یکی یکی از خانه بیرون می‌آمدیم و در مسیر راه می‌شدیم چند نفر توی کوچه، کیف به دست،جلو در مدرسه آب و جارو شده بود و با شور و شوق وارد مدرسه می‌شدیم.

صف ثبت نام مدارس بازار مشاوران املاک را داغ کرد

به گزارش «قدس» آنلاین، یکی یکی از خانه بیرون می‌آمدیم و در مسیر راه می‌شدیم چند نفر توی کوچه، کیف به دست، جلو در مدرسه آب و جارو شده بود و با شور و شوق وارد مدرسه می‌شدیم. هرکسی اسم بچه‌اش رو در همون مدرسه محل خودش می‌نوشت و بعد دانشگاه و از همون محله دکتر، مهندس و کاسب و بازاری تحویل جامعه می‌شد. اما نمی‌دونم چی شد که یهو همه دنبال ثبت نام بچه شون در مدرسه یک کوچه بالاتر و یا بهتر بگم بالا شهرشدن!

الو سلام! قربانی هستم همسایه طبقه بالایی. بفرمایید، آقای قربانی در خدمتم. آقا دستم به دامنت اسم دخترم رو توی مدرسه نمی‌نویسند. چرا آقای قربانی شما که توی محدوده هستید حتماً می‌نویسند. نه این مدرسه محله خودمون رو نمی‌گم مدرسه بالاشهر که خانم شما اونجا درس میدن، چون همکلاسی دخترم در اون مدرسه ثبت نام کرده و دو سال دیگه هم کنکور داره، میگن اون مدرسه معلم‌های خوبی داره، خانم شما هم که دبیر اونجا هستند لطف کنید بگید سفارش دختر ما رو هم بکنه.

۵۰هزارتومان برای داخل محدوده

الو آقای خبرنگار چه نشسته‌ای که خون به دل ما کردند. چی شده دوست عزیز؟

چی می‌خواستی بشه دختر دسته گلم که شاگرد اول مدرسشه زنگ زده به گوشیم وهای های گریه میکنه! چرا دوست عزیز مگر چی شده؟

امروز با مادرش رفته مدرسه کارنامش رو بگیره مدیر مدرسه کارنامش رو نداده، گفته شما باید ۵۰هزار تومان برای کمک به مدرسه واریز کنید تا کارنامش رو بدیم. من نمی‌دونم این گروکشی برای چیه؟ مدرسه دم خونه ماست و بچه من هم شاگرد اوله، نه تنها بهش جایزه ندادن که باید ۵۰هزار تومان هم بدیم.

این‌ها نمونه هایی است از چند روایت، درد دل و گلایه هایی است که مخاطبان ما و بسیاری از شما با آن مواجه‌اند.

عده‌ای می‌گویند، بعضی مواقع یک مدرسه اسم و رسمی در می‌آورد و یا تعداد قبولی هایش در کنکور و تیز هوشان و دیگر آزمون‌های تک بعدی بالا می‌رود، همین موضوع عاملی برای ازدحام ثبت نام می‌شود.

در صورتی که تخلفی از سوی مشاوران املاک در نوشتن قولنامه‌های صوری مشاهده شود، این کار حتی موجب ابطال پروانه این واحد صنفی خواهد شد. سعادتمند از معلمان با سابقه می‌گوید: متأسفانه سیاست‌های نادرست آموزش و پرورش در یکی دو دهه اخیر سبب شده که مشکل ثبت نام به قولی بی شاخ و دم برای اولیا تبدیل شود. وی معتقد است به جای اینکه مدیران و مسئولان آموزش و پرورش در مراسم مختلف از مدیران فلان مدارس نمونه و غیره قدردانی و تشکر و افتخارات خود را در بوق و کرنا کنند، بهتر است به دل مدارس مناطق محروم در منطقه خدمتی خود بروند و به دانش آموزان و معلمان این مدارس قوت قلب بدهند و شرایط را برای اجرای عدالت آموزشی مهیا کنند.

محبوبه مدرسی از اولیای دانش آموزان می‌گوید: متأسفانه چه در محدوده مدرسه باشی و چه نباشی به هر دلیلی باید پول بدهی تا بچه ات را ثبت نام کنند! وی می‌افزاید: شاید این پول را در ابتدای سال تحصیلی از تو نگیرند ولی در حین سال یا آخر سال موقع کارنامه باید به اسم کمک به مدرسه پرداخت کنی! چرا مسئولان ما با صداقت در رسانه‌ها اعلام نمی‌کنند که پول ندارند تا مدارس را بچرخانند؟

سعید کاهانی کارمند بازنشسته‌ای است که پس از ثبت نام فرزندش در مدرسه سرکوچه شان برای ثبت نام خواهر زاده‌اش مجبور شده ۱۰۰هزارتومان به بنگاه بدهد تا برایش قولنامه صادر کند تا بتواند خواهر زاده‌اش را در مدرسه ثبت نام کند! ولی به رغم داشتن قولنامه باز هم ثبت نام انجام نشده و وقتی بناچار به مدرسه دیگری مراجعه می‌کند، مدیر مدرسه جدید به او می‌گوید به جای اینکه ۱۰۰هزار تومان به بنگاه بدهید پول را به حساب مدرسه واریز کنید و یک قولنامه دستی بیاورید تا خواهرزاده تان را ثبت کنیم!

هزینه قولنامه‌های صوری چند میلیارد می‌شود؟

در پی تماس‌ها و مراجعات مردمی و گزارش‌های میدانی توسط خبرنگارمان و مراجعه به دفاتر مشاور املاک نرخ تنظیم قولنامه صوری از ۱۰۰هزار تا ۳۰۰هزارتومان اعلام شده که البته در مناطق برخوردارتر قطعاً مبلغ از این هم بیشتر خواهد بود! خدا می‌داند در سال چند میلیارد پول برای چنین قولنامه هایی از جیب مردم پرداخت می‌شود و به جای ورود این پول به سیستم آموزشی و سبد خانوار به جیب بنگاه داران بی تعهد می‌رود. به رغم تلاش خبرنگار ما در خصوص برقراری ارتباط با رئیس اتحادیه مشاوران املاک بارها تماس تلفنی و به رغم قول قبلی، وی از پاسخ به پرسش‌های ما در این خصوص امتناع کرد!

اما عضو هیئت رئیسه اتحادیه مشاوران املاک به ما می‌گوید: در سال‌های قبل با آموزش و پرورش هماهنگ کرده بودیم، مدارس هیچ قولنامه‌ای را بدون کد رهگیری برای ثبت نام دانش آموزان قبول نکنند.

مصطفی قلی خسروی تأکید می‌کند: وقتی قولنامه‌ای دارای کُد رهگیری باشد یعنی در سیستم ثبت شده است و در صورتی که بخواهد قولنامه دیگری نوشته شود امکان پذیر نیست و از سویی اداره مالیات هم از مالک مالیات دریافت خواهد کرد؛ بنابراین شاید بتوان گفت تا ۹۰درصد جلوی تخلفات گرفته می‌شود و مشکل افزایش جمعیت برای سهمیه مدارس پیش نخواهد آمد.

عضو هیئت رئیسه اتحادیه مشاوران املاک تأکید می‌کند: در صورتی که تخلفی از سوی مشاوران املاک در نوشتن قولنامه‌های صوری مشاهده شود، این کار حتی موجب ابطال پروانه این واحد صنفی خواهد شد.

 خسروی معتقد است که مردم باید پلیس ما باشند و جلوی این تخلفات را بگیرند نه اینکه با تهیه این قولنامه‌ها برای ثبت نام فرزندشان اقدام کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.