مشهد- مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی از کمبود خون و همچنین فرسودگی ساختمان های این سازمان در استان خراسان رضوی خبر داد.

خراسان رضوی با بحران خون روبه‌روست

سید حمیدرضا اسلامی در گفت‌وگو با قدس گفت: فضاهایی که در استان بویژه در سطح شهر مشهد برای تولید فراورده‌های خونی داریم، قدیمی است و این مراکز برای نیاز ۱۵ سال پیش استان در نظر گرفته شده بود، اما با افزایش تخت‌های بیمارستانی که پشت صحنه همه اتاق‌های عمل و سازمان انتقال خون است، اکنون با کمبود تهیه و تولید فراورده‌ای خونی روبه‌رو هستیم.

وی ادامه داد: در سطح استان خراسان رضوی دانشگاه‌های علوم پزشکی به ۶ دانشگاه تقسیم شده، اما سازمان انتقال خون در استان یکی است و ۵۸ بیمارستان و مرکز درمانی را تحت پوشش داریم. از طرفی حجم مصرف خون استان روز به روز با افزایش تخت‌ها و توسعه فضاهای درمانی روبه‌روست و در سال گذشته بیش از ۳۰۰ هزار کیسه خون و فراورده تولید کرده‌ایم که ظرفیت اسمی براساس بودجه، نیروی انسانی و امکانات حدود ۶۵ هزار کیسه است، اما در حال حاضر پنج برابر ظرفیت، سازمان انتقال خون در حال فعالیت است و این فرایند با توجه به ساختمان‌های قدیمی در صورتی که ادامه پیدا کند، دچار بحران خون و تهیه و تدارک آن طی یک تا دو سال آینده برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خواهیم بود.

وی افزود: متأسفانه ساختمان قدیم سازمان انتقال خون خراسان رضوی در خیابان سناباد مشهد که از سال ۱۳۸۸ دوباره سازی آن آغاز شده و پس از هشت سال، تنها ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است نیز به علت کمبود اعتبار و تخصیص معطل مانده است.

وی ادامه داد: هرسال اعتباراتی برای این ساختمان در نظر گرفته می‌شود، اما تخصیص آن بسیار کم است. در سال گذشته ۵ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده بود که تنها ۲۸۰ میلیون تومان آن تخصیص داده شد و پیمانکار این پروژه دچار ضرر و زیان شده است و در حال حاضر حدود یک ونیم میلیارد تومان از این اداره طلب دارد.

وی افزود: این تأخیر طولانی باعث شد تا این موضوع در مجامع مختلفی مطرح شود و با حمایت استاندار خراسان رضوی مجوز کمیسیون ماده ۲۷ گرفته شد تا با مشارکت بخش خصوصی این ساختمان تکمیل شود، اما متأسفانه هنوز بخش خصوصی برای مشارکت اعلام آمادگی نکرده است و امسال نیز ۵ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این ساختمان دیده شده است که مشخص نیست چه مقدار از این بودجه تخصیص داده می‌شود.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان تصریح کرد: با پیش بینی انجام شده برای تکمیل و تجهیز این ساختمان ‌نیز۲۵ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی ادامه داد: به دلیل محدودیت بودجه و امکانات اخیراً انجمن خیرین انتقال خون را تشکیل داده‌ایم و جلساتی نیزبا خیرین برگزار شده تا بتوانیم از ظرفیت آن‌ها برای کمک به این فضاها استفاده کنیم.
وی یاد آور شد: در سال گذشته، حدود ۱۸۰ هزار نفر به مراکز انتقال خون استان مراجعه کرده‌اند که از این میزان، ۱۳۷ هزار نفر موفق به اهدای خون شده‌اند و ۴۰ هزار نفر نیز به دلایل مختلف قادر به اهدای خون نشدند.

وی در خصوص گلایه زائران و مجاوران در خصوص نبود پایگاه انتقال خون در اطراف حرم مطهر گفت: در مورد پایگاه موجود که به دلیل ساخت موزه حرم مطهر جمع آوری شده است، طی جلسه‌ای که با قائم مقام آستان قدس رضوی داشته‌ایم، ایشان دستور اهدای زمین در محدوده حریم حرم رضوی را داده‌اند که امیدواریم این زمین هر چه سریع‌تر در اختیار ما قرار گیرد تا کسانی که نذر خون یا قصد اهدای خون دارند، مشکلی نداشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.