۲۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 548661

درآمد پزشکان در گرو سلامت جامعه، به گونه‌ای است که هر آنچه افراد جامعه از سلامتی بیشتری برخوردار باشند، درآمد آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود.

به گزارش «قدس» انلاین، درآمد پزشکان در گرو سلامت جامعه، به گونه‌ای است که هر آنچه افراد جامعه از سلامتی بیشتری برخوردار باشند، درآمد آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود.

این طرحی است که هم‌اکنون در چند کشور در حال اجراست. طرحی که درآمد پزشکان؛ ضمانت سودآوری شرکت‌های بیمه گذار و سلامت افراد جامعه در آن لحاظ شده و قانونگذار تمام جوانب را در نظر گرفته است. پزشکان در این طرح، با جدیت پیگیر سلامت بیماران هستند و به سمت پیشگیری می‌روند تا درمان.

بد نیست با این قانون آشنا شوید و از این رو، مردم با خواسته‌های بحق خود از قانونگذاران و دولت آشنا شوند. طرحی که در کشورهای دیگر عملیاتی شده و در کشور ما نیز بسترهای مورد نیاز آن موجود است و باید تحولی در دیدگاه مدیریتی و برنامه‌ریزی شکل بگیرد. در این قانون، طبق ضوابط تعیین شده، هر پزشک حافظ سلامت چندین بیمار است که شمار بیماران توسط قانون مشخص و از یک سقفی نمی‌تواند فراتر رود.

نکته اول اینکه مردم پزشک خود را بر اساس مؤلفه‌هایی چون حاذق بودن، با سواد بودن، چیره‌دستی، به‌روز بودن و... انتخاب می‌کنند که در همین ابتدا پزشک برای به دست آوردن درآمد و جذب بیماران، به ارائه عملکرد خوب تشویق می‌شود، زیرا رفتار آن‌ها در جامعه تبلیغاتی امروز سبب جذب بیماران می‌شود. در مرحله بعد شرکت‌های بیمه‌گذار، حق بیمه را از مردم دریافت می‌کنند و بر اساس قانون نوشته شده به ازای هر فرد، مخارج درمان یک سال آن به حساب پزشک مربوط واریز می‌شود و طی سال تمام هزینه‌های درمان بیمار را خود پزشک باید پرداخت کند و این موضوع سبب می‌شود پزشک تمام تلاش خود را به کار بگیرد که مراجعه کننده‌ها کمتر بیمار شوند و از روش‌های پیشگیری به جای درمان استفاده کنند. در اصل، درآمد پزشکان به سلامت مراجعان وابستگی مستقیم دارد. این نوع قوانین به سود مردم، دولت و سازمان‌های مرتبط و بیمه‌گذار است و البته شکل‌گیری ساختاری مناسب، رضایت همگان را دربر دارد.

اکنون حدود چهار دهه از انقلاب می‌گذرد. انقلابی که از مراحل گوناگونی گذر کرده و طبیعی است تمام حکومت‌ها پس از شکل‌گیری باید این دوره‌ها را بگذرانند، اما زمان صرف شده در اصلاحات و شکل‌گیری متفاوت است.

مرحله اول شکل‌گیری حکومت و تحول بنیادین در رویکردها و پس از آن تشکیل نظام واحد بر اساس شاخصه‌های تعیین شده است. ما اکنون در مرحله ساختار سازی هستیم. جمهوری اسلامی ایران اکنون در مرحله‌ای قرار دارد که زمان ساختارسازی آن فرا رسیده است. ساختارهایی منطبق بر شاخصه‌های نظام به گونه‌ای اصولی و کارآمد و این ساختارها باید فارغ از هر دولت و جناح و حزبی شکل گیرد. اکنون زمان آن رسیده که مردم خواسته‌های بحق خود را از قانونگذاران و دولتمردان مطالبه کنند، آن هم با انتخاب افرادی که دغدغه اصلی آن‌ها ساختن ساختارهایی باشد که هر دولتی بر سر کار بیاید چاره‌ای جز حرکت بر اساس آن ساختارها نداشته باشد.

قانونی که ذکر شد، نمونه‌ای از ساختارسازی در حوزه پزشکی بود که البته قانون‌های دیگری از این دست در حوزه‌های دیگر نیز وجود دارد که هم اکنون در حال اجراست. ساختار سازی رمز بلوغ نظام و بیانگر کارآمدی آن و رسیدن به گام بعدی یعنی شکل‌گیری تمدن اسلامی و معرفی به سراسر دنیاست.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.