۲۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳
کد خبر: 548945

مشهد- گران شدن قیمت گوشت قرمز و رسیدن آن به نرخ ۵۰ هزار تومان اقبال برای خرید مصرف گوشت سفید مانند ماهی و بویژه مرغ را افزایش داده است با این حال نوسانات قیمتی این ماده پروتئینی، خرید و مصرف آن را در بین اکثر مردم در حالت سینوسی و تحت تأثیر قرار داده است.

قیمت مرغ به آسمان پر کشید

قدس آنلاین-گروه استان ها-فاطمه معتمدی: یک شهروند با انتقاد از افزایش قیمت مرغ و رسیدن آن به نرخ ۷۵۰۰ تومان گفت: قیمت مرغ از بعد از ماه رمضان روند افزایشی یافته است و اکنون نرخ آن در بازار استقلال برای هر کیلو بین ۷۲۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان است.
وی با بیان اینکه خرید مرغ با این مبلغ برای بسیاری از مردم در این شرایط بد اقتصادی مشکل است، گفت: چرا هر روز باید قیمت مرغ در بازار افزایش یابد و سازمان‌های متولی هم زمانی ورود می‌یابند که نرخ افزایش یافته است و تنها به عنوان مسکن چند روز می‌توانند مانع ادامه روند گران شدن این ماده پروتئینی شوند.
یک شهروند دیگر نیز به موضوع جالب‌تری اشاره کرد و گفت: معمولاً اختلاف قیمتی بین مرغ معمولی با نوع بدون آنتی بیوتیک ۱۰۰۰ تومان بود، اما اکنون این اختلاف به بیش از ۲۰۰۰ تومان رسیده است.
وی افزود: در حالی که نرخ مرغ معمولی اکنون در بازار هر کیلو ۷۵۰۰ تومان است در مقابل قیمت مرغ بدون آنتی بیوتیک در بازار استقلال ۹۴۰۰ تا ۹۶۰۰ تومان است.

کمبود مرغ

دبیر هیئت مدیره انجمن صنفی مرغداران گوشتی خراسان رضوی با تأیید افزایش قیمت مرغ در بازار مشهد اظهار داشت: با توجه به کمبود مرغ به دلیل کاهش جوجه ریزی، نوروز امسال به استانداری و ستاد تنظیم بازار خراسان رضوی نامه نوشتیم که با توجه به این وضعیت قیمت مرغ افزایش خواهد یافت و همچنین یک ماه پیش نیز دوباره نامه‌ای در این خصوص ارسال شد و تقاضا شد برای مدیریت بازار و جلوگیری از افزایش نرخ مرغ اجازه واردات جوجه یک روزه به بخش خصوصی داده شود و یا اینکه خودشان نسبت به واردات اقدام کنند در غیر این صورت قیمت‌ها در بازار افزایش خواهد یافت.

ادامه افزایش قیمت

سلطان محمدی افزود: به طور حتم کمبود جوجه یک روزه در ماه آینده بیشتر خواهد شد که خروجی آن افزایش قیمت مرغ در بازار خواهد بود.

عضو هیئت مدیره انجمن مرغداران گوشتی خراسان رضوی ادامه داد: افزایش قیمت مرغ از ماه رمضان شروع شد و به طور حتم اوج خواهد یافت.

وی با اشاره به توزیع مرغ منجمد در بازار افزود: این مسئله یک اقدام مسکن و موقت و یک راه حل کوتاه مدت است در حالی که اقدام اساسی این بود که جوجه وارد استان شود تا تولید مرغ متناسب با بازار تقاضا افزایش یابد.

مجوز صادر نشده برای واردات

وی درباره واردات جوجه یک روزه تصریح کرد:هر چند واردات جوجه تاکنون ممنوع بود و دولت اجازه نمی‌داد اما گویا این راه حل را پذیرفتند اما دست کم در خراسان رضوی برای درخواست بخش خصوصی برای واردات جوجه از کشورهایی مانند بلژیک و یکی از نژادهای خوب ترکیه هنوز مجوز واردات صادر نشده است.

