مشهد- مدیریت شهری کلانشهر مشهد تلاش داشته تا با ایجاد زیبایی بصری نشاط برای شهروندان به ارمغان بیاورد اما در این بین شهر مشهد گرفتار معضلی بزرگ به نام ساختمان‌های نیمه کاره رها شده است! ساختمان هایی که به گفته شهروندان نه تنها زیبایی بصری شهر را دچار اشکال کرده، بلکه پاتوقی را برای تجمع بزهکاران به وجود آورده است!

ساختمان های نیمه کاره زخمی بر سیمای شهر مشهد

قدس آنلاین-گروه استان ها-سینا حسینی: نیمکت، تنها تخته‌ای برای نشستن، سطل زباله، تنها مخزنی برای انداختن پاکت خالی آبمیوه، چراغ، تنها ابزاری برای روشنایی و ساختمان‌های سر به فلک کشیده فقط برای ایجاد محل سکونت نیستند. امروزه مبلمان شهری اصلی‌ترین مفصل ارتباطی شهروند با شهر است؛ ابزاری که علاوه بر رفع نیاز، خاطره می‌سازد و احساس رضایت برای شهروندان ایجاد می‌کند.
مطمئنا اگر عناصر تأثیرگذار در مبلمان شهری دچار نقص و اشکال باشد، موج نارضایتی در چهره شهروندان شهر به صورت محسوس در جامعه احساس می‌شود.

نردبانی برای سارقان!
احمدزاده یکی از شهروندان مشهدی است که با این مشکل رو به رو شده. او در این باره می‌گوید: کمتر کسی باور می‌کند در یکی از خیابان‌های پر تردد مشهد و در یکی از محله‌های بالای شهر، ساختمانی بزرگ سالیان سال به صورت نیمه کاره از سوی مالک خود رها شده است تا این نگرانی برای ساکنان خانه‌های همجوار به وجود بیاید که چرا هیچ مسئولی به فکر این ساختمان نمی‌افتد؟

او در ادامه می‌گوید: این ساختمان به دلیل اینکه از دو سو دارای ورودی است، تبدیل به یک زباله دانی شده است. از سوی دیگر این استرس برای ساکنان منازل همجوار وجود دارد که سارقان از این خانه به عنوان نردبان بهره ببرند تا براحتی و بدون مشکل به خانه‌های همجوار دسترسی داشته باشند، اما با وجود پیگیری‌های مکرر هنوز به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

البته جز ساکنان منازل همجوار، پاکبان محله هم از بلاتکلیفی ساختمان‌های مشابه این ساختمان در یکی از محله‌های بالای شهر کلافه شده است. او می‌گوید: خسته شدم از بس آشغال ریز و درشت از گوشه و کنار این ساختمان جمع کردم. برخی فکر می‌کنند چون ساختمان نیمه کاره رها شده، مجوزی برای آن‌ها وجود دارد که آشغال‌های‌تر و خشک خود را اینجا بریزند، اما این نه تنها باعث زشت شدن فضای این مکان می‌شود، بلکه محلی برای تجمع کارتن خواب‌ها و افراد بیکار می‌شود تا آشغال دزدی کنند!

خلأ قانونی

معاون شهرسازی شهرداری مشهد، با تأئید این اشکال اساسی در مدیریت شهری، به خبرنگار ما می‌گوید: واقعاً موضوع بلاتکلیفی ساختمان‌های ناتمام و رها شده، به معضل بزرگی برای مدیریت شهری تبدیل شده است و خلأ قانونی در این حوزه باعث شده، ماجرا مسکوت بماند و تا زمانی که دعواهای حقوقی این ساختمان‌ها به سرانجام نرسیده، مردم و مدیریت شهری با این دغدغه رو به رو باشند. طولانی شدن زمان دادرسی اختلاف مالکان این بناها دلیل اصلی بروز این مشکل است، اکثر ساختمان‌های نیمه کاره رها شده اشکال و ایراد قانونی و حقوقی دارند و به همین دلیل هیچ اختیاری در حوزه مدیریت شهری برای پایان این بلاتکلیفی نیست.
حسینی نژاد توضیح می‌دهد: شهرداری تنها در دو بخش پروانه ساخت و پایان کار می‌تواند به صورت قانونی رسیدگی کند، اما وقتی دعوای حقوقی میان مالکان یا مالک با سازنده بنا به وجود می‌آید، دیگر نمی‌توان انتظار داشت که بسرعت مشکل برطرف شود. طبیعی است وقتی این اتفاق رخ دهد، میزان ناهنجاری هم افزایش یابد.

