استفاده امام صادق(علیه السلام) از انگشتری جدشان امام حسین(علیه السلام) با عبارت «لا اله الا الله عدة للقاء الله» بیان رنجی بود که مردم از شرایط سیاسی ناهنجار و بحران زده متحمل می‌شدند و نیز دعوت مردم به وحدانیت پروردگاربرای ایجاد زندگی توحیدی در همه ابعاد بوده است

نقش و نگار انگشتر امام صادق(علیه السلام) راهکار مبارزه با حکام زمانه

به گزارش قدس آنلاین،  امام صادق(علیه السلام) در زمانه ضعف و سستی نسبی اموی‌ها و جنگ با خوارج زندگی می‌کرد، جنگی که پایه‌های حکومت آن‌ها را سست کرد.

علامه سید جعفرمرتضی عاملی با بیان این مطلب به قدس گفت: دراین دوران دعوت عباسیان برای تصاحب خلافت موجب شد سلسله اموی سرنگون و عباسیان بر مسند حکومت تکیه بزنند.

*عباسیان و حکومت تزویر و زور

نویسنده «الصحیح من سیرة النبی الاعظم» با اشاره به تمسک عباسیان به تزویر برای کسب قدرت افزود: آن‌ها برای بنیان‌گذاری پایه‌های حاکمیت و مستحکم کردن آن‌ها به هر چه می‌توانستند تمسک کردند. آن‌ها پس از به قدرت رسیدن با پسر عموهای خود - اهل بیت(علیهم السلام) - رفتاری ظالمانه در پیش گرفتند و به کشتار و قتل عام طرفداران و پیروان ائمه دست زدند.

مورخ و سیره نویس لبنانی با بیان اینکه علت این رفتار سیاسی عباسیان خطری بود که ازظرفیت سیاسی، فرهنگی و مذهبی امامان شیعه احساس می‌کردند، تأکید کرد: در چنین شرایطی امام صادق(علیه السلام) اهداف و برنامه هایی برای مقابله با دولت باطل عباسی داشتند. یکی از اقدام‌های امام در این دوره استفاده از انگشتری بود که عبارت «العزة لله» یا «العزة لله جمیعاً» برآن نقش بسته بود. این اقدام حضرت صادق(علیه السلام) استمرار بریادآوری جنایتکاری امویان در حق اهل بیت(علیهم السلام) و نیزاعلام اینکه اگر حاکم به دین رجوع نکند و مرتکب جرم شود، در راه منویات دنیایی و شخصی و غیرانسانی است.

*دعوت به زندگی توحیدی برمبنای اندیشه حسینی

علامه سید جعفر مرتضی با اشاره به استفاده امام صادق(علیه السلام) از انگشتری جدشان امام حسین(علیه السلام) با عبارت «لا اله الا الله عدة للقاء الله» گفت: دلیل انتخاب این انگشتر نیز بیان رنجی بود که مردم از شرایط سیاسی ناهنجار و بحران زده متحمل می‌شدند و نیز دعوت مردم به وحدانیت پروردگاربرای ایجاد زندگی توحیدی در همه ابعاد بوده است.

وی با بیان اینکه تا زمانی که مردم از این زندگی توحیدی دورهستند، در رنجی زندگی می‌کنند که خود پایه گذار آن بوده‌اند، ادامه داد: اگر مردم از حکومت منحرف حمایت کنند، باید سختی انحرافی که خودشان در ایجاد یا حداقل در نیرومند ساختن و دوام آن سهیم هستند، را تحمل کنند.

نویسنده «الصحیح من سیره امام علی» (علیه السلام) افزود: هر جامعه در شرایطی که با بحران سیاسی و ظلم حاکمان روبه رو شود، نیاز به تحولاتی مهم در عرصه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارد و امام صادق(علیه السلام) با توجه به این نیاز جامعه در دوره عباسیان که با اغفال مردم با شعار خشنودی آل الله بر مسند قدرت تکیه زده بودند، اقداماتی برای اعلام مخالفت با این شرایط انجام دادند.

وی با اشاره به زیربناهای فکری جامعه به تحلیل اقدام‌های امام پرداخت و تصریح کرد: هرچند این اقدام‌ها زمینه منتهی شدن به یک قیام فراگیر را نداشت؛ زیرا نارضایتی مردم از شرایط موجود ناشی از یک بیداری عقیدتی ریشه‌دارشده نبود، بلکه گاهی احساساتی صادقانه و گاهی دیگر غیرصادقانه بود. بنابراین برای رویارویی و ایجاد مبارزه‌طلبیِ مبنایی و عقیدتی باید زمینه‌های اولیه از راه آموزش‌های توحیدی ایجاد می‌شد و امام صادق(علیه السلام) با تلفیق سیاست و توحید در استفاده از نماد انگشتر امام حسین(علیه السلام) آغازگر این حرکت اصلاحی در جامعه زمان خود بودند.

 *ان الله ینصرکم و یثبت اقدامکم ....

علامه سیدجعفر مرتضی عاملی با تأکید براینکه امام صادق(علیه السلام) ناگزیراز ادامه راه امام حسین(علیه‌السلام) در نشر دین و مبارزه با انحرافات بود، گفت: اسلام و آموزش احکام به مردم فرصتی بود که امام پیش روی خود دید و با استفاده از ضعف دولتی و افول قدرت اموی و جنگ‌های عباسیان زمینه آموزش علمی و مبنایی به مردم را فراهم ساخت.

وی با اشاره به نصرت الهی برای پیشوای ششم شیعیان افزود: طبیعی است خداوند سبحان، دشواری این وظیفه را برای او آسان گرداند و او را از شر دشمنان نگاه دارد.

نویسنده «سیره سیاسی امام هشتم» (علیه السلام) با تأکید براینکه امام جعفر صادق(علیه السلام) ولایت طاغوت را رد کرد، گفت: امام صادق(علیه السلام) در دوره ستم عباسی تمام تلاش خود را برای رهایی شیعیان از تنگاها و تهدیدهای عباسیان به کار برد. از همین رو تلاش‌های جدی از ناحیه منصور عباسی برای رهایی از امام حتی به صورت حذف فیزیکی صورت گرفت و این همان چیزی است که در نهایت به آن دست یافت.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.