معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه ایرادات وارد شده از سوی اتحادیه جهانی کشتی و IOC به اساسنامه فدراسیون کشتی ایران برطرف شد، گفت: درباره سایر فدراسیون‌های ورزشی نیز این اقدام انجام خواهد شد.

داورزنی: اساسنامه فدراسیون کشتی مطابق با نظر IOC اصلاح شد/ وزارت در برگزاری دربی دخالت نمی کند

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا داورزنی پس از حضور در مجمع سالیانه فدراسیون کشتی درباره مباحث مطرح شده در خصوص اخطار اتحادیه جهانی کشتی به فدراسیون کشتی ایران مبنی بر تغییر اساسنامه، اظهار کرد: یکی از نکات کلیدی اشکالی بود که اتحادیه جهانی کشتی به اساسنامه فدراسیون گرفته بود اما خوشبختانه با توجه به شرایطی که ما در وزارت ورزش برای اصلاح اساسنامه در هیات دولت داشتیم، همه موارد مورد دغدغه اتحادیه جهانی کشتی مرتفع شده است. امروز نیز این موارد به تایید مجمع رسید و نگرانی که مردم عزیز و کارشناسان درباره تعلیق کشتی داشتند، خوشبختانه تقریبا برطرف شده است. مجمع اشکالات را کلا برطرف کرد و گزارش جلسه مجمع به اتحادیه جهانی ارسال خواهد شد.

معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان افزود:  اتحادیه جهانی به اساسنامه شش، هفت مورد ایراد وارد کرده بود. تلاش اتحادیه جهانی بیشتر در جهت استقلال فدراسیون‌های کشتی در سراسر جهان است از سوی دیگر ما نیز الزاماتی در قوانین و مقررات و نهادهای نظارتی داریم. در اساسنامه‌ای که تهیه شده موارد را به گونه ای لحاظ کرده‌ایم که نقش مستقیم دخالت دولت حذف شود. در اساسنامه جدید سعی کردیم مجامع نقش محوری در انجام برنامه‌ها داشته باشند و تصویب برنامه ها و کلیه تصمیم‌گیری‌های فدراسیون‌ها بر عهده مجامع باشند. بحث‌هایی که معمولا IOC‌ و فدراسیون‌های جهانی مبنی بر دخالت دولت در امور فدراسیون‌های ورزشی داشتند، فقط شامل حال کشور ما نیز نبود؛ طبیعی است که این موضوع با منشور المپیک سازگاری ندارد. در تدوین اساسنامه جدید سعی کردیم هم دغدغه  IOC‌ را در نظر بگیریم و از سوی دیگر نیز چارچوب‌های مقرراتی داخل کشور را لحاظ کنیم. خوشبختانه این مساله در فدراسیون کشتی حل شده و در سایر فدراسیون‌های ورزشی که از این لحاظ دچار مشکل هستند نیز اساسنامه شان پس از بحث در مجامع‌ آن ها به فدراسیون های جهانی ارسال خواهد شد تا دغدغه ها برطرف شود.

وی درباره زمان ارائه اساسنامه جدید فدراسیون های ورزشی گفت: در حال حاضر کارشناسان در حال تدوین چارچوب‌های حقوقی هستند. چارچوب کلی لحاظ شده و مشکلی از این بابت نیست. فقط به لحاظ جمله‌بندی، فصل‌بندی و رعایت اصول نگارش در حال کار هستند و کارشناسان حقوقی نیز چارچوب‌های حقوقی آن را تنظیم می‌کنند. فکر می‌کنم ظرف یکی دو هفته آینده آماده می‌شود تا هم به فدراسیون‌ها ارائه شود و هم به هیات دولت برود. باید مقدمات تصویب اساسنامه مهیا شود چرا که هم باید در فدراسیون‌های جهانی و هم در دولت به صورت همزمان به تصویب برسند. روح حاکم بر اساسنامه‌ها پیرامون استقلالی است که باید فدراسیون‌ها داشته باشند و این موضوع در اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی لحاظ خواهد شد تا از این بابت هیچ مشکلی برای ورزش ایران به وجود نیاید.

معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این سوال که آیا خطر تعلیق کشتی ایران از مسابقات جهانی پاریس که کمتر از یک ماه دیگر برگزار می‌شود، کماکان وجود دارد یا خیر؟ گفت: نه هیچ نگرانی در این باره وجود ندارد. در مجمع امروز اشکالات وارد شده از سوی اتحادیه جهانی همگی برطرف شد.

داورزنی درباره وضعیت برگزاری دربی فوتبال پایتخت در کشور آلمان نیز گفت: در این بخش وزارت ورزش دخالت نمی‌کند. معمولاً درخواست‌های فدراسیون‌ها در شورای برون‌مرزی بررسی می‌شود. درخواستی مطرح شده بود که دربی در اروپا برگزار شود. مسئولیت برگزاری آن با خود باشگاه‌هاست و وزارت ورزش خیلی در آن دخالت نمی‌کند. در اینکه متولی باشگاه استقلال و پرسپولیس، وزارت ورزش و دولت است بحثی نیست، اما آنها هیات مدیره و تشکیلات دارند که درباره برگزاری یا عدم برگزاری مسابقه تصمیم‌گیری می‌کنند. ما در تصمیمات آنها و اینکه این کار را انجام بدهند یا خیر، دخالتی نمی‌کنیم. باید خود باشگاه ها با فدراسیون به جمع بندی برسند که آیا این کار را انجام دهند یا خیر.

وی درباره دلیل مشخص نبودن تکلیف چگونگی برگزاری این مسابقه فوتبال خاطرنشان کرد: وقتی ساختار تصمیم‌گیری اشکال داشته باشد این اتفاقات می‌افتد. باید بحث را در جایی تمام کنند. همواره اختلاف‌نظر وجود دارد. نوع مسابقات این شکلی و تجاری برای باشگاه‌های بزرگ دنیا هم اتفاق می‌افتد و معمولاً تیم‌های همشهری که هواداران زیادی دارند در کشورهای مختلف برنامه‌هایی را تنظیم می‌کنند اما اینکه چه وقت و چگونه باشد و مراکزی که درباره آنها تصمیم‌گیری می‌کنند، زیاد باشد باعث افزایش اختلاف‌نظرها می‌شود و شک و شبهه‌هایی را به وجود می‌آورد. با این وجود وزارت ورزش در تنظیم اینگونه برنامه‌ها نه تنها برای فوتبال بلکه سایر رشته‌ها دخالت نمی‌کند چرا که شان وزارت ورزش خارج از این بحث‌هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.