بیرجند- معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: رویکرد این وزارتخانه در قبال شهرداری ها بویژه شهرداری شهرهای کوچک در استان ها ، کمک به این نهاد است و با توجه به رکود حاکم در بخش مسکن شهرداری ها از نظر درآمد مشکل دارند.

شهرداری ها به دلیل رکود صنعت مسکن با مشکل رو به رو هستند

به گزارش قدس آنلاین، حمیدرضا عظیمیان روز سه شنبه در بازدید از پروژه درحال آماده سازی زمین های ۴۵۰ هکتاری زعفرانیه بیرجند، افزود: شهرداری به عنوان یک نهاد ۱۰۰ درصد عمومی، عهده دار مسولیت خدمات رسانی به مردم است.

وی تاکید کرد که نگاه دولت در اجرای پروژه های زیربنایی صرفا اقتصادی نیست بلکه تامین سرانه های مورد نیاز مردم هر شهر از جمله بیمارستان، راه، مدرسه، فضای سبز و ... از مهم ترین رویکردها و برنامه های دولت تدبیر و امید است.

وی یادآور شد: ایجاد کمربند سبز، معبرهای مناسبت برای سهولت رفت و آمد، سرانه های خدماتی و مسکونی وقتی تامین شد، آن وقت دولت به اهداف یاد شده خواهد رسید.

وی یادآور شد: در اجرای آماده سازی ۴۵۰ هکتار از اراضی یادشده، آستان قدس رضوی با دولت همکاری می کند، امیدواریم هر دو بخش به اهداف خود در این پروژه برسند.

وی تصریح کرد: پیشنهاد شد، تغییراتی در این پروژه از لحاظ تفکیک و حد نصاب کاربری داده شود، که تا پایان کار در پروژه روند «انعطاف پذیری» وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: در اجرای پروژه نباید رویه غیرمنعطف و خشک داشته باشیم، باید منافع خود را هر روز بررسی و با توجه به آن تصمیم گیری کنیم.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: متاسفانه در فرهنگ ایرانی ها به غلط این مطلب جاافتاده که حرف مرد یکی است، در صورتی که هر فردی منافع خود را به روز نگاه کند و قرآن هم در این خصوص می فرماید «کُلُّ یَوم هُوَ فِی شَأن» یعنی خدا هر روز پدیده تازه و جدید دارد.

عظیمیان افزود: هر کسی بر اساس منافع و شرایط روز، تصمیم صحیح و عاقلانه می گیرد، ممکن است روز بعد این تصمیم تغییر کند.

همچنین مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در این بازدید گفت: از ۳۱ هزار و ۲۴۷ واحد مسکن مهر که تعهد استان بود، بیش از ۹۰ درصد آن به اتمام رسید، ۹۵۰ واحد باقی مانده که مربوط به بیرجند مرکز خراسان جنوبی است.

مهدی جعفری افزود: اراضی پادگان بیرجند ۴۵۰ هکتار است که ۱۵۰ هکتار آن حدفاصل بلوار شهید ناصری و شهید صیاد شیرازی قرار دارد و ۳۰۰ هکتار آن مربوط به محدوده سمت راست بلوار شهید ناصری است.

وی اظهار کرد: از ۴۵۰ هکتار، ۱۵۰ هکتار آن در حریم گسل قرار دارد که قرار دادی با دانشگاه بیرجند در این خصوص منعقد شد که موسسه خدمات توسعه آستان قدس رضوی به عنوان شریک و سرمایه گذار این پروژه پیشنهاد بازنگری مطالعه طرح تفصیلی پروژه را داد.

وی یادآور شد: با توجه به مطالعات دانشگاه بیرجند تغییری در پروژه انجام می شود و این تغییر به تصویب شورای عالی شهرسازی برای اجرا می رسد.

همچنین رئیس اداره اجرایی و نظارت در امور مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان گفت: در سال ۱۳۸۲ توافقی بین وزات دفاع و وزارت مسکن و شهرسازی وقت برای واگذاری هزار و ۵۰ هکتار از اراضی تحت اختیار وزارت دفاع و ارتش در بیرجند به وزارت مسکن صورت گرفت.

یاسر اشرفی فرد، افزود: بعد از انتقال سند به نام وزارت مسکن وقت در سال ۱۳۸۶، ۴۵۰ هکتار اراضی وارد محدوده خدماتی شهر شد و برای آن طرح تفصیلی تهیه شود.

وی اظهار کرد: این اراضی شامل آماده سازی، خیابان اصلی و فرعی، تاسیسات زیربنایی و تقاطع غیر همسطح است.

وی یادآور شد: در سال ۱۳۹۲، قرارداد با آستان قدس رضوی برای مشارکت در اجرای این پروژه منعقد شد و در حال حاضر این پروژه ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی تصریح کرد: هزار و ۵۰۰ واحد آپارتمانی در قالب مسکن مهر در این پروژه واگذار شد، پیش بینی می شود، پس از تکمیل پروژه ۶۰ هزار نفر بتوانند در این پروژه جانمایی شوند.

وی بیان کرد: از ۴۵۰ هکتار، ۸۰ هکتار مسکونی و بقیه تجاری و مسکونی است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.