مدیر عامل کانون هموفیلی ایران با اشاره به مطالبات مرکز درمان جامع هموفیلی از سازمان‌های بیمه گر که بالغ بر ۱۱ میلیارد تومان شده است، گفت: از رئیس جمهور استمداد می‌طلبیم زیرا چرخه تامین داروی بیماران هموفیلی در مخاطره است.

استمداد بیماران از روحانی؛ چرخه تامین دارو در خطر است

به گزارش قدس آنلاین، احمد قویدل ضمن تشکر از رسانه ملی  در رابطه با اختصاص برنامه گفت‌وگوی خبری اخبار شبکه دو به شفاف‌سازی مشکلات حوزه سازمانهای بیمه گر و بدهی‌های این سازمان‌ها اظهار داشت: کانون هموفیلی ایران در رابطه با یک درمانگاه کوچک بالغ بر ۱۱ میلیارد تومان از سازمان‌های بیمه گر مطالبه دارد.

وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی پرداخت‌هایش منتهی به پایان آذر ماه ۱۳۹۵ و بیمه سلامت ایرانیان منتهی به شهریور ماه ۱۳۹۵ است. بیشترین حجم مطالبات مرکز درمانی متعلق به این موسسه در حوزه داروهای بیماران هموفیلی است. مطالبات این موسسه از هر یک سازمان خدمات درمانی و تامین اجتماعی بالغ بر ۵ میلیارد هفتصد میلیون تومان است. تداوم این وضعیت عملا چرخه تامین دارو را دچار مشکلات جدی می‌کند.

مدیر عامل کانون هموفیلی ایران تاکید کرد: در بحران ماه‌های انتهایی سال گذشته داروهای بیماران در یک اقدام غیرکارشناسی از بیمارستان امام به دارو خانه‌ایی در مرکز شهر با مراجعین بسیار انتقال داده شد و قدیمی ترین مرکز درمان بیماران هموفیلی در کشور عملاً دیگر داروخانه ندارد.

قویدل گفت: اتخاذ این تصمیمات که با روش " پاک کردن صورت مسئله " اتخاذ می‌شود هیچ توجهی به منافع بیماران ندارد و بیماران با رنج و سختی و با گذاشت وقت زیاد موفق به دریافت دارویی می‌شوند که برای آنها حیاتی است. خارج کردن داروخانه از محل مرکز ارائه خدمت بیماران هموفیلی که دارای مشکلات عدیده مفصلی هستند و عملا سفرهای درون شهری همراه با استرس مخاطره خونریزی را دارد، فقط نتیجه اش افزودن به مشکلات بیماران است. متاسفانه صاحبان سرمایه دارند نقش خود را در سیاستگذاری دولت در دانشگاه‌های علوم پزشکی تحمیل می‌کنند.

وی تصریح کرد: توجه رئیس جمهور به یک نکته مهم و اساسی جلب می‌کنیم: در شرایطی که یکی از اهداف مهم طرح تحول سلامت عدم ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان است، چرا به جای اینکه سازمان‌های بیمه گر مطالبات بیمارستان امام خمینی(ره) را بدهند کاملاً بر خلاف رویه طرح تحول سلامت بیماران هموفیلی که مشکلات مفصلی و حرکتی دارند و به هنگام خونریزی بدترین کاری که به آنها تحمیل می‌کنند سفرهای درون شهری برای گرفتن داروی مورد نیاز برای توقف خونریزی است. در حال حاضر بیماران هموفیلی مراجعه کننده به بیمارستان امام برای گرفتن داور به داروخانه ایثار با یک ازدحام خاص مراجعه می‌کنند و به شدت به وضعیت موجود معترض هستند، اما با صبوری تحمل می‌کنند تا از طریق رایزنی و آگاه سازی مسئولین مشکل حل شود.

مدیر عامل کانون هموفیلی ایران بیان داشت: در حال حاضر مرکز درمان جامع هموفیلی ایران هم در معرض این مخاطره قرار دارد و از قرار سرمایه داران بزرگی وجود دارند که این تعویق پرداخت‌ها توسط سازمان‌های بیمه گر آنها را به سرمایه گذاری توام با صبر راغب کرده است. آنها کاملاً بر خلاف رویه طرح تحول سلامت، داروخانه را به بیرون بیمارستان هدایت و در این داروخانه‌های جدید سرمایه گذاری تضمینی می‌کنند.

قویدل گفت: ظرفیت‌های شرکت‌های پخش یا تمام شده یا روبه اتمام است. همه دنبال سرمایه دارانی می‌گردند که آنقدر پول داشته باشند تا مشکلات آنها راحل کنند. رئیس جمهور محترم ضرورت دارد به یاری بیماران بشتابند. با کمک سازمان مدیریت و مجلس راهکاری برای حل این موضوع پیدا کنند.

وی عنوان کرد: ما در ایران متاسفانه سازمان‌های بیمه گر حرفه ای نداریم و زمستان سازمانهای بیمه گر از نفس دولت گرم می‌شود. بدهی‌های معوق دولت به سازمان‌های بیمه گر یک بحران بزرگ است و اجازه نمی‌دهد گردش مالی اکنون این سازمان‌ها به چرخه گردش مالی خدمات سلامت برگردد و مناسبات آنها با طرف قرار داد این سازمان‌ها عادی شود. تا موضوع چرخه گردش مالی عادی نشود و سازمان‌های بیمه گر نتوانند به موقع به تعهدات خود عمل کنند این مشکل حل نخواهد شد.

قویدل بیان داشت: توجه ریاست محترم جمهموری و مقامات وزارت بهداشت را به یک نکته مهم جلب می‌کنیم: اگر قبول داریم طرح تحول سلامت یک دستاورد مهم دولت تدبیر و امید است، که هست، از این دستاورد باید مراقبت به عمل آید. اینکه دارو در کشور موجود باشد. پرداخت هزینه آنهم توسط دولت تضمین شده باشد ولی دارو در شرکت‌های پخش یا حبس باشد و یا شرکت پخش رغبتی به دریافت آن نداشته باشد و یا از کابوس اوراق قرضه آرامش آن به هم بریزد، ظلم بزرگی به بیماران و از جمله بیماران هموفیلی است.

مدیر عامل کانون هموفیلی ایران خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم یک روز تاخیر در تحویل داروها به خصوص در حوزه هموفیلی می‌تواند سرنوشت کودکی را تغییر دهد و جان وی را به مخاطره بیاندازد. یکی از اقلام دارویی بیماران هموفیلی بیش دو هفته است در گرو پرداخت بدهی‌هایی است که عملاً منبع آن در اختیار سازمان‌های بیمه گر است. ما از آقای رییس جمهور می‌خواهیم کمک کنند تا سازمان‌های بیمه گر مطالبات ما را بدهند و  این یک استمداد است! امیدواریم شنیده شود.
 

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.