودتان بود.

مهدی شمس خاطرنشان کرد: وظیفه پرداخت پول به عهده من نبود. این کارها سازمان‌یافته نبود. یکسری ارگان‌ها و افراد درگیر این کار بودند. اگر وزارت نفت این ال‌سی‌ها را تایید نمی‌کرد اصلاً این اتفاقات نمی‌افتاد. اینکه طرفین قرارداد به تعهدات خود عمل نکردند و پول فروش نفت به کشور بازنگشته به کارگزار ربطی ندارد. من فقط کارگزار بودم.

قاضی مقیسه گفت: شما یک کارگزار ساده نبودید، با بابک زنجانی یک قرارداد همکاری داشتید که در آن تعهد می‌دهید نفت را تحویل بگیرید، بفروشید و پول آن را به بابک زنجانی تحویل دهید. این یک کارگزاری ساده نیست. از نماینده دادستان خواهش می‌کنم آن قسمت از کیفرخواست را که مربوط به تفاهم‌نامه شما و بابک زنجانی است را قرائت کند.

نجفی - نماینده دادستان با قرائت بخشی از کیفرخواست بیان داشت: در بند ۱۲ کیفرخواست به قرارداد که بین بابک زنجانی و مهدی شمس منعقد شده اشاره شده است که در تاریخ ۱۵/۹/۹۱ این قرارداد فی‌مابین مهدی شمس و زنجانی منعقد شده و در آن قید شده است که شرکت هواپیمایی اونورایر که یک شرکت هواپیمایی تُرک است توسط زنجانی خریداری شود. بند "د" این قرارداد راجع به فروش نفت است. در بند یک از بخش "د" مقرر شده زنجانی نفت را در کشورهایی که توان فروش در آن کشورها وجود دارد به شمس تحویل دهد و به قیمت روز و مصوب بابک زنجانی بفروشد و قید شده است که شمس از بابت فروش و حمل نفت بشکه‌ای یک دلار کمیسیون بگیرد.

نماینده دادستان تصریح کرد: در بند ۵ این قرارداد که از همه مهم‌تر است قید شده است که مسئولیت حفظ نفت در خارج از کشور به عهده شمس است و بابک زنجانی این مسئولیت را از خود رفع کرده است.

مهدی شمس گفت: من راجع به تفاهمنامه صحبت دارم که اولاً قرارداد نیست و اگر من قصد کلاهبرداری داشتم اصلاً این قرارداد را که مقدم بر فروش نفت است امضا نمی‌کردم. محموله‌های نفت به صورت امانی در دست من بود.

قاضی مقیسه در واکنش به صحبت‌های شمس گفت: امانی بودن به چه معنا است. امانی بودن به معنی فروش نفت نیست.

شمس گفت: من در مقابل کارفرمای خود مسئول بودم که مسئولیت خود را انجام دادم. تفاهم‌نامه بعد از شروع عملیات اجرایی فروش نفت نوشته شد. من نمی‌خواستم کلاهبرداری کنم و وحدت قصدی با بابک زنجانی نداشتم به خاطر این موضوعات بسیار غصه خوردم.

مقیسه گفت: شما تمام محموله‌های نفت را تحویل گرفتید و پول آن را برنگرداندید. غصه خوردن برای نان در آوردن بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.