«فلیپ کواسویچ» ناتو و کشورهای غربی را به تلاش برنامه ریزی شده برای ایجاد درگیری نظامی بین روسیه و ترکیه با هدف پیشبرد اهداف منطقه ای خودشان متهم کرد.

استراتژی ناتو و غرب ایجاد درگیری نظامی بین روسیه و ترکیه است

به گزارش قدس آنلاین، «فیلیپ کواسویچ» استاد ژئوپلیتیک دانشگاه سان فرانسیسکو در گفتگویی با خبرگزاری اسپوتنیک از طراحی های غرب و آمریکا برای ایجاد یک درگیری نظامی بین روسیه و ترکیه با هدف پیشبرد اهداف منطقه ای خود خبر داده و گفت: استراتژی های کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس طوری برنامه ریزی شده است که یک بحران نظامی بین روسیه و ترکیه در سوریه شکل بگیرد.

کواسویچ در ادامه انجام کودتای سال گذشته در ترکیه را ناشی از تن ندادن اردوغان به خواسته های غرب برای وارد کردن ترکیه به جنگی ویرانگر با روسیه که می تواند اقتصاد و ثبات ترکیه و منطقه را تهدید کند، دانست که از سوی غرب برای سرنگونی وی تدارک دیده شده بود.

وی گفت: اگر روسیه و ترکیه وارد جنگ شوند کشورهای اروپای غربی، به خصوص انگلیس، از این بحران سود می برند. هرچند که این بار اردوغان و پوتین تصمیم گرفته اند که به این روند مخرب پایان دهند. از این رو ترکیه در حال ورود به ساختار اوراسیا و رابطه با روسیه و چین و خروج از  آتلانتیک است.

این رابطه بین روسیه و ترکیه نیاز است چرا که باعث ایجاد ثبات و رفاه در منطقه بالکان می شود.

کواسویچ ادامه داد که همزمان باید در ذهن ظرافت این مسئله و این که این روند به به سادگی می تواند با خطر مواجه شود را در ذهن داشته باشیم. زیرا این مسئله یکی از اهداف ناتو در اروپا است.

پس از اشتباه ترکیه در ساقط کردن جنگنده روسیه در سال ۲۰۱۵ که موجب شد تا روابط مسکو و آنکارا به تیرگی گراید، اردوغان با عذر خواهی از روسیه تاکید دارد که رابطه بین روسیه و ترکیه را عادی سازی کند و رابطه دوستانه ای با روسیه داشته باشد و در مناقشات منطقه ای و مبارزه با تروریسم باهم فعالیت کنند. 

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.