نشست نقد و بررسی کتاب از سلسله‌نشست‌های فرهنگی «در پناه کلمات» به نقد و بررسی مجموعه طنز «کبریت کم‌خطر»، گردآوری و تدوین علیرضا لبش پرداخت.

استقبال از ورود ناشران آستان قدس رضوی به حوزه طنز فاخر

به گزارش قدس آنلاین، نشست نقد و بررسی کتاب از سلسله‌نشست‌های فرهنگی «در پناه کلمات» به نقد و بررسی مجموعه طنز «کبریت کم‌خطر»، گردآوری و تدوین علیرضا لبش پرداخت.  

این نشست با حضور ناصر فیض شاعر طنزپرداز کشور، دکتر اسماعیل امینی استاد دانشگاه و شاعر، علیرضا لبش گردآورنده کتاب، مجید رحمانی صانع و قاسم رفیعا از طنزپردازان مشهدی و جمعی از علاقه‌مندان به حوزه طنز در فروشگاه کتاب شماره ۷ انتشارات «به‌نشر» در مشهد برگزار شد.

اسماعیل امینی در این نشست از استقبال چشمگیر مخاطبان از برگزاری این‌گونه مجالس و نشست‌ها ابراز خرسندی کرد و افزود: خوب است که کتابفروشی‌ها شلوغ باشند زیرا در این صورت سایر مکان‌هایی که برای مردم خوب نیست، خلوت می‌شود. بهتر است افرادی که دغدغه فرهنگ دارند، کاری کنند که کتابفروشی‌ها شلوغ باشند.

او با اشاره به اینکه خوش‌رویی، خوش‌اخلاقی و لطافت در رفتار جزء سیره امامان ماست، افزود: این تصور غلط وجود دارد که طنز، بی‌پروایی، بی‌ادبی و زیر پا گذاشتن حریم‌ها برای خندیدن است یا اینکه طنز دست‌افزار جدال‌های سیاسی است که گاهی در روزنامه‌ها و رسانه‌ها می‌بینیم. کار طنزنویس ضایع‌کردن دیگران نیست بلکه او ضایعات رفتار انسان‌ها را به آیینه‌ای برای عبرت دیگران تبدیل می‌کند.

این شاعر و منتقد ادبی با اشاره به اینکه در «کبریت کم‌خطر» از آن طنزهایی که حریم‌های اخلاقی را زیر پا می‌گذارد خبری نیست، خاطرنشان کرد: این کتاب مخاطب را با گونه‌های مختلف نثر و داستان‌نویسی طنز آشنا می‌کند که برخی از آن‌ها حیرت‌انگیز است.

ناصر فیض، مدیر دفتر طنز حوزه هنری، هم در این جلسه توجه به کتاب طنز در مجموعه انتشارات آستان قدس رضوی را نکته مثبتی دانست و گفت: این امر جای امیدواری دارد و نشان می‌دهد که اتفاقات خوبی در مشهد در حال رخ‌دادن است.

وی ادامه داد: تصور جامعه از رویکرد انتشارات آستان قدس رضوی به عنوان یک ناشر دینی توجه به کتابهای دینی است و توجه این انتشارات به یک اثر طنز نشان‌دهنده وسعت دید آن است. زمانی که ارگان و مؤسسهای مانند انتشارات آستان قدس رضوی به این حوزه ورود پیدا میکند، قطعاً تعریف درستی از طنز نیز خواهد داشت.

خرسندی و شگفت‌زدگی از برگزاری نشست

مجید رحمانی صانع، در مورد «کبریت کم‌خطر» این‌طور گفت: نثر و داستانهای این کتاب از نویسندگان بعد از انقلاب انتخاب شده‌ است. با این رویکرد جای بسیاری از طنزپردازان معاصر خالی است. همچنین از بسیاری از طنزپردازان شهرستانی چیره‌دست نیز اثری در کتاب مشاهده نمی‌شود.

او با این حال «کبریت کم‌خطر» را به لحاظ جامعیت در حوزه طنز «بینظیر» توصیف کرد.

قاسم رفیعا نیز در این نشست اقدام انتشارات «به‌نشر» برای برگزاری این جلسه را قابل تقدیر دانست و اظهار کرد: افتخار می‌کنم که این اتفاق در مشهد رخ داده و یک ناشر قدیمی و منتسب به دستگاه حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) جلسه نقد و بررسی کتاب ناشر دیگری که توانسته مخاطبان بسیاری جذب کند را برگزار میکند.

وی با بیان اینکه برگزاری چنین نشست‌هایی برای «به‌نشر» نیز به‌نوعی سرمایهگذاری به حساب می‌آید، خاطرنشان کرد: این امر باعث می‌شود که «به‌نشر» بتواند اعتماد مخاطبان خود را بیشتر جلب کرده و تعداد مخاطبانش را افزایش دهد.

علیرضا لبش، گردآورنده کتاب «کبریت کمخطر»، هم در این نشست ضمن ابراز خرسندی از برگزاری جلسه نقد و بررسی یک کتاب طنز توسط «به‌نشر»، اظهار کرد: زمانی که شنیدم انتشارات آستان قدس رضوی قرار است برای یک کتاب طنز که توسط انتشارات دیگری به چاپ رسیده، جلسه نقد و بررسی برگزار کند، شگفتزده شدم و این امر برای من بسیار خوشایند بود.

وی با بیان اینکه برگزاری چنین مراسمی در مشهد جای خرسندی دارد، درباره «کبریت کم‌خطر» خاطرنشان کرد: ایرادات و نواقصی در این کتاب وجود دارد که قرار است در چاپ دوم برطرف و ویرایش جدیدی از این اثر چاپ شود. همچنین چاپ‌های بعدی این اثر همراه با ویراست جدید خواهد بود.  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.