۲۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 548674

جامعه:تفاوتی نمی‌کند خانم باشید یا آقا. مهم این است که با اوضاع رانندگی این سال‌های اخیر هر چقدر هم که «شوماخر» باشید، به هر حال یک نفر پیدا می‌شود به شما بکوبد و چه بخواهید و چه نخواهید، درگیر این بازی پیچیده می‌شوید.

من ضعیفه نیستم!

به گزارش «قدس» آنلاین، رانندگی برای آن‌ها اعصاب پولادین می‌خواهد و رانندگی در کنار مردانی که پذیرش ندارند یک راننده زن کنار آن‌ها رانندگی کند و از آن‌ها سبقت بگیرد و همیشه با نگاه طنز و حتی تمسخر به رانندگی آن‌ها نگاه کرده‌اند، کار ساده‌ای نیست، بخصوص اگر تصادفی هم رخ دهد که از نظر آنان راننده زن، مقصر اصلی و بی چون و چراست!

شاید همین نگاه‌ها و رفتارها سبب شده است، می‌بینیم این روزها، برخی خانم‌ها مانند برخی آقایان در خودرو خود چوب و چماق حمل می‌کنند و با کوچک‌ترین تصادفی روح لطیف خود را در ماشین جا گذاشته و با یک چماق خشن به جان ماشین و راننده‌هایی می‌افتند که معتقدند زن را چه به رانندگی...

 آسیب‌های اجتماعی زنانه شده است

یک جامعه شناس با بیان اینکه شرایط جامعه ما عادی نیست، می‌گوید: در شرایط عادی از زنان انتظار نرمش در رفتار داریم، اما متأسفانه این روزها به دلیل اینکه از این لطافت بسیار سوء استفاده شده و خانم‌ها احساس می‌کنند حق آن‌ها در حال از بین رفتن است، تلاش می‌کنند حق و حقوق از دست رفته‌شان را خود احیا کرده و از خود دفاع کنند که گاه به خشونت کشیده می‌شود.

دکتر امیرمحمود حریرچی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌افزاید: رانندگان زن به طورکلی رفتار منظم‌تر و اجتماعی‌تری دارند، یعنی قواعد را بیشتر رعایت می‌کنند و بیشتر مراقب خود و دیگران هستند، اما ممکن است جسارت‌های مردان را در رانندگی نداشته باشند.

وی با ابراز تأسف از اینکه آسیب‌های اجتماعی و خشونت در جامعه ما آن قدر رشد پیدا کرده که زنانه شده است، اضافه می‌کند: آمار و بررسی‌های انجام شده از زیاد شدن میزان خلافکاری‌ خانم‌ها حکایت دارد. مصرف حدود ۱۰ تا ۱۳ درصد مواد مخدر در کشور توسط زنان واقعاً نگران کننده است. در سال ۱۳۹۵، از ۱۵ میلیون پرونده قضایی، ۵ میلیون آن مربوط به نزاع بوده یا طبق آخرین آمار اعلام شده توسط پزشکی قانونی کشور در سال گذشته، ۶۰۰ هزار مورد نزاع و ضرب و جرح گزارش شده است.

وی توضیح می‌دهد: حالا در جامعه‌ و خانواده‌هایمان این نزاع‌ها وجود دارد، اما باید بدانیم که این تنها پسرها نیستند که از محیط‌های پر تنش تاثیر می‌پذیرند، بلکه زنان و دختران نیز تحت تاثیر این تنش، تغییر روحیه و رویه می‌دهند. وقتی دختری در خانواده‌ای که خشونت و آزار بخصوص آزار علیه زنان وجود دارد رشد پیدا می‌کند، چه انتظاری می‌توان از او داشت. این زنان وقتی وارد جامعه هم می‌شوند، می‌بینند که به شکل‌های مختلف مورد تمسخر قرار می‌گیرند و زورگویی به آن‌ها بیشتر است. حتی از نظر حقوقی هم به آن‌ها ظلم می‌شود و حق و حقوق‌شان ضایع می‌شود. اینجاست که به این باور می‌رسند باید در مقام دفاع از خودشان بر بیایند و با خود سلاح سرد و چماق حمل ‌کنند.

 بانوان رانندهِ چماق به دست!

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه می‌گوید: تا چندی پیش جامعه برای خانم‌ها احترام بسیاری قایل بود و حتی در نگاهی پایین‌تر آن‌ها را جنس ضعیف می‌پنداشت، اما امروز خانم‌ها تلاش دارند فریاد بزنند «من ضعیفه نیستم» و در مواقع لزوم از خود دفاع می‌کنم. وی با اشاره به استقبال زیاد خانم‌ها از کلاس‌های دفاع شخصی و رزمی می‌گوید: آن‌ها چون زیاد مورد آزار قرار گرفته‌اند و حقشان پایمال شده است تلاش می‌کنند از خودشان مراقبت بیشتری انجام دهند. از سویی از آنجا که مردم ما آموزش ندیده‌اند هنگام رانندگی استرس هایشان را مدیریت کنند، با اندک تصادفی دعوا می‌شود و در این بین برخی خانم‌ها با برداشتن چوب یا چماق در برابر جامعه‌ای که آن‌ها را اذیت می‌کند می‌ایستند. مشکلی که جامعه آن را پایه‌گذاری کرده است.

این جامعه‌شناس می‌گوید: متأسفانه بسیار دیده شده که خانم‌ها به بهانه‌های گوناگون چون تناسب اندام، آرامش و... از مواد روانگردان استفاه می‌کنند. مصرف موادی که می‌اندیشند آرامشِ نداشته در محیط خانه یا فشارهای روانی را کم می‌کند، اما از این غافلند که این مواد، خُلق و خو را بر هم زده و کنترل‌هایی که ما از خانم‌ها انتظار داریم را از بین می‌برد.

 خشونت خانم‌ها انعکاس خشونت جامعه

حریرچی تأکید می‌کند: خانمی که در شرایط عادی و آرامش‌بخش زندگی می‌کند، حقوقش در خانواده رعایت شده، همسر، فرزندان، دوست و همکاران متعادلی دارد، بی‌شک دست به چنین خشونت‌هایی نمی‌زند و بی‌تردید این خشونت‌ها از سوی خشونت دیده‌ها انجام می‌شود و آن‌ها این خشونت را در محیط خانه و زندگی خصوصی‌شان هم بروز می‌دهند، زیرا تا چندی پیش در خانواده‌ها بحث زن آزاری داشتیم، اما اکنون مرد آزاری هم یکی از پدیده‌هایی است که به کار کارشناسی نیاز دارد. زنان بر خلاف فطرت عاطفی‌شان یاد گرفته‌اند که خشونت را با خشونت جواب بدهند و این متأسفانه انعکاس خشونت جامعه بر آن‌هاست.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.