۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷
کد خبر: 548761

بندرعباس- استان هرمزگان با وجود اینکه یکی از قطب های تولید پیاز است اما چندی وقتی اسیر نوسان قیمت های کاذب در سطح بازار و مراکز عرضه شده است.

پیاز هست؛ نظارت نیست

قدس آنلاین- گروه استان ها: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم پیاز در فروشگاه های عرضه میوه و تره بار قیمتی متفاوت و پر نوسان بوده و لذا از مبلغ ۲۰ هزار ریال تا ۴۰ هزار ریال به فروش می فرسد لذا همین نوسان و گرانی نرخ پیاز موجب شده تا قاچاقچیان پیاز های پاکستانی را به سمت بازار های ایرانی گسیل کنند.

البته افزایش ناگهانی قیمت پیاز در بازارهای هرمزگان که خود قطب تولید این محصول کشاورزی است، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان این محصول را شگفت زده و اشک مصرف کنندگان را درآورده است.

گفتنی است بندرعباس، میناب و رودان از مهمترین شهرستان های تولید کننده پیاز در  هرمزگان هستند اما نکته قابل توجه این است که بازار های تهران، فارس  و آذربایجان از بازارهای مصرفی این محصول بوده اند و همچنین بخشی از این محصول به کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله کشورهای امارات و عمان صادر می شود.

همه سال با آغاز برداشت پیاز کشاورزان این استان که امکاناتی برای نگهداری و یا انبار محصولات خود ندارند مجبور به حراج محصول خود به هر قیمتی می شوند و در عوض دلالانی که امکان احتکار و ذخیره این محصول را دارند با کمی صب دسترنج کشاورزان را به چندین برابر قیمت خرید روانه بازار می کنند.

به طور مثال رئیس اتحادیه تعاونی روستایی هرمزگان در اویل سال گذشته گفته بود که خرید تضمینی پیاز از کشاورزان را آغاز کرده ایم اما بسیاری از کشاورزان مدعی هستند که هیچ خریدی امسال انجام نشده است.

کمبود پیاز وجود ندارد

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در پاسخ به این سوال که افزایش نرخ پیاز تا چه میزان با میزان کشت آن مرتبط است بیان می کند: امسال ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع در استان به زیر کشت پیاز رفته است و ۲۲۰ هزار تن پیاز در هرمزگان تولید شده است.

طهماسب غلامپور اظهار می کند: هیچ کمبود پیازی در بازار وجود ندارد.

وی در خصوص گران شدن قیمت پیاز  می گوید: هم اکنون تولیدکنندگان پیاز را به نرخ ۹۰۰ تومان می فروشند و این که در بازار این قیمت به دو هزار تومان و یا بیشتر به فروش می رسد جریانی است که باید مسوولان مربوط به تنظیم و کنترل بازار به آن پاسخ دهند.

وی ادامه می دهد: متاسفانه همیشه دسترنج کشاورزان به جیب واسطه ها و دلالان رفته و این جریان واسطه گری است که نظم بازار را به هم ریخته و موجب ایجاد موج گرانی می شود.

کمبود پیاز داریم

هر چند که بنا بر گفته معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی افزایش نرخ پیاز ربطی به کمبود و یا تولید ندارد اما رییس اتحادیه صنف میوه و تربار در بندرعباس کمبود چشمگیر و کاشت اندک پیاز را دلیل اصلی گرانی این محصول و بر هم خوردن میزان عرضه و تقاضا عنوان می کند.

باصره در این رابطه اذعان می کند: کشاورزان در سال زراعی دو سال پیش بیشترین ضرر را از کشت پیاز متحمل شدند لذا در سال زراعی گذشته پیاز کمتری زیر کشت بردند و لذا عرضه و تقاضا امسال با مشکل مواجه شد.

وی بیان می کند: البته این افزایش قیمت فقط مربوط به این استان نیست بلکه در بیشتر استانهای کشور ما شاهد افزایش قیمت پیاز هستیم.

باصره  در خصوص قیمت پیاز نیز گفت: این محصول در میادین میوه و تره‌بار به قیمت هر کیلوگرم یکهزار و ۵۰۰تومان عرضه می‌شود و در بازار نیز به قیمت دو هزار تومان  به دست مشتری می‌رسد.

وی تاکید کرد: کاهش سطح زیر کشت یکی از عوامل افزایش نرخ پیاز است و لذا در کوتاه کردن دست دلالان و همچنین تنظیم بازار نهاد های بسیاری دخیل هستند که باید نقش هر یک را جداگانه مورد ارزیابی قزرار داد.

وعده تنظیم بازار

گرانی سرسام آور پیاز در حالی در استان هرمزگان رخ می نماید که در فروردین ماه امسال مدیر تعاون روستایی هرمزگان با اشاره به آغاز خرید تضمینی پیاز در استان گفته بود: تنظیم بازار، پر کردن خلاء محصول در بازار مصرف و کوتاه کردن دست دلالان  از عمده اهداف خرید تضمینی پیاز در هرمزگان است!

سیروس اسدپور در ابتدای امسال قیمت خرید پیاز تحویلی در مراکز را دو هزار و ۷۸۴ ریال عنوان کرده بود و البته این اقدام سازمان تعاون روستایی را در راستای حمایت از کشاورزان اعلام کرده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.