به نظر می‌رسد اخباری که از ترکیب کابینه بعدی حسن روحانی بویژه تیم اقتصادی او به مجلس رسیده، نگرانی‌های جدی را برای نمایندگان به وجود آورده است.

هشدار نسبت به معرفی وزیران ناکارآمد

به گزارش قدس آنلاین، به نظر می‌رسد اخباری که از ترکیب کابینه بعدی حسن روحانی بویژه تیم اقتصادی او به مجلس رسیده، نگرانی‌های جدی را برای نمایندگان به وجود آورده است.
جلسه غیرعلنی دیروز مجلس که علی لاریجانی آن را برگزار کرد و نمایندگان را فواخواند تا درباره شاخص‌های کلان اقتصادی کشور و اوضاع نامطلوب این شاخص‌ها با آن‌ها صحبت کند و اخباری که از توصیه‌ها و ابراز نگرانی رئیس مجلس در مورد تیم اقتصادی دولت و کارآمدی آن‌ها به بیرون منتقل شده، نشان می‌دهد این دغدغه‌ها و احساس نگرانی جدی است.
این جلسه درست در موعد پایان مهلت مجلس به سیف رئیس کل بانک مرکزی برای ارائه راهکاری به منظور اصلاح وضعیت مؤسسات مالی و اعتباری که وضعیت اقتصادی و امنیت اقتصادی کشور را دچار تشویش کرده، برگزار شده است. موضوع به جریان انداختن سؤال ۱۳۰ نماینده مجلس از رئیس جمهور هم به واسطه وعده سیف و مهلت اخذ شده از مجلس اتفاق افتاد که دیروز شماری از نمایندگان پس از این جلسه غیرعلنی خواستار پیگیری طرح سؤال از روحانی شدند.
علی لاریجانی در جلسه دیروز تحلیلی آماری از وضعیت شاخص‌های اقتصادی کشور ارائه داد و اوضاع را نگران کننده خواند. نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس اظهارداشت:‌ لاریجانی با اشاره به موضوع رأی اعتماد به کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم تصریح کرد، نمایندگان باید تراز وزرا را در سطحی قرار دهند که جدا از اینکه چه فکر و خط سیاسی داشته باشند، بتوانند یک جهش اقتصادی در کشور ایجاد کنند. شنیده‌ها حاکی است، رئیس مجلس به نماینده‌ها توصیه اکید کرده که در مورد وزرا و تیم اقتصادی دولت در صورت ضعیف بودن کوتاه نیایند.
این در حالی است که محمدباقر نوبخت دیروز در نشست خبری خود به صورت تلویحی آب پاکی را بر موضوع مطالبه تغییر برخی وزیران مسن کابینه که همان وزرای اقتصادی هستند ریخت و گفت، ظاهراً قرار نیست کسی جایگزین آن‌ها شود.

  زنگ بیدارباش در مجلس
درحالی که عملکرد تیم اقتصادی دولت حتی فراکسیون امید و جریان‌های اصلاح‌طلب حامی روحانی را هم به اعلام نارضایتی علنی واداشته و حتی پیش از این هم او از ناحیه مجلس برای تغییر این تیم زیر فشار بود و سال گذشته با تغییر شماری از وزیران فرهنگی کابینه در یک مانور حساب شده از زیر این مطالبه شانه خالی کرد حالا به نظر می‌رسد در بزنگاه تغییر دولت و در شرایطی که ناگزیر است کابینه جدید را به مجلس معرفی کند، تلاش دارد با مقاومت سرسختانه و فشار، نظر خود را به مجلس تحمیل کند و همین موضوع احتمالاً به جنجالی در فرایند رأی اعتماد مجلس بدل خواهد شد. نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با قدس درباره این موضوع و جلسه دیروز مجلس گفت: آقای لاریجانی گزارشی از شاخص‌های اقتصادی و اوضاع نامطلوب اقتصادی ارائه داد و تأکید کرد، با وضعیتی که دولت دارد ما به اهداف چشم انداز نخواهیم رسید، زیرا بنابر آمار کشور در برخی از شاخص‌ها پسرفت داشته و در رتبه‌های مختلف اقتصادی کاهش و افت رتبه داشته‌ایم و در دیگر شاخص‌ها نیز پیشرفت کشور مطلوب نبوده و بجز در حوزه سلامت و کاهش تورم پیشرفت خاصی به دست نیامده است.
موسوی لارگانی افزود: توصیه آقای لاریجانی این بود که سوای از سلیقه‌های سیاسی، مجلس به افراد ضعیف رأی ندهد و گزینه‌های توانمند را از دولت مطالبه کند.
وی گفت: کلیت بحث این است که اگر دولت می‌خواهد تیم اقتصادی‌اش موفقیتی داشته باشد، باید یک خانه تکانی جدی داشته و اگر قرار باشد یک یا دو نفر تغییر کنند و بقیه نیروهای ضعیف ابقا شوند، کاری از پیش نخواهد رفت.


نگرانی مجلسی‌ها فراگیر شده
آنچه دیروز سرنخ‌ها را در مورد هشدارهای مطرح شده در جلسه غیرعلنی مجلس در مورد کابینه و تیم اقتصادی دولت به دست داد، واکنش برخی نمایندگان اصلاح‌طلب بود که کمتر انتظار می‌رفت در این موضوع حساس باشند.
الیاس حضرتی در توییتی نوشت: اخبار خوب و خوشایندی از بستن کابینه به گوش نمی‌رسد. بویژه از تیم اقتصادی که امیدواریم نادرست باشد.
اما آنچه سطح بالا و هشدار قرمز نمایندگان در مورد تیم اقتصادی کابینه را آشکارتر می‌کند، سخنان قابل تأمل و نگرانی ملموس رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس است که در مورد تیم آینده اقتصادی دولت با ترکیب مورد نظر روحانی، لحنی هشدارگونه دارد. محمدرضا پورابراهیمی گفت: نگرانی جدی از خبرهایی که از دولت در خصوص گزینه‌های پیشنهادی برای تیم اقتصادی شنیده می‌شود، چه آن‌ها که قرار است تثبیت شوند و چه گزینه‌های جایگزین، وجود دارد. پورابراهیمی افزود: بر اساس خبرهای واصله، دولت تلاش دارد افرادی که در تیم اقتصادی ضعیف عمل کرده‌اند را حفظ کند و گزینه‌های پیشنهادی برای تغییرات نیز ضعیف‌تر و ناهماهنگ‌تر از مدیران قبلی هستند، اگر این مسئولان به مجلس پیشنهاد داده شوند، مجلس بر مواضع خود خواهد ایستاد. وی با اشاره به نشست رئیسان کمیسیون‌ها گفت: در نشست رئیسان کمیسیون‌ها در این خصوص بحث کردیم، بنده به عنوان دبیر شورای هماهنگی اعلام می‌کنم که رئیسان کمیسیون‌ها متفق‌ هستند که در خصوص وزیران اقتصادی برای تحولات اساسی با توجه به شاخص‌های مهمی که تعیین کرده‌اند، ذره‌ای کوتاه نخواهند آمد. وی با بیان اینکه اگر قرار باشد بخش اقتصادی ضعیف بسته شود، چهار سال اقتصاد کشور به مسیری خواهد رفت که انتهای آن مشخص نیست. ما خبرهایی داریم که دولت قصد دارد افراد دوتابعیتی را برای وزارتخانه‌ها معرفی کند، یا افرادی که سال‌ها اقامت کشورهای دیگر را داشته یا دارند، می‌خواهند برای کابینه معرفی شوند؛ این خبرها مایه نگرانی است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.