سلطان محمدی با اشاره به اینکه خراسان رضوی نیازمند ماهانه ۶ میلیون قطعه جوجه‌ریزی است، گفت: این تعهد داده شده است که جوجه وارداتی به قیمت کمتر از نرخ مصوب به شرکت‌های تولید گوشت مرغ فروخته شود.

افزایش ۱۰ هزار تومانی گوشت قرمز

وی با اشاره به افزایش ۱۰ هزار تومانی در هر کیلو گوشت قرمز و رسیدن نرخ آن به هر کیلو ۵۰ هزار تومان افزود: از آن جایی که در بومگردی و گردشگری بیشتر مرغ مصرف می‌شود و همچنین به دلیل گران بودن قیمت گوشت قرمز، بنابراین مصرف مرغ رو به افزایش است.

مصداق سوء استفاده

وی درباره طبیعی بودن اختلاف بیش از ۲۰۰۰ تومان بین مرغ معمولی با نوع بدون آنتی بیوتیک در حالی که این تفاوت پیش از این ۱۰۰۰ تومان بود، گفت: این تفاوت ۲۰۰۰ تومانی به هیچ عنوان طبیعی نیست، بلکه مصداق سوء استفاده فروشنده است. در حالی که نباید این اختلاف بیش از ۱۰۰۰ تومان باشد. اما می‌بینیم وقتی مرغ در بازار کم می‌شود، مرغ فروش به عنوان زنجیره نهایی از این وضعیت سوء استفاده می‌کنند و به عنوان مثال اگر تا قبل از این ۱۰۰ کیلو مرغ خریداری می‌کرده و اکنون به دلیل کمبود این خرید به نصف رسیده است، حالا با سوء استفاده از تقاضای بالای بازار گران‌تر می‌فروشد.

وی ادامه داد: مرغ‌فروشی‌های سطح شهر تحت نظارت اتحادیه مرغ و ماهی مشهد هستند، بنابراین باید نظارت بیشتری داشته باشند، چرا که معتقدم بزرگ‌ترین خیانت به تولید کننده و مصرف کننده در این چرخه انجام می‌شود.

قصاب مرغ فروش!

دبیر انجمن صنفی مرغداران گوشتی خراسان رضوی در بخش دیگر یادآور شد: در سال‌های نه چندان دور فروشنده گوشت مرغ و ماهی با گوشت قرمز جدا بود، اما روزی رقابت ناسالم شد که این دو یکی شد و این‌ها با هدف افزایش کسب درآمد مجوز یافتند که در کنار مرغ و ماهی و گوشت قرمز هم بفروشند و واحد دارای مجوز فروش گوشت قرمز نسبت به عرضه گوشت مرغ هم اقدام کند. در حالی که اقدام درستی نبود و نوعی بی نظمی را ایجاد کرد. اگر تخصصی باشد صنف مربوطه توسط اتحادیه ذی‌ربط راحت کنترل و رصد می‌شود در حالی که در حال حاضر قصاب؛ مرغ و ماهی فروش و ماهی فروش؛ قصاب شده است.

فروش مرغ منجمد به اسم مرغ گرم

وی با اشاره به نامه به ارگان‌های ذی ربط مبنی بر اینکه این مسئله خیانت به تولیدکننده و مصرف‌کننده است، گفت: یکی از تخلفاتی که در این بین انجام می‌شود این است که بعضاً سنگدان مرغ را به قیمت هر کیلو ۵۰۰۰ تومان خریداری سپس آن را با کمی گوشت قرمز چرخ و با قیمت ۵۰ هزار تومان به عنوان چرخ کرده گوشت قرمز می‌فروشند.و یا اینکه مرغ منجمد دولتی به نرخ دولتی ۵۷۰۰ خریداری و بعد از باز کردن به عنوان گوشت مرغ گرم به نرخ بیش از ۷۰۰۰ تومان فروخته می‌شود.
سلطان محمدی با تأکید بر اینکه تفکیک در این حوزه به سود مصرف‌کننده نهایی خواهد بود، گفت: با وجود نامه‌نگاری و آسیب‌شناسی‌های انجام شده در این خصوص اما مورد توجه قرار نگرفته و بدان توجه نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.