وی با تأئید اعتراض‌های مکرر مردمی نسبت به عوارض و تبعات این رویداد می‌گوید: در برهه کنونی یک دغدغه بزرگ برای خانواده هایی که محل سکونت آن‌ها در نزدیکی یا همجواری یکی از این اماکن است، نبود آرامش است.

وی ادامه می دهد: برخی از این اماکن پاتوق افراد مسئله دار می‌شود، وقتی افراد مسئله دار امکان دسترسی به این ساختمان‌ها را داشته باشند، زمینه وقوع بزهکاری و جرم به وجود می‌آید. بنابراین ما آمادگی کامل داریم با همکاری قانونگذار، شرایط لازم را برای برخورد با این معضل فراهم سازیم و به طور قطع معاونت پیشگیری از جرم دادگستری می‌تواند در این مسیر به ما کمک مطلوبی داشته باشد تا بتوانیم مشکل را به صورت جدی برطرف و از تخلف‌های ناشی از این ساختمان‌ها جلوگیری کنیم.

منتظر اجازه قانونگذار هستیم

رئیس کمیسیون امورفنی، عمران و طرح ریزی شهری، شورای اسلامی شهر هم اعتراض شهروندان مشهدی به این مشکل را وارد می‌داند، اما همانند معاون شهرسازی شهردار مشهد اعتقاد دارد که خلأ قانونی باعث شده این ماجرا در بلاتکلیفی به سر ببرد. او در این زمینه می‌گوید: ریشه یابی این اتفاق می‌تواند در آینده باعث شود که دیگر ساختمان نیمه ساز و نیمه کاره در سطح شهر نداشته باشیم. برخی از این ساختمان‌ها به دلیل کمبود منابع مالی به حال خود رها شده‌اند.

برخی دیگر هم به دلیل دعوای حقوقی اما نکته اینجاست که سیمای بصری و زیبایی شهر با وجود این ساختمان‌ها خدشه‌دار می‌شود. ما دو راهکار برای حل این موضوع در حوزه اختیارات مدیریت شهری داریم؛ نخست اینکه از مالکان بخواهیم، ظرف مدت مشخص کار را تمام کنند که طبیعتاً در بسیاری از موارد به دلیل مشکلات حقوقی قادر به انجام آن نیستند. دوم اینکه اگر یک مجموعه به حال خود رها شد برای اینکه سیمای شهر دچار شلختگی نشود با تبلیغات محیطی این اشکال را به صورت مقطعی برطرف کنیم تا حداقل شهروندان شهر مجبور نشوند هر روز چهره زشت یک ساختمان را تحمل کنند. مدیریت شهری باید برای این معضل فکری اساسی بیندیشد چون ماجرا در روحیه مردم کاملاً تأثیرگذار است و اختلالات بدی به وجود می‌آورد.

براتعلی خاکپور در ادامه می‌گوید: برای جلوگیری از بزهکاری در این اماکن نیز باید با کمک دستگاه قضایی نخست تمام مبادی ورودی به این ساختمان‌ها مسدود شود، دوم اینکه به مالکان هشدار داده شود که اگر تخلف و جرمی از طریق این اماکن صورت بگیرد آن‌ها نیز به عنوان شریک جرم باید پاسخگو باشند. شاید با این روش بتوانیم آن‌ها را وادار کنیم که مجموعه رها شده را تکمیل کنند تا از آسیب‌های جدی اجتماعی جلوگیری شود.

وی در پایان گفت: اگر هیچ یک از این اتفاقات جوابگو نبود، قانونگذار می‌تواند، اجازه تکمیل این ساختمان‌ها را به مدیریت شهری بدهد تا پس از تکمیل این ساختمان‌ها به صورت عام المنفعه در اختیار مدیریت شهری قرار گیرد، برخی ساختمان‌ها سال‌هاست که به دلیل مهاجرت مالکان یا غیبت آن‌ها در این شهر به حال خود رها شده است. شاید فقط همین راهکار، آن‌ها را وادار به تکمیل این اماکن کند تا مردم از این معضل اجتماعی رهایی پیدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.